ارائه الگوی هم‌آفرینی ارزش مبتنی بر سرمایه اجتماعی سبز (مورد مطالعه: کسب و کارهای خانوادگی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

این مطالعه با هدف ارائه الگوی هم‌آفرینی ارزش مبتنی بر سرمایه اجتماعی سبز انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع روش، و از لحاظ روش جمع آوری داده ها روش تحقیق آمیخته  محسوب می گردد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان اعم از اساتید دانشگاه، مدیران کارشناسان فروش شرکت‌های صنعت چرم بوده که بر اساس رسیدن به اشباع نظری تعیین شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل کارکنان شرکت‌های فعال در صنعت چرم و نمایندگان فعال شرکت‌های برندهای چرم که دفتر مرکزی‌شان در شهر تهران به تعداد 4000 نفر است که از این میان نمونه‌ای متشکل از 384 نفر انتخاب شده است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها در بخش میدانی شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته در بخش کیفی و پرسشنامه محقق ساخته به تعداد 42 گویه مبتنی بر طیف پنج درجه لیکرت (در بخش کمی) تنظیم شده است. جهت تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش داده‌بنیاد استفاده شده است؛ و نهایتا برای آزمون فرضیات از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی. ال اس استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کیفی، نگرانی زیست‌محیطی جامعه و ارتباطات به‌عنوان شرایط علی؛ عوامل اقتصادی و فرهنگ برند سبز به‌عنوان مقوله‌های زمینه‌ای، مدیریت بازاریابی سبز و بازارگرایی به‌عنوان شرایط مداخله‌گر، سرمایه اجتماعی سبز به‌عنوان پدیده‌های محوری، جهت‌گیری سبز، حفظ ارزش برند، برند اشتراکی، و برند احساسی به‌عنوان راهبردها و وفاداری فعال، طنین برند و معنای برند به‌عنوان مهم‌ترین پیامدهای هم‌آفرینی ارزش مبتنی بر سرمایه اجتماعی سبز در برندسازی خانوادگی شناسایی شدند. نتایج بخش کمی ضمن تایید فرضیه‌های تحقیق نشان داد که مدل پیشنهادی از اعتبار مناسبی برخوردار است. نگرانی زیست‌محیطی و ارتباطات بر سرمایه اجتماعی سبز تاثیر مثبت و معناداری دارد؛ فرهنگ برند سبز، عوامل اقتصادی، سرمایه اجتماعی سبز، بازاریابی سبز و بازارگرایی بر راهبردهای هم آفرینی ارزش تاثیر مثبت و معناداری دارد؛ و راهبردها نیز تاثیر مثبت و معناداری بر وفاداری برند، طنین برند و معنای برند دارد. با توجه به یافته‌ها، اینگونه استنباط می‌شود که از آنجا که هم‌آفرینی ارزش مبتنی بر روابط دوطرفه بین شرکت و مشتریان است، تجمیع سرمایه اجتماعی به تقویت این روابط و نهایتا هم‌آفرینی ارزش برند کمک زیادی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


جواشی، سلمان، طاهری‌کیا، فریز، جلالی، سید مهدی، و تبریزیان، بیتا. (1399). ارائه الگوی هم‌آفرینی ارزش با مشتری در صنعت گردشگری. مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی. 119-146. 10.22034/QJIMDO.2020.210870.1242
حسن‌زاده، مریم، دل افروز، نرگس، قلی‌پور سلیمانی، علی، شاهرودی، کامبیز. (1400). طراحی مدل هم‌آفرینی ارزش در صنعت گردشگری سلامت استان گیلان. مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی، 16(2)، 309-323. https://doi.org/10.22059/JUT.2021.327185.927
غنی تفرشی، مهتاب، ملاحسینی، علی، و ده یادگاری، سعید. (1402). بررسی تأثیر قصد تولید مشترک و مشارکت در آینده بر قصد هم‌آفرینی ارزش در تجارت الکترونیک. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 15(32)، 167-192. doi: 10.22034/jbar.2023.19090.4226
هرندی، آزین، پرهیزگار، محمد مهدی، فاضل، امیر، و امینی، محمد تقی. (1402). الگوی استراتژیک هم آفرینی ارزش دانشگاهی با تاکید بر دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 16(59)، 137-166. doi: 10.22111/jmr.2022.38272.5474
Alola, A. A., & Saint Akadiri, S. (2023). Drivers of sustainable natural capital, forest capital, and green growth in Sweden: Rise and fall scenario of material productivity. Ecological Indicators, 151, 110308. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2023.110308
Andreini, D., Bettinelli, C., Pedeliento, G., & Apa, R. (2020). How do consumers see firms’ family nature? A review of the literature. Family Business Review, 33(1), 18-37. https://doi.org/10.1177/0894486519890229
Barnett, M. L., Henriques, I., & Husted, B. W. (2020). Beyond good intentions: Designing CSR initiatives for greater social impact. Journal of Management, 46(6), 937-964.
