تأثیر برند گردشگری غذا بر درخشش برند رستوران‌های سبز با نقش میانجی دیدگاه شناختی مشتریان؛ مطالعه موردی رستوران‌های سبز شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، تهران، ایران

چکیده

یکی از حوزه‌های جذاب در صنعت گردشگری، نوعی خاصی از آن با نام گردشگری غذا است. در این میان توجه به محصولات سبز موضوع مهمی است. در این میان برندسازی نقش حیاتی بازی‌می‌کند. بنابراین مسئله اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر برند گردشگری غذا بر درخشش برند با نقش میانجی دیدگاه شناختی و دیدگاه برند در رستوران‌های سبز تهران می‌باشد. این تحقیق کاربردی بوده و جامعه آماری آن مشتری رستوران‌های سبز تهران می‌باشد که با توجه به نامحدود بودن 400 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد بود که روایی صوری آن با استفاده از نظر اساتید گروه مدیریت و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی متغیرها نیز با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. با توجه به پیش‌بینی عدم بازگشت تعدادی از پرسش‌نامه‌ها، با استفاده از روش تصادفی در دسترس تعداد 400 پرسشنامه توزیع گردید که از این بین 396 مورد جمع‌آوری گردید و تعداد 384 پرسشنامه قابل استفاده بود. تحلیل داده‌ها با نرم افزارهای SPSS22 و Lisrel انجام شد. نتایج نشان داد که آگاهی و تصویر برند هر دو تأثیر معناداری بر ابعاد نگرش برند دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنی‌دار ابعاد نگرش برند بر رضایت مشتری و وفاداری برند نیز مورد تایید قرار گرفت. در تأثیر دانش برند بر عملکرد برند نیز نقش میانجی بعد عاطفی مورد تایید قرار گرفت اما نقش بعد شناختی معنی‌دار نبود. به طور کلی نتایج حاکی از معنی داری تأثیر دانش برند بر نگرش برند و نگرش برند نیز بر عملکرد برند می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


صحرایی اردکانی، مهدی. (1396). بررسی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک (E-CRM) بر عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) (مطالعه موردی شرکت‌های کاشی شهرستان میبد). پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد. رشته‌ی مدیریت صنعتی.
طاهری فرد، لیلا. و لهراسبی، نوید. (1396). تاثیر فعالیت‌های بازاریابی رسانه اجتماعی بر وفاداری به محصولات لوازم خانگی دوو، کنفرانس پارادایم‌های نوین مدیریت و علوم رفتاری، تهران، دبیرخانه دایمی کنفرانس. https://en.civilica.com/doc/743155/
فرهنگی، علی اکبر. عباس‌پور، عباس. بورقانی فراهانی، سهیلا. و عباچیان قاسمی، رضا. (1399). تحلیل تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر نگرش مشتریان نسبت به نام تجاری و قصد خرید از شرکت: مطالعة موردی شرکت ایران خودرو. مجلة جهانی رسانه،9(2)، 110-131. https://gmj.ut.ac.ir/article_66516.html?lang=en
موسوی، علیرضا. و کناره فرد، مریم. (1398). تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر شاخصه‌های جامعة برندی، شیوه‌های ارزش‌آفرینی، اعتماد و وفاداری به برند (مطالعة موردی مقایسة گوشی موبایل آیفنون ) و سامسونگ (گلکسی). مدیریت بازاریابی. 3(69) 69-91. https://sanad.iau.ir/en/Article/810834?FullText=FullText