بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و عملکرد محیطی با نقش واسطه‌ای استراتژی سبز در شرکت‌های بورسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه حسابداری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و عملکرد محیطی با نقش واسطه نقش استراتژی سبز، نوآوری و رهبری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انجام شده است. این پژوهش یک مطالعه کاربردی است که با رویکرد توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه ‌آماری در این پژوهش شامل جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران شرکتهای بورسی به تعداد 719 نفر می‌باشد که از این میان، نمونه‌ای متشکل از 251 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است. در این مطالعه برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد بات و همکاران (2024) شامل 6 بعد و 36 گویه‌ استفاده شده است که بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه تدوین شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا و روایی واگرا مورد تایید قرار گرفت. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 بدست آمد که نشان می‌دهد پرسشنامه‌‌ از پایایی مطلوبی برخوردار است. برای آزمون فرضیات از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت تاثیر مثبت و معناداری بر ظرفیت سبز دارد؛ مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت تاثیر مثبت و معناداری بر استراتژی زیست‌محیطی دارد؛ مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری سبز دارد؛ مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت تاثیر مثبت و معناداری بر رهبری تحول‌گرای سبز دارد؛ ظرفیت سبز تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد زیست‌محیطی دارد؛ استراتژی زیست محیطی تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد زیست‌محیطی دارد؛ نوآوری سبز تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد زیست‌محیطی دارد؛ رهبری تحول‌گرای سبز تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد زیست‌محیطی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات