واکاوی ابعاد و شاخص‌های موثر بر توسعه نوآوری پایدار در صنعت خدمات پس از فروش خودرو: رویکرد اکوسیستم نوآوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

چکیده
تکامل سریع صنعت خودرو نیاز به تلاشی هماهنگ برای نوآوری پایدار، به ویژه در بخش خدمات پس از فروش دارد. این پژوهش با تحلیل ابعاد و شاخص‌های مؤثر بر توسعه نوآوری پایدار با رویکرد اکوسیستم نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش خودرو، به این امر ضروری پرداخته است. با استفاده از رویکرد کیفی و روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو، داده‌ها از طریق بررسی نظام‌مند 41 مقاله مرتبط با هدف پژوهش از میان 412 مقاله اولیه گردآوری شده‌اند. روایی پژوهش براساس معیارها، برگزاری جلسات با اعضای تیم پژوهش، استفاده از کارشناس و ممیزی کل فرایند برای اجماع نظری تأیید شده و پایایی آن نیز از طریق برنامه مهارت‌های ارزیابی انتقادی مشخص شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که 41 مؤلفه در قالب 5 بُعد اصلی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، ادغام مسئولیت اجتماعی، ارزیابی توان اقتصادی، تعامل با ذینفعان و همسویی اکوسیستم نوآوری، به عنوان ابعاد و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر توسعه نوآوری پایدار با رویکرد اکوسیستم نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش شناسایی شده‌اند. این یافته‌ها نیاز حیاتی سازمان‌ها را به ادغام ملاحظات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی در عملیات خدمات پس از فروش نشان می‌دهند و بر اهمیت اتخاذ استراتژی‌های فعال برای هدایت نوآوری پایدار و افزایش رقابت در این صنعت تأکید می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات