Green University: The Strategies of Resource Management and Sustainable Development at Birjand University of Medical Sciences

Document Type : Review Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran

2 MS, Environmental Health Engineering, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran

3 Assistant Professor, Cellular and Molecular Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran

Abstract

The term "Green University" is commonly known as activities that have a vision for sustainable development. The term also indicates the important responsibility of higher education in developed countries to educate about the environment. In green universities, strict measures should be taken to control and remove environmental pollutants, such as organizing the university sewage, controlling produced solid waste, and even reducing air pollutants. An important solution proposed is to reduce energy consumption and use new, renewable, and bio-compatible energies, such as wind, water, and biomass energies instead of fossil fuels. Students should take advantage of the nature of green buildings or environmentally-friendly buildings in green universities so that, in addition to respecting environmental issues, they can be well-acquainted with the principles of environmental protection in a healthy environment. Accordingly, in addition to the use of books and articles, this study has referred to the internet databases of official authorities and green universities of the world to introduce part of the criteria, indicators, activities, programs, views, and successes of the pioneers of the sustainable development of the green university. This study aims to examine the criteria and models of green management and to examine the related actions and measures of Birjand University of Medical Sciences until 2021.

Keywords


  • آقاجانی دردانه، عباسپور مجید، رادفر رضا، محمدی علی (2019). نقش دانشگاه سبز در تاب‎ آوری و مقابله با تغییر اقلیم. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، ۷ (۲۵) :۱۳۳-۱۱۷
  • جهان بخش, ح., کریم بیگی, ک., کریمی, ن., & کلیایی, م. (1395). شناسایی مولفه های بام سبز در دانشگاه ها برای تعیین الگوی معماری دانشگاه سبز. Paper presented at the اولین همایش ملی دانشگاه سبز. https://civilica.com/doc/611657
  • حسین زاده، محمدمهدی و برخورداری، نیلوفر. (1398). محدودیت ها و راهکارهای مرتبط با مسائل آب در مناطق خشک ایران. چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران. https://civilica.com/doc/876509
  • حسینی، سید مهدی. (2014). حاکمیت بین المللی زیست محیطی و چالش های توسعه پایدار در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه. فصلنامه علوم و مهندسی محیط زیست, 56(56), 31-42.
  • خلیل نژاد، سیدمحمدرضا. (1389). دانشگاه‌های سبز ایران، پیشتازان در توسعه پایدار کشور. چهارمین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست. https://civilica.com/doc/93282
  • دبیری، فرهاد، زارعی، سحر و موسوی مدنی، نگین. (2019). نگاهی به برخی از رویکردهای حقوقی بین المللی برای حمایت از محیط زیست. انسان و محیط زیست, 17(1), 131-144.
  • زاهدی، شمس السادات و نجفی، غلامعلی. (1385). بسط مفهومی توسعه پایدار، مدرس علوم انسانی-پژوهش‌های مدیریت در ایران، شماره 49، 76-43.
  • سرلکی، احسان و حسن بیگی، سید رضا. (1398). پتانسیل‌های تولید و موانع فنی توسعه و بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران. دو فصلنامه انرژی های تجدیدپذیر و نو, 6(1), 14-25.
  • شکوهی، محمد، امینی، مرضیه، یحیی­پور، علی، و مهرافروزی، علی. (2019). ارزشیابی زیست محیطی محل های دفن پسماندهای شهری (مطالعه موردی شهرستان قائن). جغرافیا و روابط انسانی, 1(4), 267-287.
  • شهیدی، علی، خاشعی سیوکی، عباس و زراعتکار، زهرا. (2019). بررسی راهبردهای مؤثر بر مدیریت تقاضای آب شرب شهر بیرجند. مجله آب و فاضلاب, 30(1), 130-135. doi:10.22093/wwj.2018.78299.2352
  • شیخ بیکلو اسلام, بابک و سخن صفت، تهمینه. (1398). استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، یکی از روشهای سازگاری با تغییر اقلیم در ایران. چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران. https://civilica.com/doc/876538
  • قربانی سپهر، آرش، متقی، افشین و یوسفی شاتوری، محمد. (1398). تحلیل بحران آب در ایران و راه های مقابله با آن. چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران. https://civilica.com/doc/876565
  • محرم نژاد، ناصر و خدیوی، سمیرا. (2010). مدیریت وبرنامه ریزی محیط زیست از دیدگاه برنامه چهارم توسعه. انسان و محیط زیست, 8(شماره 1 (12-پیاپی 23)), 63-70.
  • مرادی پردنجانی, حجت، سپهریان، جواد و فرهنگی, قاسم. (1393). مدیریت سبز. نخستین همایش ملی الکترونیکی رویکردهای کاربردی و پژوهشی در علوم انسانی و مدیریت. https://civilica.com/doc/417307
  • Alshuwaikhat, H. M., & Abubakar, I. (2008). An integrated approach to achieving campus sustainability: assessment of the current campus environmental management practices. Journal of Cleaner Production, 16(16), 1777-1785.
  • Espinosa, R., Turpin, S., Polanco, G., De laTorre, A., Delfín, I., & Raygoza, I. (2008). Integral urban solid waste management program in a Mexican university. Waste management, 28, S27-S32.
  • Foley, R. (2011). Harvard University: Green Loan Fund. Green Revolving Funds in Action: Case Study Series. Sustainable Endowments Institute (NJ1).
  • Geng, Y., Liu, K., Xue, B., & Fujita, T. (2013). Creating a “green university” in China: a case of Shenyang University. Journal of Cleaner Production, 61, 13-19.
  • GREEN, T. U. I., & CAMPUSES, S. (2013). Greening Universities Toolkit.
  • Larsen, H. N., Pettersen, J., Solli, C., & Hertwich, E. G. (2013). Investigating the Carbon Footprint of a University-The case of NTNU. Journal of Cleaner Production, 48, 39-47.
  • Lauder, A., Sari, R. F., Suwartha, N., & Tjahjono, G. (2015). Critical review of a global campus sustainability ranking: GreenMetric. Journal of Cleaner Production, 108, 852-863.
  • Lozano, R., Lukman, R., Lozano, F. J., Huisingh, D., & Lambrechts, W. (2013). Declarations for sustainability in higher education: becoming better leaders, through addressing the university system. Journal of Cleaner Production, 48, 10-19.
  • Maknoon, R. (2001). Green approach, a valuable result of sustainable development. Paper presented at the Proceedings of conference on sustainable development strategy in Iran.
  • Moghaddam, M. A., Taher‐shamsi, A., & Maknoun, R. (2007). The role of environmental engineering education in sustainable development in Iran: AUT experience. International Journal of Sustainability in Higher Education.
  • Sammalisto, K., & Brorson, T. (2008). Training and communication in the implementation of environmental management systems (ISO 14001): a case study at the University of Gävle, Sweden. Journal of Cleaner Production, 16(3), 299-309.
  • Teodoreanu, I. (2013). Engineering education for sustainable development–a strategic framework for universities. Annals of the Oradea University, Fascicle of Management and Technological Engineering, 22, 413-418.
  • Van Weenen, H. (2000). Towards a vision of a sustainable university. International Journal of Sustainability in Higher Education.
  • Velazquez, L., Munguia, N., Platt, A., & Taddei, J. (2006). Sustainable university: what can be the matter? Journal of Cleaner Production, 14(9-11), 810-819.