تاثیر جهت‌گیری استراتژیک پایدار بر عملکرد شرکت؛ بررسی نقش نوآوری محصول سبز (مورد مطالعه شرکت‌های دانش بنیان در کشور)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران

چکیده

عملکرد بر توانایی شرکت در بهره‌برداری اثربخش از منابع موجود به منظور رسیدن به اهداف از قبل تعیین شده متمرکز است. هدف این پژوهش بررسی جهت‌گیری استراتژیک پایدار بر عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور از طریق نوآوری محصول سبز می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور می‌باشد. حجم نمونه‌آماری طبق قاعده سرانگشتی 10-5 برابر تعداد گویه‌های پرسشنامه، 203 نفر انتخاب شد که پرسشنامه ها به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس بین آنان توزیع و جمع آوری گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌های‌ استاندارد، جهت گیری استراتژیک پایدار (کریادو-گومز و همکاران ، 2020: جیانگ و همکاران ، 2018؛ کویتاستین و همکاران ، 2019)، نوآوری محصول سبز (گئو و همکاران ، 2020؛ شو و همکاران ، 2016) و عملکرد اجتماعی، مالی و محیطی (ایران منش و همکاران، 2019) بوده‌است. جهت سنجش روایی از روایی صوری، روایی سازه و روایی همگرا و واگرا استفاده شده‌است و جهت سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب استفاده شد که در نهایت روایی و پایایی ابزار تایید شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش توصیفی با نرم افزار اس پی اس اس و در بخش استنباطی با نرم‌افزار اسمارت پی ال اس 3 انجام شده است. نتایج نشان داد که جهت‌گیری استراتژیک پایدار بر عملکرد اجتماعی (0.608:12.574)، مالی (0.511: 9.698) و محیطی (0.375: 9.161) شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور اثرگذار است. همچنین نقش میانجی نوآوری محصول سبز در تاثیر جهت‌گیری استراتژیک پایدار بر عملکرد اجتماعی (0.273: 5.594)، مالی (0.352: 6.577) و محیطی (0.507: 12.108) در شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تایید شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات