نقش نگرانی زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی آینده‌نگر و تصویر مقصد در گرایش دانشجویان به گردشگری سبز؛ مطالعه موردی دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ایران‌شناسی، دانشکده ایران‌شناسی، دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان، رفسنجان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری، گروه جغرافیا، دانشکده جغرافیا، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، گروه گردشگری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران

4 استادیار، گروه سیاستگذاری و توسعه گردشگری، دانشکده گردشگری، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

گردشگری یکی از نیازهای اساسی انسان است و باعث می‌شود که مردم برای انجام کارهای روزمره تجدید قوا نمایند و همین مسئله موجب توسعه گردشگری شده‌است. یکی از مهم‌ترین موضوعات در روند توسعه گردشگری مسائل زیست‌محیطی است. در این راستا پژوهش قصد دارد نظر دانشجویان دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان به اکوتوریسم و مسائل زیست‌محیطی مرتبط با آن را مورد بررسی قرار دهد. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که چه رابطه‌ای میان نگرش دانشجویان این دانشگاه در زمینه نگرانی‌های زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی برای آینده و تصویر مقصد و ارتباط آن با تمایل به اکوتوریسم وجود دارد؟ روش پژوهش از نوع روش‌های کمی است. استراتژی پژوهش به‌صورت پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان هستند این دانشگاه حدود 8000 نفر دانشجو دارد لذا تعداد 370 پرسش‌نامه به‌صورت الکترونیکی تکمیل شد. ابزار تحلیل داده‌ها نرم‌افزار Smart-PLS است. نتایج این پژوهش نشان‌می‌دهد که تصویر از مقصدهای اکوتوریستی تأثیر مثبت و معناداری بر تمایل به سفرهای اکوتوریستی و نگرانی‌های زیست‌محیطی دارند اما نگرانی زیست‌محیطی و برنامه‌ریزی برای آینده نقش چندانی بر تمایل به سفرهای اکوتوریستی ندارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ابراهیمی، محمود. (1400). جایگاه و سنجش مولفههای گردشگری سبز در کلانشهر اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه هنر اصفهان.
اکبری، معین. (1398). تأثیر گردشگری سبز بر توسعه کارآفرینی روستایی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه سیستان بلوچستان.
حجت‌شمامی، سیروس و جوان، فرهاد. (1401). اکوتوریسم و پایداری محیط‌زیست روستایی در شهرستان رودبار. مطالعات مدیریت توسعه سبز 1(2), 59-72. doi: 10.22077/jgmd.2023.6082.1018
رومیانی، احمد. (1401). برازش معادلات رگرسیون خطی گردشگران خارجی و داخلی گنبد سلطانیه با توجه به شرایط تغییرات آب و هوایی. مطالعات مدیریت توسعه سبز، 1(1), 133-146. doi: 10.22077/jgmd.2022.5607.1002
صادقی، حجت‌الله و کوراوند، حسین. (1401). تحلیل وضعیت شاخص‌های گردشگری سبز در منطقه کوهرنگ. مطالعات مدیریت توسعه سبز، 1(1), 33-46. doi: 10.22077/jgmd.2022.5653.1004
عزیزپور، فرهاد، مومنی، حسن، قاسمی، ابوطالب، محمدی، حسن. (1403). مدیریت سبز گردشگری با رویکرد توسعه اقتصاد جوامع محلی در روستاهای پیرامون رود دره تنگه واشی. مطالعات مدیریت توسعه سبز, 3(1), 1-16. doi: 10.22077/jgdms.2024.6988.1049
فال‌سلیمان، محمود، میکانیکی، جواد، و نیک‌شعار، مرجان. (1401). اکوتوریسم کویری و توسعه پایدار روستایی استان خراسان جنوبی. مطالعات مدیریت توسعه سبز, 1(1), 117-132. doi: 10.22077/jgmd.2022.2284
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
Akbari, M. (2019). The impact of green tourism on the development of rural entrepreneurship (Master's thesis, University of Sistan and Baluchestan). (In Persian)
Allcock, A., & Evans-Smith, D. (1994). National ecotourism strategy. Commonwealth Department of Tourism.
Amanah, D., Hurriyati, R., Gaffar, V., Agustini, F., & Harahap, D. (2018). Foreign tourist’s attitude to the elements of the developing of tourism in Medan, Indonesia. Management Science Letters, 8(5), 371–380. https://doi.org/10.5267/j.msl.2018.4.009
Azizpuor, F., Momeni, H., Ghasemi, A., & Mohammadi, H. (2024). Green management of tourism with an approach to the economic development of local communities in the villages around the Vashi Gorge. Green Development Management Studies, 3(1), 1–16. https://doi.org/10.22077/jgdms.2024.6988.1049
Björk, P. (2000). Ecotourism from a conceptual perspective: An extended definition of a unique tourism form. International Journal of Tourism Research, 2(3), 189–202. https://doi.org/10.1002/1522-1970(200005/06)2:3 <189::AID-JTR195>3.0.CO;2-T
Cheng, T. M., Wu, C. H., & Huang, L. M. (2013). The influence of place attachment on the relationship between destination attractiveness and environmentally responsible behavior for island tourism in Penghu, Taiwan. Journal of Sustainable Tourism, 21(8), 1166–1187. https://doi.org/10.1080/09669582.2012.750329
Chi, N. T. K., & Pham, H. (2022). The moderating role of eco-destination image in the travel motivations and ecotourism intention nexus. Journal of Tourism Futures. https://doi.org/10.1108/JTF-01-2022-0014
Cottrell, S. P., & Graefe, A. R. (1997). Testing a conceptual framework of responsible environmental behavior. The Journal of Environmental Education, 29(1), 17–27. https://doi.org/10.1080/00958969709599103
Demeritt, D. (2002). What is the ‘social construction of nature’? A typology and sympathetic critique. Progress in Human Geography, 26(6), 767–790. https://doi.org/10.1191/0309132502ph402oa
Dolnicar, S., Crouch, G. I., & Long, P. (2008). Environment-friendly tourists: What do we really know about them? Journal of Sustainable Tourism, 16(2), 197–210. https://doi.org/10.2167/jost738.0
Doran, R., Hanss, D., & Larsen, S. (2017). Intentions to make sustainable tourism choices: Do value orientations, time perspective, and efficacy beliefs explain individual differences? Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17(3), 223–238. https://doi.org/10.1080/15022250.2016.1179129
Dunlap, R. E., & York, R. (2008). The globalization of environmental concern and the limits of the postmaterialist values explanation: Evidence from four multinational surveys. The Sociological Quarterly, 49(3), 529–563. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.2008.00127.x
Ebrahimi, M. (2021). Evaluation of green tourism components in areas of Isfahan (Master's thesis, Art University of Isfahan). (In Persian)
European Opinion Research Group, Environment Directorate-General, & Directorate-General Press. (2002). The attitudes of Europeans towards the environment (Special Eurobarometer Report No. 58). European Commission.
Falsolyman, M., Mikaniki, J., & Nikshoar, M. (2022). Desert ecotourism and sustainable rural development in South Khorasan Province. Green Development Management Studies, 1(1), 117–132. https://doi.org/10.22077/jgmd.2022.2284
Fennell, D. A. (1999). Ecotourism: An introduction. Routledge.
Fennell, D. A. (2001). A content analysis of ecotourism definitions. Current Issues in Tourism, 4(5), 403–421. https://doi.org/10.1080/13683500108667896
Goodwin, H., & Francis, J. (2003). Ethical and responsible tourism: Consumer trends in the UK. Journal of Vacation Marketing, 9(3), 271–284. https://doi.org/10.1177/135676670300900306
Hallmann, K., Zehrer, A., & Müller, S. (2015). Perceived destination image: An image model for a winter sports destination and its effect on intention to revisit. Journal of Travel Research, 54(1), 94–106. https://doi.org/10.1177/0047287513513161
Hojjat Shmami, S., & Javan, F. (2022). Ecotourism and environmental sustainability in rural areas of Rudbar. Green Development Management Studies, 1(2), 59–72. https://doi.org/10.22077/jgmd.2023.6082.1018
Khan, M. M., Siddique, M., Yasir, M., Qureshi, M. I., Khan, N., & Safdar, M. Z. (2022). The significance of digital marketing in shaping ecotourism behavior through destination image. Sustainability, 14(12), Article 7395. https://doi.org/10.3390/su14127395
Lo, Y. C., & Janta, P. (2020). Resident’s perspective on developing community-based tourism–a qualitative study of Muen Ngoen Kong Community, Chiang Mai, Thailand. Frontiers in Psychology, 11, 552922. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.552922
Lu, J., Hung, K., Wang, L., Schuett, M. A., & Hu, L. (2016). Do perceptions of time affect outbound-travel motivations and intention? An investigation among Chinese seniors. Tourism Management, 53, 1–12. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.09.003
Luo, Y., & Deng, J. (2008). The New Environmental Paradigm and nature-based tourism motivation. Journal of Travel Research, 46(4), 392–402. https://doi.org/10.1177/0047287507308331
Milfont, T. L., Wilson, J., & Diniz, P. (2012). Time perspective and environmental engagement: A meta-analysis. International Journal of Psychology, 47(5), 325–334. https://doi.org/10.1080/00207594.2011.647029
Murphy, L., Cadogan, E., & Dockray, S. (2020). The consideration of future consequences: Evidence for domain specificity across five life domains. Personality and Social Psychology Bulletin, 46(5), 663–678. https://doi.org/10.1177/0146167219873478
Nowacki, M., Chawla, Y., & Kowalczyk-Anioł, J. (2021). What drives the eco-friendly tourist destination choice? The Indian perspective. Energies, 14(19), Article 6237. https://doi.org/10.3390/en14196237
Pham, H. S. T., & Khanh, C. N. T. (2021). Ecotourism intention: The roles of environmental concern, time perspective and destination image. Tourism Review, 76(5), 1141–1153. https://doi.org/10.1108/TR-09-2019-0363
Przepiorka, A., & Blachnio, A. (2016). Time perspective in Internet and Facebook addiction. Computers in Human Behavior, 60, 13–18. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.045
Putri, S. A. E. (2018). The impact of economic growth - The development ecotourism area and environment. Medium. https://alyadjunas19.medium.com/pengembangan-ekowisata-sebagai-pariwisata-berkelanjutan-serta-dampaknya-bagi-keberlanjutan-d916fee005d6
Quynh, N., Hoai, N. T., & Loi, N. V. (2021). The role of emotional experience and destination image on ecotourism satisfaction. Spanish Journal of Marketing - ESIC, 25(2), 312–332. https://doi.org/10.1108/SJME-04-2020-0055
Rafiq, F., Adil, M., & Wu, J. Z. (2022). Examining ecotourism intention: The role of tourists' traits and environmental concerns. Frontiers in Psychology, 13, Article 940116. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.940116
Roumiani, A. (2022). Fitting linear regression equations to the number of foreign and domestic tourists visiting Soltaniyeh Dome according to climate change. Green Development Management Studies, 1(1), 133–146. https://doi.org/10.22077/jgmd.2022.5607.1002
Sadeghi, H., & Koravand, H. (2022). Analyzing the status of green tourism indicators in Koohrang region. Green Development Management Studies, 1(1), 33–46. https://doi.org/10.22077/jgmd.2022.5653.1004
Sadiq, M., Adil, M., & Paul, J. (2022). Eco-friendly hotel stays and environmental attitude: A value-attitude-behavior perspective. International Journal of Hospitality Management, 100, 103094. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.103094
Shahhosseini, H. (2014). Study of the factors influencing the eco-tourists’ motivations for and satisfaction of travelling to Qeshm. Tourism Management Studies, 8(24), 145–182. https://doi.org/20.1001.1.23223294.1393.8.24.6.3 (In Persian)
Strathman, A., Gleicher, F., Boninger, D. S., & Edwards, C. S. (1994). The consideration of future consequences: Weighing immediate and distant outcomes of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 66(4), 742–752. https://doi.org/10.1037/0022-3514.66.4.742
Stylos, N., Vassiliadis, C. A., Bellou, V., & Andronikidis, A. (2016). Destination images, holistic images and personal normative beliefs: Predictors of intention to revisit a destination. Tourism Management, 53, 40–60. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.09.006
Swarbrooke, J., & Horner, S. (2007). Consumer behaviour in tourism. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780080466958
Ting (Tina) Li, Liu, F., & Soutar, G. N. (2021). Experiences, post-trip destination image, satisfaction and loyalty: A study in an ecotourism context. Journal of Destination Marketing & Management, 19, 100547. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100547
UNWTO. (2019). International tourism highlights. United Nations World Tourism Organization. https://www.unwto.org/international-tourism-growth-continues-to-outpace-the-economy
Younus, S., Rasheed, F., & Zia, A. (2015). Identify the factors affecting consumer purchase intention. Global Journal of Management and Business Research: Administration and Management, 15(2), 8–14. https://globaljournals.org/GJMBR_Volume15/2-Identifying-the-Factors-Affecting.pdf
Zhang, Q., & Xu, H. (2020). Understanding aesthetic experiences in nature-based tourism: The important role of tourists’ literary associations. Journal of Destination Marketing & Management, 16, 100429. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100429