بررسی عوامل موثربر مدیریت عملکرد سازمانی در بخش دولتی با تاکید برحکمرانی الکترونیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دولتی،واحد بیرجند،دانشگاه آزاد اسلامی،بیرجند،ایران

2 استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استاد،گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران

4 استادیار،گروه مدیریت دولتی،واحدبیرجند،دانشگاه آزاد اسلامی،بیرجند،ایران

چکیده

فناوری اطلاعات و سیستم‌های مرتبط با آن، نقش عمده‌ای را در مدیریت عملکرد سازمان دارد. دولت الکترونیک با ارتقای سطح دسترسی شهروندان به خدمات دولتی، ضمن کاهش هزینه ها ، بهینه سازی و کاهش مصرف منابع و افزایش کیفیت خدمات عمومی می تواند گام موثری در راستای دستیابی آحاد بشر به محیط زیست سالم باشد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل موثربر مدیریت عملکرد سازمانی در بخش دولتی با رویکرد حکمرانی الکترونیک است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی می‌باشد و از نظر نوع پژوهش یک پژوهش توصیفی-پیمایشی محسوب می‌شود که به روش کمی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران گروه، کارشناسان و معاونین توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها بودند که تعداد آن‌ها 160 نفر و نمونه متناسب با آن براساس جدول مورگان 114 نفر می‌باشد که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته در سال 1401-1402 جمع آوری گردید. روایی صوری، سازه و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان تأیید و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای اعتباریابی مدل در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری به وسیله‌ی نرم افزار AMOS استفاده شد. با توجه به مطالعات قبلی صورت گرفته و نظر صاحبنظران و متخصصان، عوامل موثر (29 عامل) بر مدیریت عملکرد به 6 مولفه ( شرایط علی، محوری، زمینه ای، مداخله ای، پیامدها و استراتژی) تقسیم گردید. نتایج تحقیق حاکی از معنی دار بودن تمامی ضرایب بارهای عاملی بوده (01/0>P) و این ضرایب بزرگ‌تر از 3/0 می‌باشد که نشان‌دهنده تاثیر تمام عوامل مذکور بر مدیریت عملکرد سازمانی می باشد. ازمیان عوامل مذکور پیامدهای سازمانی ،پایداری منابع، پویایی اقتصادی، فرهنگ سازمانی،کیفیت خدمات ،جذب منابع مالی، زیرساخت ها ی حکمرانی الکترونیک، شبکه سازی و مدیریت دانش بیشترین تاثیر را داشته اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات