Organizational innovations on marketing activities with the mediation of organizational culture in recreating urban spaces

Document Type : Original Article

Author

Department of Management, Ferdous Mashhad Institute of Higher Education, Mashhad, Iran

Abstract

The survival of organizations depends on finding new methods of innovation, creating products and processes, and marketing activities can be considered value innovation, because they can create an uncompetitive market for a developed service or product. Also, organizational culture has become increasingly important and has formed the main and focal foundations of management. In the current research, which is applied and the method of carrying it out is a descriptive survey, and the statistical population is all the employees of Mashhad Municipality's urban spaces regeneration organization, and due to the importance of the opinion of all employees, the enumeration method was used to collect information, and the validity and reliability of the questionnaire was based on The research questions were measured by SPS software and Cronbach's alpha coefficient, which is equal to 0.948.

To test the research hypotheses, SPS and SmartPLS software and path coefficient test and t-statistic were used; The result showed that 41.7 and 44.4 percent of marketing activities are influenced by individual and organizational innovations, respectively. 47.9 and 69.2 percent of organizational culture is influenced by individual and organizational innovations. Organizational innovation has a greater effect on two dependent and mediating variables. Also, 75.4% of marketing activities were influenced by organizational culture.

Keywords


- ابوذر، پانته‌آ و زیاری، یوسفعلی. (1398). تبیین اثرات سیاست‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری (مورد پژوهی: منطقه 12 شهرداری تهران). نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 44 , 491-510. https://geography.garmsar.iau.ir
- اشجعی نیری، مهدی. (1392). پایان نامه کارشناسی‌ارشد تأثیر بازارگرایی بر نوآوری در کسب و کارهای کوچک و متوسط شهرستان اردبیل، مطالعه موردی شهرک صنعتی شماره 1. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
- حاجیعلی اکبری، فیروزه و نظری فرخی، حسین. (1398). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری در سازمان. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت حسابداری، 3(12), 15-31. https://majournal.ir
- حکیمی، ایمان. (1396). تأثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت‌های بازاریابی و عملکرد: تبیین نقش میانجی جهت گیری های استراتژیک برون‌گرا. مدیریت بازرگانی، 9(4), 739-762. https://jibm.ut.ac.ir
- رحیم نیا، فریبرز، هرندی، عطااله و فاطمی، سیده زهرا. (1391). تأثیر کیفیت رابطه با مشتری بر کیفیت ادراک شده و وفاداری مشتریان، مورد مطالعه: هتل‌های پنج ستاره کلان‌شهر مشهد. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 5(17), 83-101. https://profdoc.um.ac.ir
- رنگریز، حسین و بایرامی شهریور، زهرا. (1398). تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر وفاداری مشتریان با استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 7(72), 175-205. https://www.sid.ir/fa
- شورای نویسندگان. (1396, مرداد 20). بازیابی از شرکت بازآفرینی شهری ایران: http://udrc.ir
- صفایی‌پور، مسعود و دامن‌باغ، صفیه. (1398). تحلیل مولفه‌های بازآفرینی شهری در بافت فرسوده مرکزی شهر اهواز. برنامه ریزی توسعه کالبدی، 15, 103-122. https://www.sid.ir/fa
- فروزنده، بهمن. (1391). اصول بازاریابی. اصفهان: انتشارات آموخته.
- فریاد، لعیا؛ خوراکیان، علیرضا و ناظمی، شمس‌الدین. (1397). بررسی اثر توانمندسازی روانشناختی بر رفتار نوآورانه کارکنان با توجه به اشتیاق شغلی آنان. مدیریت توسعه و تحول، 25, 17-26. https://jdem.qazvin.iau.ir
- فیض، داوود و مؤتمنی، علیرضا. (1396). تأثیر نوآوری بازاریابی بر رقابت‌پذیری برند با تبیین نقش فرصت طلبی فناورانه. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 31, 13-29.https://www.sid.ir/fa
- که یاری حقیقت، امین و محمدی‌حسینی، سیداحمد. (1398). نوآوری بازاریابی و عملکرد برند شرکت‌های برتر داروسازی در سال 1396: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 18, 909-920. https://journal.rums.ac.ir
- مرادی، فاطمه، سادات، زهرا، زرآبادی، سعیده و ماجدی، حمید. (1398). واکاوی اصول بازآفرینی شهری فرهنگ- مبنا با رویکرد ارتقای رقابت‌پذیری. باغ نظر، 16(70), 5-16. https://www.bagh-sj.com
- منصوری مؤید، فرشته؛ گنجه، کاوه و بهزاد نژاد، کامبیز. (1398). بررسی قابلیت‌های مدیریتی، سازمانی، بازاریابی با در نظر گرفتن نقش نوآوری خدمات. علمی مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 7(9), 149-174. https://www.sid.ir
- نوریان، فرشاد و آریانا، اندیشه. (1391). تحلیل چگونگی حمایت قانون از مشارکت عمومی در بازآفرینی شهری (مطالعه موردی: میدان امام‌علی (عتیق) اصفهان). هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، 17(2), 15-28. https://jfaup.ut.ac.ir
- هاشم زاده قلعه جوق، فرشید، آبی زاده، سامان و صفرعلیزاده، اسماعیل. (1399). شناسایی و اولویت بندی مهمترین عوامل مؤثر در پیشبرد برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه بافت فرسوده (مطالعه موردی: شهر ماکو). پژوهش و برنامه ریزی شهری، 40 , 137-154. https://ensani.ir/fa
- یعقوبی، مهدی و شمس، مجید. (1398). بازآفرینی بافت فرسوده با رویکرد توسعه پایدار (مطالعه موردی: شهر ایلام). شهر پایدار، 2، (1), 63-77. https://www.jscity.ir
-American Marketing Association. (2013). Retrieved from American Marketing Association: https://www. ama. org/AboutAMA/Pages. Definition-of-Marketing. aspx. https://www.ama.org
-Afriyie, S., Du, J., & Ibn Musah, A. A. (2019). Innovation and marketing performance of SME in an emerging economy: the moderating effect of transformational leadership. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9, 1-25. https://link.springer.com
-Albert, N., & Merunka, D. (2013). The role of brand love in consumer‐brand relationships. Journal of consumer marketing, 30(3), 258-266. https://www.scirp.org
-Alegre H. (2006). Performance Indicators for Water Supply Services. Manual of Best Practices. London: IWA Publishing House. https://www.researchgate.net
-Alharbi, I. B. A., Jamil, R., Mahmood, N. H. N., & Shaharoun, A. M. (2019). Organizational innovation: A review paper. Open Journal of Business and Management, 7(3), 1196-1206. https://www.scirp.org
-Fernandes Rodrigues Alves, M., Vasconcelos Ribeiro Galina, S., & Dobelin, S. (2018). Literature on organizational innovation: past and future. Innovation & Management Review, 15(1), 2-19. https://www.emerald.com
-Chandra Voo I. (2019). Individual Characteristics Influencing Employee Innovative Behavior with Reward as Moderator in Universiti Teknologi Malaysia. International Conference on Industrial Engineering and Operations Management. Bangkok. http://eprints.utm
-Durand, R., Grant, R. M., & Madsen, T. L. (2017). The expanding domain of strategic management research and the quest for integration. Strategic Management Journal, 38(1), 4-16. https://www.jstor.org
-Dziallas, M., & Blind, K. (2019). Innovation indicators throughout the innovation process: An extensive literature analysis. Technovation, 80, 3-29. https://www.sciencedirect.com
-Francischeto L & Neiva E. (2019). Corporate innovation and corporate culture for innovation: A multifunctional study. Revista de Administração Mackenzie, 20(3), 1-37. https://www.redalyc.org
-Groysberg, B., Lee, J., Price, J., Cheng, J., & Groysberg, B. (2018). The culture factor. Harvard Business Review, 44. https://hbr.org
-Gumusluoglu, L., & Ilsev, A. (2009). Transformational leadership, creativity, and organizational innovation. Journal of business research, 62(4), 461-473. https://scirp.org
-Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. International Journal of production economics, 133(2), 662-676. https://econpapers.repec.org
-Haneda, S., & Ito, K. (2018). Organizational and human resource management and innovation: which management practices are linked to product and/or process innovation?. Research Policy, 47(1), 194-208. https://ideas.repec.org
-Huang, C. H. (2012). The impact of relationship quality on customer loyalty. Journal of contemporary Management, 1(1), 53-68. https://www.semanticscholar.org
-Iglesias, O., Sauquet, A., & Montaña, J. (2011). The role of corporate culture in relationship marketing. european Journal of marketing, 45(4), 631-650. https://merit.url.edu
-Janssen, O. (2000). Job demands, perceptions of effort‐reward fairness and innovative work behaviour. Journal of Occupational and organizational psychology, 73(3), 287-302. https://www.researchgate
-Joseph, O. O., & Kibera, F. (2019). Organizational culture and performance: Evidence from microfinance institutions in Kenya. SAGE open, 9(1), 2158244019835934. https://journals.sagepub.com
-Kaura, V. (2012). A link for perceived price, price fairness and customer satisfaction. Pacific Business Review International, 5(6), 84-88. https://repository.up.ac.za/bitstream/handle
-Armstrong, G., Adam, S., Denize, S., & Kotler, P. (2014). Principles of marketing. Pearson Australia. http://library.wbi.ac.id/repository/212.pdf
-Lewandowski, M. (2015). Types of innovations in cultural organizations. International Journal of Contemporary Management, 14(1). https://www.ejournals.eu
-Lin, C. Y. (2007). Factors affecting innovation in logistics technologies for logistics service providers in China. Journal of technology management in china, 2(1), 22-37. https://www.econstor.eu/bitstream.
-Love, J. H., Roper, S., & Zhou, Y. (2016). Experience, age and exporting performance in UK SMEs. International Business Review, 25(4), 806-819. https://www.sciencedirect.com/science
-Monteiro, F., Mol, M., & Birkinshaw, J. (2017). Ready to be open? Explaining the firm level barriers to benefiting from openness to external knowledge. Long Range Planning, 50(2), 282-295. http://pure-oai.bham.ac.uk
-Morgan, N. A., & Vorhies, D. W. (2018). The business performance outcomes of market orientation culture and behaviors. In Innovation and strategy (pp. 255-282). Emerald Publishing Limited. https://www.semanticscholar.org.
-Mahamad, O., & Ramayah, T. (2010). Service quality, customer satisfaction and loyalty: A test of mediation. International business research, 3(4), 72. https://www.ccsenet.org/journal/index.
-Musyoka, R., Odhiambo, O. J., & Kibera, F. (2015). The influence of organizational culture and marketing capabilities on performance of microfinance institutions in Kenya. http://jmm-net.com
-Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55. https://www.academia.edu
-Ramirez, F. J., Parra-Requena, G., Ruiz-Ortega, M. J., & Garcia-Villaverde, P. M. (2018). From external information to marketing innovation: the mediating role of product and organizational innovation. Journal of Business & Industrial Marketing, 33(5), 693-705. https://www.researchgate.net
-Rezaei Dolatabadi, H., & Saneian, Z. A. (2013). The Analysis of Marketing Innovation Influence Pattern on Sustainable Competitive Advantage through Entrepreneurial Orientation (Case Study: Isfahan Carpet Industry). Journal of Entrepreneurship Development, 6(4), 113-129. https://jed.ut.ac.ir/article_50801.html?lang=en
-Samad, S., Alghafis, R., & Al-Zuman, A. (2018). Examining the effects of strategic management and organizational culture on organizational performance. Management Science Letters, 8(12), 1363-1374. https://www.researchgate.net
-Shao, Z. (2019). Interaction effect of strategic leadership behaviors and organizational culture on IS-Business strategic alignment and Enterprise Systems assimilation. International journal of information management, 44, 96-108. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0268401218305747
-Stock, R. M., Six, B., & Zacharias, N. A. (2013). Linking multiple layers of innovation-oriented corporate culture, product program innovativeness, and business performance: A contingency approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 41, 283-299. https://www.researchgate.net
-Taylor, A., Santiago, F., & Hynes, R. (2019). Relationships among leadership, organizational culture, and support for innovation. Effective and Creative Leadership in Diverse Workforces: Improving Organizational Performance and Culture in the Workplace, 11-42. https://ideas.repec.org/h/spr/sprchp/978-3-030-02348-5_2.html
-Wang, Z., & Wang, N. (2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance. Expert systems with applications, 39(10), 8899-8908. https://osf.io/p7cj4/download
-Yang, Y. I., & Jung, J. H. (2006). The Impact of Market Orientation on Marketing Capabilities and Performance in the Hotel Industry. Journal of Hospitality and Tourism Studies, 21(2), 44-56. http://www.mdpi.com/journal/sustainability