تأثیر تصویر برند سبز بر شهرت اخلاقی بانک با میانجیگری اعتماد سبز و رضایت سبز (مورد مطالعه بانک ملی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تصویر برند سبز بر شهرت اخلاقی بانک با میانجیگری اعتماد سبز و رضایت سبز است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی؛ و از نظر روش اجرا از نوع پیمایشی بود. کلیه مشتریان بانک‌های ملی استان همدان به‌عنوان جامعه آماری انتخاب شدند که با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود، حجم نمونه 384 نفر برآورد شد. برای سنجش هر یک از متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه تصویر برند سبز، اعتماد سبز مشتری، و رضایت سبز مشتری برگرفته از ادبیات پژوهش استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید خبرگان رسید. قبل از توزیع پرسشنامه‌ها، 30 نفر از مشتریان جامعه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه در اختیار آنان قرار گرفت. پس از جمع‌‌آوری آن‌ها، ضریب آلفای کرونباخ برای تمام متغیرهای پژوهش با استفاده از نرم افزار spss بیشتر از 7/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS24 و Smart PLS2 انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تصویر برند سبز بر رضایت سبز مشتری، اعتماد سبز مشتری تأثیر معنادار دارد. رضایت سبز مشتری و اعتماد سبز مشتری بر شهرت اخلاقی بانک تأثیر معنادار دارد. تصویر برند سبز با توجه به نقش میانجی رضایت سبز مشتری بر شهرت اخلاقی بانک تأثیر معنادار دارد. تصویر برند سبز با توجه به نقش میانجی اعتماد سبز مشتری بر شهرت اخلاقی بانک تأثیر معنادار دارد. درحالی‌که تصویر برند سبز بر شهرت اخلاقی بانک تأثیر معنادار ندارد (P>0.05).

کلیدواژه‌ها

موضوعات