ارائه مدلی برای قصد خرید سبز با تعدیلگری فشار اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت، حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 دانشیار، بخش مدیریت ، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر بدنبال شناسایی، انتخاب و بررسی پیشاندهای قصد خرید سبز می‌باشد. که پیشایندها‌ی مورد بررسی در این پژوهش شامل فشار اجتماعی، اثربخشی درک‌شده مصرف‌کننده ، هویت سبز، تعهد اخلاقی، حساسیت قیمت و هزینه درک شده، می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است و از نظر نوع داده‌ها پژوهشی کمی است که از طریق پرسشنامه داده‌ها جمع آوری شد. جامعه‌آماری این پژوهش مشتریان فروشگاه زنجیره‌ای رفاه شهر یاسوج است. به دلیل نامحدود بودن جامعه‌آماری و عدم امکان دسترسی به همه مشتریان از نمونه‌‌‌گیری غیرتصادفی دردسترس استفاده شد. از 350پرسشنامه پخشش شده بین افراد 247 پرسشنامه معتبر و قابل قبول مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از طریق روش‌های مختلف نمونه‌‌‌گیری حداقل میزان نمونه‌‌‌گیری مشخص شد که نمونه جمع‌آوری شده بیشتر از حداقل جمع‌آوری شد و از طریق آزمون KMO کافی بودن این حجم نمونه برای تحلیل آماری مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که این ضریب برای تمام گویه‌های بالاتر 7/0 بود و مورد تایید قرار گرفت و روایی هم از طریق چندین روش تحلیل محتوا و روایی سازه مورد بررسی قرار گرفت و روایی آن تایید شد. در ادامه داده‌ها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد بررسی و تحلیل‌های آماری قرار گرفت. نتیجه نشان داد که متغیرهای فشار اجتماعی، اثربخشی درک‌شده مصرف‌کننده و هویت سبز و حساسیت قیمت بر قصد خرید سبز تاثیرگذار هستند و فشار اجتماعی رابطه بین حساسیت قیمت و قصد خرید سبز را به طور مثبت تعدیل می‌کند و هزینه درک شده و تعهد اخلاقی بر قصد خرید سبز تاثیر گذار نیستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ابراهیمی، مهرانگیز، نصیری، محمد. (1403). بررسی عوامل و موانع موثر بر توسعه رفتار سبزکارکنان در سازمان های ورزشی در ایران (یک مطالعه فراتحلیلی). مطالعات مدیریت توسعه سبز، 3(1)، 60-78. https://doi.org/10.22077/jgdms.2024.7149.1066
اکبری، پیمان، شایق، مصطفی. (1402). تحلیل تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز و مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد پایدار با نقش میانجی رفتار شهروندی محیط زیست محور. مطالعات مدیریت توسعه سبز، 2(2)، 41-66. https://doi.org/10.22077/jgmd.2023.6079.1017
بارانی، گرکز، منصور، معطوفی. (1400). تأثیر فشار اجتماعی و تمایل به پذیرش ریسک بر تصمیمات در ارائه گزارشگری مالی. دانش حسابداری مالی، 9(2)، 169-192. https://doi. rg/10.30479/jfak.2022.16427.2938
بوذری، حسین، دانش‌پرور، میترا. (1401). اثر خود هویتی سبز بر تغییر قصد خرید با نقش میانجی ارزش ادراکی و تعدیل‌کنندگی خود هم‌سویی (موردمطالعه: مشتریان فروشگاه اینترنتی جوپزی). پژوهش‌نامه مدیریت و مهندسی صنایع، 4(12)، 13-25. magiran.com/p2514103 
حسینی روش، سید محمدحسین. (1399). تحلیل نقش تعدیل کنندگی فشار اجتماعی-فرهنگی برای کاهش وزن و تغییر بدنی در نوجوانان چاق و دارای وزن طبیعی. فصلنامه علوم ورزش, 12(40)، 141-152.‎ https://dorl.net/dor/20.1001.1.20087624.1400.13.40.10.2
حسینی، مریم. (1402). تبیین سبز سازی آمیخته بازاریابی صنعتی از منظر تئوری های رفتاری؛ مطالعه شرکت نفت تهران. مطالعات مدیریت توسعه سبز، 2(2)، 169-185. https://doi.org/10.22077/jgdms.2024.7100.1056
رجبی‌پور میبدی، علیرضا، آندرواژ، لیلا، کایدیان، آذین، مختاری پیام، مهدی، بردستانی، محسن. (1399). رابطه اقدامات مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد محیطی هلال‌احمر با نقش میانجیگری عوامل توانمندساز فرهنگ سبز. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، 5(3)، 185-196.  http://dx.doi.org/10.18502/mshsj.v5i3.4903
رجبی‌پور میبدی، علیرضا، مفتح زاده، الهام، کیانی، مهرداد، زمزم، فاطمه. (1400). طراحی الگوی عوامل موثر بر استقرار مدیریت زنجیره تامین سبز بر اساس رویکرد فراترکیب و تحلیل و توسعه گزینه های استراتژیک (سودا). نشریه مدیریت بهره وری، 15(56)، 265-293. https://doi.org/10.30495/qjopm.2021.524296.1265
رحیم نیا، فریبرز، رمضانی، یوسف، زرگران، سحر. (1398). تاثیر تعامل کاربران در رسانه های اجتماعی بر قصد خرید به واسطه نگرش نسبت به برند و هنجارهای ذهنی، تحقیقات بازاریابی نوین. 9(1)، 33-52. https://doi. rg/10.22108/nmrj.2019.106908.1423
سمیعی ظفر قندی، عادله، نایب زاده، شهناز، دهقان دهنوی، حسن. (۲۰۱۵). بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرف‌کننده بر قصد خرید محصولات سبز (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران). مدیریت بازاریابی، 27، 79-100. magiran. om/p1410581
قاسم‌زاده سنگرودی، مازیار، حمدی، کریم، وهاب‌زاده منشی، شادان. (۱۴۰۳). ارائه چارچوب مفهومی تأثیر بسته‌بندی سبز بر دلبستگی برند. مطالعات مدیریت توسعه سبز. https://doi.org/10.22077/jgdms.2024.7119.1059
قویدل، فرشته، قلی پورسلیمانی، علی. (۱۳۹۹). تأثیر قصد خرید محصولات سبز بر خرید واقعی محصولات با تعدیلگری درآمد. کاوش‌های مدیریت بازرگانی, 12(۲۴), 49-75. https://doi.org/10.22034/jbar.2021.1573
گلچین، فرحناز، بهرام‌زاده، محمدرضا. (۱۴۰۰). تبیین مفهوم قصد خرید سبز. مدیریت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، 2(۲)، 226-246. magiran. om/p2338405
نخعی، آرزو، خیری، بهرام. (۱۳۹۱). بررسی تأثیر عوامل منتخب بر قصد خرید محصولات سبز. مدیریت بازاریابی، 7(۱۵)، 105. magiran.com/p1061973
واحدی، مرجان، مرادنژادی، همایون، شریف‌زاده، محمد. (۱۴۰۲). تبیین کاربست مدیریت سبز در استانداری و واحدهای تابعه در استان ایلام، نشریه مطالعات مدیریت توسعه سبز، 2(۲)، 1-15. https://doi.org/10.22077/jgdms.2024.7100.1056
Amin, S., & Tarun, M. T. (2019). Enhancing green hotel visit intention: role of green perceived value, perceived consumer effectiveness and environmental knowledge. International Business Research, 12(5), 123-132.  http://www.dx.doi.org/10.5539/ibr.v12n5p123
Amin, S., & Tarun, M. T. (2021). Effect of consumption values on customers’ green purchase intention: a mediating role of green trust. Social Responsibility Journal, 17(8), 1320-1336.  http://dx.doi.org/10.1108/srj-05-2020-0191
Amin, S., & Tarun, M. T. (2022). Boosting ecological food consumption behavior among millennials: role of health consciousness, perceived consumer effectiveness and ethical self-identity. Management of Environmental Quality: An International Journal, 33(6), 1344-1361. http://dx.doi.org/10.1108/meq-07-2021-0180
Antonius, F. (2018). Pengaruh Green Perceived Value, Green Perceived Risk, Green Consumer Confusion, Green Trust, Consumer Guilt, Self-Monitoring, Pride Dan Perceived Consumer Effectiveness Terhadap Green Purchase Intention (Kasus Starbucks Jakarta). Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 2(4). http://dx.doi.org/10.24912/jmbk.v2i4.4870
Barani, Z., Garkaz, M., & Maetoofi, A. (2022). The effect of social pressure and aggressive and conservative risk appetite on decisions in providing financial reporting. Financial Accounting Knowledge9(2), 169-192. https://doi.org/10.30479/jfak.2022.16427.2938] in persian [.
Becerra, E. P., Carrete, L., & Arroyo, P. (2023). A study of the antecedents and effects of green self-identity on green behavioral intentions of young adults. Journal of Business Research, 155, 113380. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113380
Bhutto, M. H., Tariq, B., Azhar, S., Ahmed, K., Khuwaja, F. M., & Han, H. (2022). Predicting consumer purchase intention toward hybrid vehicles: Testing the moderating role of price sensitivity. European Business Review, 34(1), 62-84. http://dx.doi.org/10.1108/ebr-10-2019-0274
Bouzari, H., Danesh Parvar, M. (2022). The effect of green self-identity on the change of purchase intention with the mediating role of perceived value and moderating self-alignment (case study: customers of Jopezi online store). Management and industrial engineering research paper, 4(12), 13-25.   magiran.com/p2514103]  in persian[
Chen, L., Qie, K., Memon, H., & Yesuf, H. M. (2021). The empirical analysis of green innovation for fashion brands, perceived value and green purchase intention—mediating and moderating effects. Sustainability, 13(8), 4238. http://dx.doi.org/10.3390/su13084238
Confente, I., Scarpi, D., & Russo, I. (2020). Marketing a new generation of bio-plastics products for a circular economy: The role of green self-identity, self-congruity, and perceived value. Journal of Business Research, 112, 431-439. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.10.030
Currás‐Pérez, R., Dolz‐Dolz, C., Miquel‐Romero, M. J., & Sánchez‐García, I. (2018). How social, environmental, and economic CSR affects consumer‐perceived value: Does perceived consumer effectiveness make a difference?. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 25(5), 733-747. http://dx.doi.org/10.1002/csr.1490
Daniel, C., Gentina, E., & Kaur, T. (2023). Mindfulness and green purchase intention: A mediated moderation model uncovering the role of ethical self-identity. Ecological Economics, 209, 107810. http://dx.doi.org/10.1016/j.ecolecon.2023.107810
Dhewi, T. S., Putra, I. W. J. A., & Wahyudi, H. D. (2018). The influence of green perceived value and green perceived risk perceptions on the green product purchase intention. KnE Social Sciences, 411-425. http://dx.doi.org/10.18502/kss.v3i3.1899
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50 http://dx.doi.org/10.2307/3151312
Ghali-Zinoubi, Z., & Toukabri, M. (2019). The antecedents of the consumer purchase intention: Sensitivity to price and involvement in organic product: Moderating role of product regional identity. Trends in Food Science & Technology, 90, 175-179. http://dx.doi.org/10.1016/j.tifs.2019.02.028
Ghasemzadeh Sangroudi, M., Hamdi, K., & Vahabzadeh Munshi, Shadan. (2024). Providing a model of consumer behavior in creating brand attachment with an emphasis on the packaging component of food industry companies. Journal of value creating in Business Management4(1), 93-122. https://doi.org/10.22077/jgdms.2024.7119.1059  ] in persian[
Ghavidel, F., Gholipour Soleimani, A. (2021). The Impact of Purchase Intention of Green Products on the Actual Purchase of products with Moderating of the Income. Journal of Business Administration Researches, 12(24), 49-75. https://doi.org/10.22034/jbar.2021.1573 ]in persian[
Golchin, F., Bahramzadeh, M. R. (2021). Explaining the concept of green purchase intention. Danesh-Bayan Journal of Business Management, 2(2), 226-246. magiran.com/p2338405 ]in persian[
Higueras-Castillo, E., Liébana-Cabanillas, F. J., Muñoz-Leiva, F., & García-Maroto, I. (2019). Evaluating consumer attitudes toward electromobility and the moderating effect of perceived consumer effectiveness. Journal of Retailing and Consumer Services, 51, 387-398. http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.07.006
Hoseyni, Maryam. (2024). Explaining the greening of industrial marketing mix from the perspective of behavioral theories (case study of Tehran Oil Company) , Journal of Green Development Management Studies, 2(2), 169-185. https://doi.org/10.22077/jgdms.2024.7117.1061 ] in persian[
Hosseiniravsh, S. (2021). Analysis of the Role of Moderating Socio-Cultural Pressure for Weight Loss and Physical Changes in Obese and Normal Weight Adolescents. Sport Sciences Quarterly, 12(40), 141-152. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20087624.1400.13.40.10.2] in persian[
Hsu, C. L., Chang, C. Y., & Yansritakul, C. (2017). Exploring purchase intention of green skincare products using the theory of planned behavior: Testing the moderating effects of country of origin and price sensitivity. Journal of retailing and consumer services, 34, 145-152. http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.10.006
Hussain, S., & Huang, J. (2022). The impact of cultural values on green purchase intentions through ecological awareness and perceived consumer effectiveness: An empirical investigation. Frontiers in Environmental Science, 1321. http://dx.doi.org/10.3389/fenvs.2022.985200
Jiang, Y., & Kim, Y. (2015). Developing multi-dimensional green value: Extending social exchange theory to explore customers’ purchase intention in green hotels–evidence from Korea. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(2), 308-334. http://dx.doi.org/10.1108/ijchm-08-2013-0383
 Kabadayı, E. T., Dursun, İ., Alan, A. K., & Tuğer, A. T. (2015). Green purchase intention of young Turkish consumers: Effects of consumer's guilt, self-monitoring and perceived consumer effectiveness. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207, 165-174. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.167
Kumar, N., Garg, P., & Singh, S. (2022). Pro-environmental purchase intention towards eco-friendly apparel: Augmenting the theory of planned behavior with perceived consumer effectiveness and environmental concern. Journal of Global Fashion Marketing, 13(2), 134-150. http://dx.doi.org/10.1080/20932685.2021.2016062
Kumar, R., Kumar, K., Singh, R., Sá, J. C., Carvalho, S., & Santos, G. (2023). Modeling Environmentally Conscious Purchase Behavior: Examining the Role of Ethical Obligation and Green Self-Identity. Sustainability, 15(8), 6426. http://dx.doi.org/10.3390/su15086426
Latip, M. S. A., Newaz, F. T., Mohamad, M. A., Tumin, S. A., Rahman, N. F. A., & Noh, I. (2021). The Moderating Effect of Food Safety Knowledge on Organic Food Purchase Intention in a New Normal. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 29(4). http://dx.doi.org/10.47836/pjssh.29.4.10
Liang, T. C., Situmorang, R. O. P., Liao, M. C., & Chang, S. C. (2020). The relationship of perceived consumer effectiveness, subjective knowledge, and purchase intention on carbon label products—A case study of carbon-labeled packaged tea products in Taiwan. Sustainability, 12(19), 7892. http://dx.doi.org/10.3390/su12197892
Liu, M. T., Liu, Y., & Mo, Z. (2020). Moral norm is the key: An extension of the theory of planned behaviour (TPB) on Chinese consumers' green purchase intention. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 32(8), 1823-1841. http://dx.doi.org/10.1108/apjml-05-2019-0285
Lynn, M., & Oldenquist, A. (1986). Egoistic and nonegoistic motives in social dilemmas. American Psychologist, 41(5), 529. http://dx.doi.org/10.1037//0003-066x.41.5.529
Mehrangiz Ebrahimi, Mohammad Nasiri. (2024). Investigating factors and barriers affecting the development of green behavior among employees in sports organizations in Iran (a meta-analytic study). Journal of Green Development Management Studies, 3(1), 60-78. https://doi.org/10.22077/jgdms.2024.7149.1066 ] in persian[
Muposhi, A., Dhurup, M., & Surujlal, J. (2015). The green dilemma s of a Generation Y consumer cohort on green purchase behaviour. TD: The Journal for Transdisciplinary Research in Southern Africa, 11(3), 225-240. http://dx.doi.org/10.4102/td.v11i3.64
Naini, S. R. (2022, March). Contemporary and Significant Factors Affecting Green Purchase Intention and Behavior. In Proceedings of the Global Conference on Innovations in Management and Business (GCIMB 2021). http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4255107
Nakhaei, B. Kheiry. (2012). Investigating the Impact of Selected Factors on Consumer Green Purchase Intention. Journal of Marketing Management, 7(15), 105. magiran.com/p1061973 ]in persian[
Patel, J. D., Trivedi, R. H., & Yagnik, A. (2020). Self-identity and internal environmental locus of control: Comparing their influences on green purchase intentions in high-context versus low-context cultures. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 102003. http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.102003
Peyman Akbari , Mostaffa Shayegh, (2024). Analysis of the effect of green human resource management and corporate social responsibility on sustainable performance with an emphasis on the mediating role of organizational citizenship behavior in an environment-oriented approach towards the dev. Journal of Green Development Management Studies, 2(2), 41-66. https://doi.org/10.22077/jgmd.2023.6079.1017 ] in persian[
Rahimnia, Fariborz, Ramezani, Yousef, Zargaran, Sahar. (2019). The Effect of Users' Interaction in Social Media on Purchasing By Brand Attitude and Subjective Norms. New Marketing Research Journal. 9(1), 33-52. https://doi.org/10.22108/nmrj.2019.106908.1423
Rajabipoor Meybodi, A., Andervazh, L., Kayedian, A., Mokhtari Payam, M., & Bardestani, M. (2020). The Effect of Green Human Resource Management on Environmental Performance of Red Crescent with Mediating Role of Green Culture Empowering Factors. Management Strategies in Health System5(3), 185-196. http://dx.doi.org/10.18502/mshsj.v5i3.4903 ]in persian[
Rajabipoor, M. A., Mofatehzadeh, E., Kiani, M., & Zamzam, F. (2021). Designing the Model of Factors Affecting Green Supply Chain Establishment and Management: A Meta-synthesis Approach and Strategic Option (SODA) Analysis and Development, Journal of Productivity Management, 15(56), 265-293. https://doi.org/10.30495/qjopm.2021.524296.1265  ]in persian[
Samarasinghe, G. D., & Ahsan, F. J. (2014). Impact of Consumers’ Moral Self-Identity on Green Purchase Decisions of Fast Moving Consumable Goods (FMCG). Colombo Business Journal5(1).http://dx.doi.org/10.4038/cbj.v5i1.100
Samiei Zafarghandi, S. Nayebzadeh, H. Dehgan Dehnavi, (2015). The Effect of Consumer's Received Value, Effectiveness and Risk on Purchase Intention of Green Products (Case Study: Islamic Azad University, Science and Research Brand Students), Journal of Marketing Management. 10(27), 79-99. magiran.com/p1410581 ]in persian[
Sana, S. S. (2020). Price competition between green and non-green products under corporate socially responsible firm. Journal of retailing and consumer services, 55, 102118. http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102118
Sharma, C. S., & Sharma, N. (2017). Relationship between consumers’ spirituality and green purchasing intentions: The mediation effect of perceived consumer effectiveness. IIM Kozhikode Society & Management Review, 6(2), 204-214. http://dx.doi.org/10.1177/2277975216665694
Sharma, N., Lal, M., Goel, P., Sharma, A., & Rana, N. P. (2022). Being socially responsible: How green self-identity and locus of control impact green purchasing intentions?. Journal of Cleaner Production, 357, 131895. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.131895
Sidique, S. F., Lupi, F., & Joshi, S. V. (2010). The effects of behavior and attitudes on drop-off recycling activities. Resources, conservation and recycling, 54(3), 163-170. http://dx.doi.org/10.1016/j.resconrec.2009.07.012
Sun, Y., & Wang, S. (2020). Understanding consumers’ intentions to purchase green products in the social media marketing context. Asia pacific journal of marketing and logistics, 32(4), 860-878. http://dx.doi.org/10.1108/apjml-03-2019-0178
Sun, Y., Li, T., & Wang, S. (2022). “I buy green products for my benefits or yours”: Understanding consumers' intention to purchase green products. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 34(8), 1721-1739. http://dx.doi.org/10.1108/apjml-04-2021-0244
Tarabieh, S. M. Z. A. (2021). The impact of greenwash practices over green purchase intention: The mediating effects of green confusion, Green perceived risk, and green trust. Management Science Letters, 11(2), 451-464. http://dx.doi.org/10.5267/j.msl.2020.9.022
Vahedi, Marjan, Moradnezhadi, Homayoon, Sharif Sharifzadeh, Mohammad, (2024). Explaining the Application of Green Management in the Governorate and Subordinate Uunits in Ilam Province. Journal of Green Development Management Studies, 2(2), 1-15. https://doi.org/10.22077/jgdms.2024.7100.1056 ] in persian[
Wang, H., Ma, B., & Bai, R. (2019). How does green product knowledge effectively promote green purchase intention?. Sustainability, 11(4), 1193. http://dx.doi.org/10.3390/su11041193
Wang, J., Nguyen, N., & Bu, X. (2020). Exploring the roles of green food consumption and social trust in the relationship between perceived consumer effectiveness and psychological wellbeing. International journal of environmental research and public health, 17(13), 4676. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph17134676
Yang, L., & Ren, Y. (2020). Moral obligation, public leadership, and collective action for epidemic prevention and control: Evidence from the corona virus disease 2019 (COVID-19) emergency. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(8), 2731. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph17082731
Zhuang, W., Luo, X., & Riaz, M. U. (2021). On the factors influencing green purchase intention: A meta-analysis approach. Frontiers in Psychology12, 644020. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2021.644020