ارائه مدل تبلیغات پایدار با رویکرد فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

امروزه توسعه‌ی پایدار یکی از مباحث به‌روز و مهم در حوزه مدیریت و کسب‌و‌کار است. توسعه‌ی پایدار در حوزه‌های مختلف مدیریت بکار رفته است که یکی از آن‌ها مباحث مرتبط با تبلیغات پایدار است. با توجه به اهمیت و جایگاه تبلیغات پایدار در بین مصرف‌کنندگان، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل تبلیغات پایدار است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از منظر گردآوری داده‌ها توصیفی و از منظر رویکرد کیفی است. این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، اسناد و مدارک پژوهشی و کتابخانه‌ای گذشته از سال 2010 تا 2024 است، که با ارزیابی کیفی صورت گرفته، شامل 32 مقاله می‌شود. شیوه تحلیل داده‌ها، تحلیل محتوا است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، پیش‌ران‌های موثر بر تبلیغات پایدار در 3 مقوله: عوامل مرتبط با مصرف‌کننده(دانش پایداری مصرف‌کننده و نگرش مصرف‌کننده به تبلیغات)؛ عوامل مرتبط با شرکت(محتوای تبلیغات پایدار، کانال توزیع تبلیغات پایدار، تصویر برند پایدار و تعامل پایدار با مصرف‌کننده)؛ عوامل مرتبط با بازار و جامعه(فرهنگ مصرف پایدار، رفتار بازار تبلیغات و رفتار رقبا) قرار می‌گیرند. تبلیغات پایدار در 3 مقوله: توجه، علاقه و تمایل و پیامدهای تبلیغات پایدار در 3 مقوله: پیامد برای مصرف‌کننده(تقویت نگرش پایداری و اشاعه تبلیغات پایدار)، پیامد برای شرکت(افزایش آگاهی از برند پایدار، اقناع پایداری عمومی و قصد خرید محصول پایدار)، پیامد برای بازار و جامعه(توسعه‌ی پایدار و ترویج سبک زندگی پایدار) قرار می‌گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات