ارائه چارچوب انتخاب مدیر در راستای حکمرانی پایدار با استفاده از بازاریابی سیاسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی/بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری، علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف ارائه چارچوب انتخاب مدیر در راستای حکمرانی پایدار با استفاده از بازاریابی سیاسی انجام شده‌است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع روش، و از لحاظ روش جمعآوری دادهها از نوع تحقیق آمیخته میباشد، بر این اساس ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی ابعاد، مولفهها و شاخصهای عوامل دخیل در انتخاب مدیر در راستای حکمرانی پایدار شناسایی شده و مدل اولیه تحقیق طراحی شدهاست. سپس با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی نسبت به اعتبارسنجی مدل پیشنهادی اقدام شد. نمونه آماری در بخش کیفی دربرگیرنده 15 نفر از حوزه مدیریت دولتی بوده که حجم نمونه بر پایه رسیدن به اشباع نظری تعیین شد. نمونه آماری در بخش کمی دربرگیرنده 143 نفر از کارکنان وزارت کشور است. گردآوری داده‌ها در بخش کیفی با روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی با استفاده از پرسش‌نامه انجام شده‌است. تحلیل داده‌ها در فاز کیفی با روش تحلیل مضمون و نرم‌افزار مکس‌کیودا نسخه 2020 و در بخش کمی با تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار اسمارت پی. ال. اس نسخه 3 انجام شد. بر اساس نتایج به‌دست آمده در فاز کیفی، مضامین فراگیر شامل عوامل رابطه‌ای، عوامل اجتماعی فرهنگی، عوامل قانونی، عوامل بازاریابی و عوامل مالی شناسایی شدند. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از اعتبارسنجی مدل در بخش کمی، ضمن تایید تمامی فرضیه‌های تحقیق مشخص شد که مدل پیشنهادی در این پژوهش از اعتبار مناسب برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آیتی‌پور، احسان، رضائی‌راد، مصطفی، قبادی لموکی، تحفه، و اسلامبولچی، علیرضا. (1401). بازاریابی سیاسی با تأکید بر هوش مدیریتی نامزدهای انتخاباتی با استفاده از رویکرد فراترکیب. ماهنامه جامعهشناسی سیاسی ایران، 5(7)، 531-548. https://doi.org/10.30510/psi.2022.301474.2195
برهان زاده، الیا، واعظی، رضا، رودساز، حبیب الله، و بیات، قدسی. (1403). توسعه دولت همراه در ایران در پرتو شخصی‌سازی خدمات. حکمرانی و توسعه، 4(1)، 23-48. doi: 10.22111/jipaa.2024.425677.1143
شفیعی، اشکان، و ساسان پور، فرزانه. (1403). تحلیل و سنجش ردپای اکولوژیکی سکونتگاه‌های روستایی با تأکید بر موقعیت طبیعی (مورد مطالعه: بخش حٌمیل شهرستان اسلام‌آباد غرب). روستا و توسعه پایدار فضا، 5(1)، 26-48. doi: 10.22077/vssd.2023.6756.1204
صفرزاده پراپری، محمدحسن، قره بیگلو، حسین، نیکی اسفهلان، حکیمه؛ ایرانزاده، سلیمان و عماری، حسین. (1401). طراحی مدل تبلیغاتی مؤثر در بازاریابی سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی (مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی). ماهنامه جامعهشناسی سیاسی ایران، 5(12)، 469-497. 10.30510/PSI.2022.362641.3992
نرگسیان، عباس، طهماسبی آقبلاغی، داریوش و دیندار، یاشار. (1393). مطالعه تأثیر ابزارهای بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی (مورد مطالعه: شهروندان منطقه 5 شهر تهران). مدیریت دولتی، 6(3)، 603-624. https://doi.org/10.22059/jipa.2014.50761
Ahmad, H., Yaqub, M., & Lee, S. H. (2024). Environmental-, social-, and governance-related factors for business investment and sustainability: A scientometric review of global trends. Environment, Development and Sustainability, 26(2), 2965–2987. https://doi.org/10.1007/s10668-023-02921-x
Ayati Pour, E., Rezaei Rad, M., Ghobadi Lamouki, T., & Eslamboulchi, A. R. (2022). Political marketing with emphasis on the managerial intelligence of the candidates using a hybrid approach. Political Sociology Research: A Seasonal Journal, 5(7), 531–548. https://doi.org/10.30510/PSI.2022.301474.2195 (In Persian)
Bandelow, N. C., & Hornung, J. (2022). How do good governance and democratic quality affect policy performance? European Policy Analysis, 8(2), 130–135. https://doi.org/10.1002/epa2.1144
