طراحی مدل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در جهت تأثیرگذاری بر فرآیند تصمیم خرید مشتریان بالقوه ساختمان‌های مسکونی و تجاری سبز.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران

2 استادیار ، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران

چکیده

این پژوهش باهدف طراحی یک مدل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای تأثیرگذاری بر فرآیند تصمیم‌گیری خرید مشتریان بالقوه در بازار ساختمان‌های مسکونی و تجاری سبز شهر مشهد انجام‌شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر نوع تحقیق، در شمار پژوهش‌های کیفی به حساب می آید. جامعه آماری مورد مطالعه شامل 10 نفر از متخصصان دارای تجربه مدیریتی در زمینه معماری پایدار، خبرگان حوزه ساختمان‌های سبز، کارشناسان بازاریابی دیجیتال و اساتید رشته مدیریت بازرگانی بودند که به روش اشباع نظری برای مصاحبه عمیق انتخاب شدند. تحلیل داده های کیفی از طریق روش داده بنیاد و کدگذاری و به کمک نرم‌افزار مکس‌کیودا صورت گرفت. یافته‌ها نشان می‌دهند که شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیک به‌عنوان عوامل علی، نقش کلیدی در شکل‌دهی به استراتژی‌های بازاریابی پایدار دارند. همچنین، مقوله‌های محوری شامل استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال سبز، مدیریت ارتباط با مشتری آگاه به محیط‌زیست، برندینگ دیجیتال پایدار و تحلیل داده‌ها، به بهبود عملکرد فروش ساختمان‌های سبز، ارتقاء جایگاه برند پایدار و افزایش رضایت مشتریان منجر می‌شوند. شرایط زمینه‌ای و واسطه‌ای مانند نقش اینفلوئنسرهای حوزه پایداری، شبکه‌های اجتماعی خریداران آگاه به محیط‌زیست و رسانه‌های تخصصی ساختمان سبز نیز در موفقیت این استراتژی‌ها تأثیرگذار هستند. مدل پیشنهادی نشان می‌دهد که بهره‌گیری از این استراتژی‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد فروش ساختمان‌های سبز، افزایش اعتبار و شناخت برند پایدار، تسریع فرآیند فروش و افزایش رضایت و وفاداری مشتریان به ساختمان‌های سازگاربامحیط‌زیست منجر شود، درحالی‌که چالش‌هایی نظیر مدیریت اطلاعات نادرست و حفظ حریم خصوصی باید به‌دقت مدیریت شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات