ارائه الگوی رفتار فروش مبتنی بر اخلاق زیست محیطی فروش کالاهای لوازم خانگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، بررسی و تحلیل محتوای مطالعات انجام شده در رابطه با رفتار فروش مبتنی بر اخلاق زیست‌محیطی است. این تحقیق از لحاظ هدف در زمره پژوهش‌های بنیادی است؛ از لحاظ فلسفه، از نوع تفسیری بوده و از نظر رهیافت مورد استفاده، به شکل استقرایی انجام می‌شود. نحوه گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه خبره انجام شده است. نمونه آماری این تحقق شامل 25 نفر از خبرگان اعم از مدیران فروش و اساتید دانشگاه می‌باشد که با روش نمونه‌گیری هدفمند غیرنصادفی انتخاب شده است. جهت تحلیل مضمون از روش سه مرحله‌ای اترید-استرلینگ استفاده شد. جهت اولویت‌بندی معیارها از فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده در فاز کیفی پژوهش، پنج دسته از عوامل شامل ملاحظات رفتاری پرسنل فروش، رهبری اخلاقی، عوامل اجتماعی، عوامل قانونی، ملاحظات اکولوژیک به‌عنوان مولفه‌های اصلی الگوی رفتار فروش مبتنی بر اخلاق زیست‌محیطی شناسایی شدند. اولویت‌بندی معیارها با تکنیک ای.اچ.پی نشان داد که معیار ملاحظات رفتاری پرسنل فروش با وزن نرمال شده 339/0 از بیشترین اولویت برخوردار است؛ معیار ملاحظات اکولوژیک با وزن 222/0 در اولویت دوم قرار دارد؛ معیار عوامل قانونی با وزن نرمال 207/0 در اولویت سوم قرار دارد؛ معیار عوامل اجتماعی با وزن نرمال 134/0 در اولویت چهارم قرار دارد؛ معیار رهبری اخلاقی با وزن نرمال 097/0 از کمترین اولویت برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات