ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش آمیخته‌های بازاریابی سبز در گردشگری ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش، دانشگاه بیرجند، ایران

2 دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت گردشگری و رویداد ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش، دانشگاه بیرجند، ایران

3 استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش، دانشگاه بیرجند، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزاری جهت سنجش و اندازه‌گیری آمیخته‌های بازاریابی سبز در گردشگری ورزشی بود. برای انجام آن از روش آمیخته اکتشافی استفاده شد. در بخش کیفی با استفاده از روش دلفی، سؤالات در معرض قضاوت11 نفر از خبرگان مرتبط با موضوع تحقیق قرار گرفت. بعد از ادغام یک سری از سؤالات و حذف آن دسته از سؤالات که به نظر افراد ذیصلاح مرتبط با موضوع تشخیص داده نمی‌شد، پرسشنامه با تعداد 38 سؤال در طیف پنج امتیازی لیکرت تنظیم شد. روایی پرسشنامه از طریق محاسبه CVR، CVI، AVEو اعتبار آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تایید شد. درمرحله کمی، جامعه آماری شامل کلیه گردشگران ورزشی در استان خراسان جنوبی بود. حجم نمونه ، بر اساس جدول کرجسی و مورگان384 نفر در نظر گرفته شد. به روش نمونه گیری تصادفی ساده پرسشنامه‌ها بین گردشگران ورزشی توزیع و جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایج از آمار توصیفی برای توصیف داده‌ها، از آزمون بارتلت برای تعیین کفایت نمونه‌گیری و از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای تعیین اعتبار سازه در نرم افزارهای Spss22 و AMOS22 استفاده شد. از نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش واریماکس، 10 عامل کیقیت محصول سبز، سبک محصول سبز، مسئولیت زیست محیطی سبز، قیمت سبز، مکان سبز، تبلیغات سبز، فرایند سبز، افراد سبز ، سیاست و برنامه ریزی سبز و مشارکت سبز بدست آمد. مقادیر KMO (نشان دهنده کفایت نمونه گیری) برابر با 965/0 و آزمون کرویت بارتلت برابر با 7589.601، (0001/0> P) و مقدارکل ارزش ویژه مقیاس 38 سؤالی برابر با 1، به دست آمد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که پرسشنامه آمیخته‌های بازاریابی سبز در گردشگری ورزشی از روایی و پایایی رضایت بخشی برخوردار است؛ در نتیجه می‌تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی آمیخته‌های بازاریابی سبز در گردشگری ورزشی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات