ارائه مدل برندسازی حسی در بازارهای صنعتی با تاکید بر ملاحظات پایداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی غزالی، قزوین، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی از انجام این پژوهش، ارائه مدل برندسازی حسی در بازارهای صنعتی با تاکید بر ملاحظات پایداری است، بنابراین پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی-توسعه‌ای می‌باشد. همچنین پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی با رویکرد آمیخته (کمی-کیفی) است که از لحاظ زمانی به شکل مقطعی انجام می‌شود. نمونه آماری در بخش کیفی شامل 11 نفر از مدیران شرکت‌های فعال در صنعت ضدعفونی کننده و اساتید دانشگاه می‌باشد. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه مشتریان، سازمان‌های شرکت‌های صنعتی مواد ضدعفونی کننده به تعداد 100000در سال 1401 می‌باشد که از این میان، نمونه‌ای متشکل از 384 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه حاصل از فاز کیفی است. تحلیل داده‌ها در روش کیفی با رویکرد داده‌بنیاد و نرم افزار 21MAXQDA انجام شد. اعتبار سنجی مدل با تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس انجام گرفت. نتایج بخش کیفی نشان داد، شرایط علی (بازاریابی عصب پایه و جهت‌دهی رفتار مصرف‌کننده به سمت پایداری)، شرایط زمینه‌ای (مدیریت تجربه سبز مشتری)، پدیده محوری (برندسازی حسی)، راهبردها و اقدامات (تبلیغات حسی سبز، استراتژی‌ها و ایجاد هویت سبز برند)، شرایط مداخله‌گر (کانال‌های ارتباط با مشتری و استفاده از حواس) و در نهایت پیامدها (وفاداری مشتری و برانگیختن مشتری) شناسایی شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان داد که رابطه همه متغیرهای پژوهش با هم تاثیر مثبت و معناداری دارد و مدل از برازش خوبی هم برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات