اثر برند گردشگری غذا بر درخشش برند با نقش میانجی دیدگاه شناختی برند( مورد مطالعه: رستورانهای سبز شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه پیام نور، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، تهران، ایران

چکیده

با توجه به اهمیت گردشگری در اقتصاد امروزه و توسعه گردشگری غذا و همچنین توجه به محصولات سبز، مسئله اصلی تحقیق برندسازی در رستوران‌های سبز می باشد؛ لذا هدف این تحقیق بررسی اثر علم برند گردشگری غذا بر درخشش برند با نقش میانجی دیدگاه شناختی و دیدگاه برند در دوران کرونا در رستوران‌های سبز تهران می‌باشد. این تحقیق کاربردی بوده و جامعه آماری آن مشتری رستوران‌های سبز تهران می‌باشد که با توجه به نامحدود بودن 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ استاندارد بود که روایی صوری آن با استفاده از نظر اساتید گروه مدیریت دانشکده و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی متغیرها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. با توجه به پیش‌بینی عدم بازگشت تعدادی از پرسش‌نامه‌‌ها، با استفاده از روش تصادفی در دسترس تعداد 400 پرسشنامه توزیع گردید که ازاین‌بین 396 مورد جمع‌آوری گردید و تعداد 384 پرسشنامه قابل استفاده بود. تحلیل داده‌ها با نرم افزارهای SPSS22 و Lisrel انجام شد. نتایج نشان داد که آگاهی و تصویر برند هردو تاثیر معناداری بر ابعاد نگرش برند دارد. همچنین تاثیر مثبت و معنی دار ابعاد نگرش برند بر رضایت مشتری و وفاداری برند نیز مورد تایید قرار گرفت. در تاثیر دانش برند بر عملکرد برند نیز نقش میانجی بعد عاطفی مورد تایید قرار گرفت اما نقش بعد شناختی معنی دار نبود. به طور کلی نتایج حاکی از معنی داری تاثیر دانش برند بر نگرش برند و نگرش برند نیز بر عملکرد برند می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات