تاثیر بازاریابی دوستدار محیط زیست بر عملکرد استارت‌آپ‌های حوزه انرژی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه‌آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی.

چکیده

این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر بازاریابی دوستدار محیط زیست بر عملکرد استارتآپ‌های حوزه انرژی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان استارتآپ‌های انرژی در استان تهران می‌باشند (103 نفر) که از این میان، نمونه‌ای متشکل از 82 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است. در این مطالعه برای جمع‌آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسشنامه‌ای شامل هشت بعد و 29 سوال استفاده شده است که بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه تدوین شده است. روایی پرسشنامه با روش روایی همگرا و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. برای آزمون فرضیات از تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان داد که بازاریابی دوستدار محیط زیست تاثیر معناداری بر رضایت مشتری، اعتماد مشتری و شهرت سازمانی دارد. همچنین بر اساس نتایج بدست آمده مشخص شد که هر سه متغیر رضایت مشتری، اعتماد مشتری و شهرت سازمانی بر هر چهار بعد کارت امتیازی متوازن تاثیر مثبت و معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


باقریان کاسگری، باقر؛ و قرشی، سیده فاطمه (1402)، بررسی تأثیر شایستگی محسوس مدیریت عالی بر پایداری زیست‌محیطی استارت‌آپ‌های استان مازندران با نقش میانجی شبکه‌های تجاری مبتنی بر رابطه، اولین کنفرانس علمی پژوهشی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، https://civilica.com/doc/1044172/
جعفری اسکندری، میثم؛ و فربد، ابراهیم. (1402)، بررسی اثرگذاری هوش تجاری و نوآوری بر عملکرد مالی استارت‌آپ‌ها: رویکرد مدل‌های شبکه عصبی و معادلات ساختاری، مطالعات راهبردی مالی و بانکی، 1(1). https://doi.org/10.22105/fbs.2023.178950
حسینی، مریم (1402)، تبیین سبز سازی آمیخته بازاریابی صنعتی از منظر تئوری‌های رفتاری؛ مطالعه شرکت نفت تهران، مطالعات مدیریت توسعه سبز، 2(4)، 185-169. DIO: 10.22077/JGDMS.2024.7117.1061
خسروی، ابوالفضل؛ محمدی، راضیه؛ ترابی، محسن؛ فتحی، محمدرضا؛ و نوروزی، حسین. (1400). تأثیر استراتژی‌های بازاریابی سبز بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش تعدیل‌کنندگی دانش زیست‌محیطی مشتری. انسان و محیطزیست، 6(3)، 112-124. https://sanad.iau.ir/journal/he/
رضائی، فاطمه؛ هنری، حبیب؛ غفوری، فرزاد؛ آقایی، توحید (1401). تأثیر محرک‌های بازاریابی سبز بر عملکرد اماکن ورزشی با میانجی‌گری مسئولیت اجتماعی. مطالعات بازاریابی ورزشی، 9، 147-171. https://www.doi.org/10.34785/j021.2022.006
سروش نیا، حشمت‌الله؛ حقیقت منفرد، جلال؛ و سالاری، آناهیتا (1403)، مدیریت سبز و عملکرد پایدار کسب وکارهای کوچک و متوسط صنعتی: نقش میانجی گری نوآوری سبز، مطالعات مدیریت توسعه سبز، 3(1). 38-17. DIO: 10.22077/JGDMS.2024.6954.1046
شکوری، شهرام؛ خمسه، عباس؛ و رادفر، رضا (1402)، ارائه الگوی توسعه نوآوری پایدار در استارتاپ‌های فناوری اطلاعات بر مبنای رویکرد داده‌بنیاد، مطالعات مدیریت توسعه سبز، 2(2). 40-25. DIO: 10.22077/JGDMS.2024.7127.1062
صفری، شاهین؛ مرشدی، هادی؛ و شفیعی، علی. (1400). بررسی تأثیر جهت‌گیری بازار بر عملکرد کسب‌وکار از طریق نقش میانجی یادگیری سازمانی و قابلیت‌های نوآورانه در شرکت بیمه ایران. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(16)، 54-64. https://ensani.ir/fa/article/457505/
فراهانی، طیبه؛ و موسوی، سکینه (1403)، تأثیر کسب‌وکار الکترونیکی بر عملکرد مالی پایدار با توجه به نقش میانجی نوآوری سازمان، مطالعات مدیریت توسعه سبز، 3(1)، 277-269. DIO: 10.22077/JGMD.2023.6388.1031
فرمهینی فراهانی، صدیقه؛ خمسه، عباس و بیات ترک، امیر (1403)، واکاوی ابعاد و مؤلفه‌های مؤثر بر تعیین ارزش استارت‌آپ‌ها با رویکرد ارزش‌گذاری فناوری سبز، مطالعات مدیریت توسعه سبز، 3(1)، 79-97. DIO: 10.22077/JGDMS.2024.7153.1067
مختاری، حسین؛ اکبری، مرتضی؛ و مرادی، محمدعلی. (1398). تأثیر نوآوری خدمات بر عملکرد آژانس‌های مسافرتی در شهر تهران: نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتری. نشریه گردشگری شهری، 6(2)، 99-116. شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/JUT.2019.257590.476
مسگر، محمد؛ لشگری، زهرا؛ و خسروی پور، نگار. (1400). تأثیر رشد و عملکرد شرکت بر مدیریت سود فصلی تعدیل شده جونز. فصلنامه مدیریت توسعهوتحول، 1400(47)، 139-150. شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/FAAR.2022.691694
وظیفه دوست، حسین. (1400). شناسایی عوامل مرتبط با عملکرد شرکت‌ها با تأکید بر برنامه‌های بازاریابی سبز. فصلنامه مدیریت سبز، 1(1)، 18-42. https://journals.iau.ir/article_689693_b4747b7fda281e1478bb64b14af4e0ac.pdf
Agmeka, F., Wathoni, R. N., & Santoso, A. S. (2019). The influence of discount framing towards brand reputation and brand image on purchase intention and actual behaviour in e-commerce. Procedia Computer Science, 161, 851-858. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.11.192
Al Mubarak, Z., Hamed, A. B., & Al Mubarak, M. (2019). Impact of corporate social responsibility on bank’s corporate image. Social Responsibility Journal. 6(2), 103-118. https://doi.org/10.1108/SRJ-01-2018-0015
Alzghoul, A., Aboalganam, KH., & Al-Kasasbeh, O., (2024). Nexus among green marketing practice, leadership commitment, environmental consciousness, and environmental performance in Jordanian pharmaceutical sector. Cogent Business & Management, Volume 11, 2024 - Issue 1. https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2292308
Bagherian Kasgari, B; & Seyedah Fatemeh, Q (2023), investigating the effect of perceived competence of top management on the environmental sustainability of startups in Mazandaran province with the mediating role of relationship-based business networks, the first scientific research conference on management, economics and accounting, https://civilica.com/doc/ 1044172/. (In Persian)
Borah, P. S., Pomegbe, W. W. K., & Dogbe, C. S. K. (2022). Mediating role of green marketing orientation in stakeholder risk and new product success relationship among European multinational enterprises in Ghana. Society and Business Review. 4(1), 123-142. https://doi.org/10.1108/SBR-02-2021-0035
Crête, R. (2016). The Volkswagen scandal from the viewpoint of corporate governance. European Journal of Risk Regulation, 7(1), 25-31. https://www.jstor.org/stable/24769992 Cite
D'Attoma, I., & Ieva, M. (2022). The role of marketing strategies in achieving the environmental benefits of innovation. Journal of Cleaner Production, 342, 130957. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.130957
Farmahini farahani, S., Khamseh, A., & Bayat Tork, A. (2024). Analyzing the Dimensions and Effective Components in Determining the Value of Startups with the Approach Green Technology Valuation. Journal of Green Development Management Studies. 3, 1(5), Spring & Summer. April 2024, Pages 79-97. Dio: 10.22077/JGDMS.2024.7153.1067. (In Persian)
Fontecha, J. E., Nikolaev, A., Walteros, J. L., & Zhu, Z. (2022). Scientists wanted? A literature review on incentive programs that promote pro-environmental consumer behavior: Energy, waste, and water. Socio-Economic Planning Sciences, 101251. https://doi.org/10.1016/j.seps.2022.101251
García-Salirrosas, E. E., & Rondon-Eusebio, R. F. (2022). Green Marketing Practices Related to Key Variables of Consumer Purchasing Behavior. Sustainability, 14(14), 8499. DOI:10.3390/su14148499
Han, M., Lin, H., Wang, J., Wang, Y., & Jiang, W. (2019). Turning corporate environmental ethics into firm performance: The role of green marketing programs. Business Strategy and the Environment, 28(6), 929-938. https://doi.org/10.1002/bse.2290
Heinberg, M., Ozkaya, H. E., & Taube, M. (2018). Do corporate image and reputation drive brand equity in India and China? -Similarities and differences. Journal of Business Research, 86, 259-268. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.09.018
Hosseini, M., (2024). Explaining the greening of industrial marketing mix from the perspective of behavioral theories (case study of Tehran Oil Company). Journal of Green Development Management Studies. 2, 2(4), Autumn & Winter February 2024., Pages 169-185. Dio: 10.22077/JGDMS.2024.7117.1061. (In Persian)
Jafari Eskandari, M; & Farbad, I. (2023), Investigating the effect of business intelligence and innovation on the financial performance of start-ups: the approach of neural network models and structural equations, Journal of Financial and Banking Strategic Studies, Volume: 1, Number: 1. https://doi.org/10.22105/fbs. 2023.178950. (In Persian)
Kearney, C., & Lichtenstein, B. (2022). Generative Emergence: Exploring the Dynamics of Innovation and Change in High‐Potential Start‐Up Ventures. British Journal of Management. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12604
Khosravi, A., Mohammadi, R., Turabi, M., Fathi, M. R & Nowrozi, H. (2021). The effect of green marketing strategies on company performance considering the moderating role of customer environmental knowledge. Man and Environment, 6(3), 112-124. https://sanad.iau.ir/journal/he/. (In Persian)
Li, M. W., Teng, H. Y., & Chen, C. Y. (2020). Unlocking the customer engagement-brand loyalty relationship in tourism social media: The roles of brand attachment and customer trust. Journal of Hospitality and Tourism Management, 44, 184-192. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.06.015
Ling, K. S., & Md. Harizan, S. H. (2023, January). Green Marketing Mix Strategy and Fast-Moving Consumer Goods Purchase Behaviour During COVID-19 Pandemic: Experiences from Malaysia. In Research on Islamic Business Concepts: Proceedings of the 12th Global Islamic Marketing Conference, December 2021 (pp. 15-33). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-18663-9_2
Mahmood, A., & Bashir, J. (2020). How does corporate social responsibility transform brand reputation into brand equity? Economic and noneconomic perspectives of CSR. International Journal of Engineering Business Management, 12, 303-317. https://doi.org/10.1177/1847979020927547
Martin, K. D., Borah, A., & Palmatier, R. W. (2017). Data privacy: Effects on customer and firm performance. Journal of Marketing, 81(1), 36-58. https://doi.org/10.1509/jm.15.0497
Martínez, P. (2015), "Customer loyalty: exploring its antecedents from a green marketing perspective", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 27 No. 5, pp. 896-917. https://doi.org/10.1108/IJCHM-03-2014-0115
Medrano, N., Cornejo-Cañamares, M., & Olarte-Pascual, C. (2019). The impact of marketing innovation on companies’ environmental orientation. Journal of Business & Industrial Marketing. Vol. 35 No. 1, pp. 1-12. https://doi.org/10.1108/JBIM-10-2018-0319
Mesgar, M., Lashgari, Z., & Khosravipour, N. (2021). The effect of firm growth and performance on Jones' adjusted quarterly earnings management. Development and Transformation Management Quarterly, 2020(47), 139-150. Digital Identifier (DOI): 10.30495/FAAR.2022.691694. (In Persian)
Mokhtari, H., Akbari, M., & Moradi, M. A. (2018). The effect of service innovation on the performance of travel agencies in Tehran: the mediating role of service quality and customer satisfaction. Journal of Urban Tourism, 6(2), 116-99. Digital identifier (DOI): 10.22059/JUT.2019.257590.476. (In Persian)
Nguyen, N. P., & Adomako, S. (2022). Stakeholder pressure for eco‐friendly practices, international orientation, and eco‐innovation: A study of small and medium‐sized enterprises in Vietnam. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 29(1), 79-88. DOI:10.1002/csr.2185
Nobari, N., & Dehkordi, A. M. (2023). Innovation intelligence in managing co-creation process between tech-enabled corporations and startups. Technological Forecasting and Social Change, 186, 122107. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122107
Otto, A. S., Szymanski, D. M., & Varadarajan, R. (2020). Customer satisfaction and firm performance: insights from over a quarter century of empirical research. Journal of the Academy of Marketing science, 48, 543-564. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00657-7
Rezaei, F., Henry, H., Ghafouri, F., & Aghaei, T. (2022). The effect of green marketing drivers on the performance of sports venues with the mediation of social responsibility. Sport Marketing Studies, 9, 147-171. HTTPS://WWW.DOI.ORG/10.34785/J021.2022.006. (In Persian)
Rust, R. T., Rand, W., Huang, M. H., Stephen, A. T., Brooks, G., & Chabuk, T. (2021). Real-time brand reputation tracking using social media. Journal of Marketing, 85(4), 21-43. https://doi.org/10.1177/0022242921995173
Saeidi, S. P., Sofian, S., Saeidi, P., Saeidi, S. P., & Saaeidi, S. A. (2015). How does corporate social responsibility contribute to firm financial performance? The mediating role of competitive advantage, reputation, and customer satisfaction. Journal of business research, 68(2), 341-350. DOI:10.1016/J.JBUSRES.2014.06.024
Safari, SH., Morshedi, H., & Shafi'i, A. (2021). Investigating the effect of market orientation on business performance through the mediating role of organizational learning and innovative capabilities in Iranian insurance companies. Specialized Scientific Quarterly of New Research Approaches in Management and Accounting, 5(16), 54-64. https://ensani.ir/fa/article/457505/. (In Persian)
Saha, R., Cerchione, R., Singh, R., & Dahiya, R. (2020). Effect of ethical leadership and corporate social responsibility on firm performance: A systematic review. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(2), 409-429. DOI:10.1002/CSR.1824
Shakouri, SH., Khamseh, A., Radfar, R. (2024). Providing a sustainable innovation development model in information technology startups Based on Grounded Theory Approach. Journal of Green Development Management Studies. 2, 2(4), Autumn & Winter. February 2024, Pages 25-40. Dio: 10.22077/JGDMS.2024.7127.1062. (In Persian)
Soroushnia, H., Haghighatmonfared, J., & Salari, A., (2024). Green Management and Sustainable Performance of Small and Medium Industrial Businesses: The Mediating Role of Green Innovation. Journal of Green Development Management Studies. 3, 1(5), Spring & Summer. April 2024, Pages 17-38. Dio: 10.22077/JGDMS.2024.6954.1046. (In Persian)
Su, C. W., Chen, Y., Hu, J., Chang, T., & Umar, M. (2023). Can the green bond market enter a new era under the fluctuation of oil price?. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 36(1), 536-561. https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2077794
Tayebeh Farahani, T., & Mousavi, S. (2024). The Effect of E-Business on Stable Financial Performance and Sustainable Development with Regard to the Mediating Role of Organizational Innovation. Journal of Green Development Management Studies. 3, 1(5), Spring & Summer. April 2024, Pages 269-277. Dio: 10.22077/JGMD.2023.6388.1031. (In Persian)
Vazifeh Doost, H. (2021). Identifying factors related to the performance of companies with an emphasis on green marketing programs. Green Management Quarterly, 1(1), 18-42. https://journals.iau.ir/article_689693_b4747b7fda281e1478bb64b14af4e0ac.pdf. (In Persian)
Vukmir, R. B. (2006). Customer satisfaction. International Journal of Health Care Quality Assurance, 19(1), 8-31. DOI: 10.1108/09526860610642573
Wang, Y., Li, Y., Jan, C., & Chang, K. (2013). Evaluating firm performance with balanced scorecard and data envelopment analysis. Wseas Trans Bus Econ, 10, 24-39. https://www.researchgate.net/publication/287774154
Werner, V., Flaig, A., Magnusson, T., & Ottosson, M. (2022). Using dynamic capabilities to shape markets for alternative technologies: A comparative case study of automotive incumbents. Environmental Innovation and Societal Transitions, 42, 12-26. https://doi.org/10.1016/j.eist.2021.10.031
Zameer, H., Wang, Y., & Yasmeen, H. (2020). Reinforcing green competitive advantage through green production, creativity and green brand image: implications for cleaner production in China. Journal of cleaner production, 247, 119119. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119119