Billi, M., Mascareño, A., & Edwards, J. (2021). Governing sustainability or sustainable governance? Semantic constellations on the sustainability-governance intersection in academic literature. Journal of Cleaner Production, 279, 123523. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123523
Borhanzadeh, E., Vaezi, R. R., Roodsaz, H., & Bayat, Gh. (2024). Development of mobile government in Iran in the light of personalization of services. Journal of Governance and Development, 4(1), 23–48. https://doi.org/10.22111/JIPAA.2024.425677.1143 (In Persian)
Corbett, S. (2023). Ladder of competencies for education middle managers in England. International Journal of Training and Development, 27(1), 117–134. https://doi.org/10.1111/ijtd.12287
Da Cunha Bezerra, M. C., Gohr, C. F., & Morioka, S. N. (2020). Organizational capabilities towards corporate sustainability benefits: A systematic literature review and an integrative framework proposal. Journal of Cleaner Production, 247, 119114. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119114
Daugaard, D. (2020). Emerging new themes in environmental, social and governance investing: A systematic literature review. Accounting & Finance, 60(2), 1501–1530. https://doi.org/10.1111/acfi.12479
Del Gesso, C., & Lodhi, R. N. (2024). Theories underlying environmental, social and governance (ESG) disclosure: A systematic review of accounting studies. Journal of Accounting Literature. https://doi.org/10.1108/JAL-08-2023-0143
Fitriani, N., Anam, S., & Maulana, A. (2024). Building literacy of early age students' language; Teacher managerial competence and legal-rational authority of boarding school leaders. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 41–50. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v5i1.707
Gao, Y., Yang, Z., Huang, K. F., Gao, S., & Yang, W. (2018). Addressing the cross-boundary missing link between corporate political activities and firm competencies: The mediating role of institutional capital. International Business Review, 27(1), 259–268. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2017.07.006
Harmes, A. (2020). Political marketing in post-conflict elections: The case of Iraq. Journal of Political Marketing, 19(3), 201–232. https://doi.org/10.1080/15377857.2016.1193834
Hinson, R., & Tweneboah-Koduah, E. Y. (2010). Political marketing strategies in Africa: Expert opinions of recent political elections in Ghana. Journal of African Business, 11(2), 201–218. https://doi.org/10.1080/15228916.2010.508999
Hoang, D. P., Chu, L. K., To, T. T., & Pham, N. X. (2024). Exploring the nexus between fiscal decentralization and ecological sustainability: A fresh perspective from the moderating role of geopolitical risk and updated international evidence. Environmental Science and Pollution Research, 31(1), 1–27. https://doi.org/10.1007/s11356-023-30865-7
Isnaini, D. B. Y., Nurhaida, T., & Pratama, I. (2020). Moderating effect of supply chain dynamic capabilities on the relationship of sustainable supply chain management practices and organizational sustainable performance: A study on the restaurant industry in Indonesia. International Journal of Supply Chain Management, 9(1), 97–105. https://www.academia.edu/71548193/
Kelling, E. (2023). The regularity of informality: Reframing the formal–informal relationship with the help of informal housing in London. European Urban and Regional Studies, 30(4), 553–566. https://doi.org/10.1177/09697764231212603
Lăzăroiu, G., Ionescu, L., Andronie, M., & Dijmărescu, I. (2020). Sustainability management and performance in the urban corporate economy: A systematic literature review. Sustainability, 12(18), 7705. https://doi.org/10.3390/su12187705
Masiello, B., Moscariello, N., & Fera, P. (2018). Political marketing strategies to foster the sustainability of private transnational organisations: The case of the IASB. Sustainability, 10(8), 2652. https://doi.org/10.3390/su10082652
Nargesian, A., Tahmasebi Aghbolaghi, D., & Dindar, Y. (2014). The impact of political marketing tools in public participation (Case study: The citizens of region five in Tehran, Iran). Journal of Public Administration, 6(3), 603–624. https://doi.org/10.22059/JIPA.2014.50761 (In Persian)
Newman, B. I., Cwalina, W., Falkowski, A., Newman, T. P., & Jabłońska, M. (2022). Political marketing. In The Palgrave encyclopedia of interest groups, lobbying and public affairs (pp. 1022–1034). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11778-4_105
Orieno, O. H., Ndubuisi, N. L., Eyo-Udo, N. L., Ilojianya, V. I., & Biu, P. W. (2024). Sustainability in project management: A comprehensive review. World Journal of Advanced Research and Reviews, 21(1), 656–677. https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.21.1.0060
Radnitz, S. (2011). Informal politics and the state. Comparative Politics, 43(3), 351–371. https://www.jstor.org/stable/23040650
Safarzadeh Parapari, M. H., Gharebigloo, H., Niki Esfahlan, H., Iranzadeh, S., & Emari, H. (2023). Presenting an effective advertising model in political marketing for the success of candidates in the electoral activities of the Islamic Consultative Assembly (Case study: East Azerbaijan Province). Political Sociology Research: A Seasonal Journal, 5(12), 469–497. https://doi.org/10.30510/PSI.2022.362641.3992 (In Persian)
Shafie, A., & Sasanpour, F. (2024). Analyzing and measuring the ecological footprint of rural settlements with an emphasis on the natural situation (Study case: Homail district in Eslam Abad-e-Gharb). Quarterly Journal of Village and Space Sustainable Development, 5(1), 26–48. https://doi.org/10.22077/VSSD.2023.6756.1204 (In Persian)
Sherman, E., & Schiffman, L. G. (2016). Political marketing research in the 2000 US election. In Communication of politics (pp. 53–68). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315701684
Shet, S. V., & Pereira, V. (2021). Proposed managerial competencies for Industry 4.0 – Implications for social sustainability. Technological Forecasting and Social Change, 173, 121080. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121080
Sophocleous, H. P., Masouras, A. N., & Anastasiadou, S. D. (2024). The impact of political marketing on voting behaviour of Cypriot voters. Social Sciences, 13(3), Article 149. https://doi.org/10.3390/socsci13030149
Stromer-Galley, J., Rossini, P., Hemsley, J., Bolden, S. E., & McKernan, B. (2021). Political messaging over time: A comparison of US presidential candidate Facebook posts and tweets in 2016 and 2020. Social Media + Society, 7(4), 20563051211063465. https://doi.org/10.1177/20563051211063465
Wei, Y., Jia, N., & Bonardi, J. P. (2023). Corporate political connections: A multidisciplinary review. Journal of Management, 49(6), 1870–1910. https://doi.org/10.1177/01492063221136839
Wilden, R., Lin, N., Hohberger, J., & Randhawa, K. (2023). Selecting innovation projects: Do middle and senior managers differ when it comes to radical innovation? Journal of Management Studies, 60(7), 1720–1751. https://doi.org/10.1111/joms.12874
Wring, D. (2023). The politics of marketing the Labour Party. In The political communication reader (pp. 145–149). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780230597617
Zhao, L., Gu, J., Abbas, J., Kirikkaleli, D., & Yue, X. G. (2023). Does quality management system help organizations in achieving environmental innovation and sustainability goals? A structural analysis. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 36(1), 2484–2507. https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2144332