https://doi.org/10.1177/0149206319900539
Beck, S., Prügl, R., & Walter, K. (2020). Communicating the family firm brand: Antecedents and performance effects. European Management Journal, 38(1), 95-107. https://doi.org/10.1016/j.emj.2019.04.008
Bonnie, C., Pérez, J., & Santana, D. J. (2020). Family control and earnings quality. Revista de Contabilidad, 10(1), 11–34.
Borah, P. S., Dogbe, C. S. K., Pomegbe, W. W. K., Bamfo, B. A., & Hornuvo, L. K. (2023). Green market orientation, green innovation capability, green knowledge acquisition and green brand positioning as determinants of new product success. European Journal of Innovation Management, 26(2), 364-385. https://doi.org/10.1108/EJIM-09-2020-0345
Campopiano, G., De Massis, A., Rinaldi, F. R., & Sciascia, S. (2017). Women’s involvement in family firms: Progress and challenges for future research. Journal of Family Business Strategy, 8(4), 200-212. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2017.09.001
Cheng, L. T., Sharma, P., & Broadstock, D. C. (2023). Interactive effects of brand reputation and ESG on green bond issues: A sustainable development perspective. Business strategy and the environment, 32(1), 570-586. https://doi.org/10.1002/bse.3161
Chu, T. H. Y., Le, T. T. N., & Pham, V. H. (2024). Comparative Evaluation of the External Social Capital of Food Firms Between Respondents. Revista De Gestão Social E Ambiental, 18(1), e04222-e04222. DOI:10.24857/rgsa.v18n1-016
Dressler, M., & Paunovic, I. (2021). A typology of winery SME brand strategies with implications for sustainability communication and co-creation. Sustainability, 13(2), 805. Handle: RePEc:gam:jsusta:v:13:y:2021:i:2:p:805-:d:480941
Faraoni, M., Devigili, M., Casprini, E., Pucci, T., & Zanni, L. (2020). Branding your identity online! The importance of the family dimension for Italian family wine businesses’ foreign turnover. Sinergie Italian Journal of Management, 38(2), 151-164. [10.7433/s112.2020.08].
Fathallah, R., & Carney, M. (2024). The business family as an institutional arbitrageur: Internationalization across institutional contexts. Journal of World Business, 59(2), 101507. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2023.101507
Ferm, L. E. C., & Thaichon, P. (2021). Value co-creation and social media: Investigating antecedents and influencing factors in the US retail banking industry. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, 102548. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102548
Ghani Tafarshi, M; Mollahosseini, A; & Deh Yadgari, S. (2023). Examining the effect of co-production intention and future participation on value co-creation intention in e-commerce. Business Management Studies, 15(32), 167-192. doi: 10.22034/jbar.2023.19090.4226
Ghani Tafreshi, M., Malahoseini, A., & Deh Yadgari, S. (2023). Investigating the impact of shared production intention and future participation on value co-creation intention in e-commerce. Business Management Explorations, 15(32), 167-192. https://doi.org/10.22034/jbar.2023.19090.4226 [In Persian]
Harandi, A., Parhizgar, M. M., Fazel, A., & Amini, M. T. (2023). A strategic model for academic value co-creation with an emphasis on fourth and fifth-generation universities. Public Management Research, 16(59), 137-166. https://doi.org/10.22111/jmr.2022.38272.5474 [In Persian]
Hasni, M. J. S., Salo, J., Naeem, H., & Abbasi, K. S. (2018). Impact of internal branding on customer-based brand equity with mediating effect of organizational loyalty: An empirical evidence from retail sector. International Journal of Retail & Distribution Management, 46(11/12), 1056-1076. https://doi.org/10.1108/IJRDM-07-2017-0148
Hassanzadeh, M., Del Afrouz, N., Gholipour Soleimani, A., & Shahroudi, K. (2021). Designing a value co-creation model in the health tourism industry of Gilan Province. Human Settlement Planning Studies, 16(2), 309-323. https://doi.org/10.22059/JUT.2021.327185.927 [In Persian]
Hassanzadeh, M; Del Afrooz, N; Qolipour Soleimani, A; & Shahroudi, C. (2021). Designing a value co-creation model in the health tourism industry of Gilan province. Human Settlements Planning Studies, 16(2), 309-323. https://doi.org/10.22059/JUT.2021.327185.927 (In Persian)
He, M., Wang, T., Xia, H., & Dai, J. (2021). Empirical research on how social capital influence inter-organizational information systems value co-creation in China. Asia Pacific Business Review, 1-25. https://doi.org/10.1080/13602381.2021.1889124
Hesse, A., Bündgen, K., Claren, S., & Frank, S. (2022). Practices of brand extensions and how consumers respond to FMCG giants’ greening attempts. Journal of Brand Management, 1-18. DOI: 10.1057/s41262-022-00274-w
Hrandi, Azin; Parhizgar, Mohammad Mahdi; Fazil, Amir; and Amini, Mohammad Taghi. (1402). Strategic model of academic value co-creation with emphasis on fourth and fifth generation universities. Public Management Research, 16(59), 137-166. doi: 10.22111/jmr.2022.38272.5474. (In Persian)
Javashi, S., Taheri Kia, F., Jalali, S. M., & Tabarizian, B. (2020). Providing a value co-creation model with customers in the tourism industry. Innovation Management in Defense Organizations, 119-146. https://doi.org/10.22034/QJIMDO.2020.210870.1242 [In Persian]
Javashi, S; Taherikia, F; Jalali, S. M; & Tabrizian, B. (2019). Providing a model of value co-creation with customers in the tourism industry. Journal of Innovation Management in Defense Organizations. 119-146. 10.22034/QJIMDO.2020.210870.1242. (In Persian)
Koskinen, Y., Lu, H., & Nguyen, N. (2024). Stakeholder orientation, environmental performance and financial benefits. European Corporate Governance Institute–Finance Working Paper, (954). DOI:10.2139/ssrn.4708857
Liu, H., Chung, L., Tan, K. H., & Peng, B. (2024). I want to view it my way! How viewer engagement shapes the value co-creation on sports live streaming platform. Journal of Business Research, 170, 114331. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114331
Muñoz-Bullon, F., Sanchez-Bueno, M. J., & Suárez-González, I. (2022). Diversification decisions among family firms: The role of family involvement and generational stage. BRQ Business Research Quarterly, 21(1), 39-52. https://doi.org/10.1016/j.brq.2017.11.001
Paillé, P., Valéau, P., & Carballo-Penela, A. (2023). Green rewards for optimizing employee environmental performance: Examining the role of perceived organizational support for the environment and internal environmental orientation. Journal of Environmental Planning and Management, 66(14), 2810-2831. https://doi.org/10.1111/jsbm.12252
Powell, G. N., & Eddleston, K. A. (2017). Family involvement in the firm, family‐to‐business support, and entrepreneurial outcomes: an exploration. Journal of Small Business Management, 55(4), 614-631. https://doi.org/10.1111/jsbm.12252
Sadighha, J., Pinto, P., Guerreiro, M., & Campos, A. C. (2024). Stimulating customer participation behaviour and boosting value co-creation in hotels. International Journal of Hospitality Management, 119, 103733. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2024.103733
Sageder, M., Mitter, C., & Feldbauer‐Durstmüller, B. (2018). Image and reputation of family firms: a systematic literature review of the state of research. Review of Managerial Science, 12(1), 335-377. DOI:10.1007/s11846-016-0216-x
Sanchez-Ruiz, P., Daspit, J. J., Holt, D. T., & Rutherford, M. W. (2019). Family social capital in the family firm: A taxonomic classification, relationships with outcomes, and directions for advancement. Family Business Review, 32(2), 131-153. https://doi.org/10.1177/0894486519836833
 Sarasvuo, S., Rindell, A., & Kovalchuk, M. (2022). Toward a conceptual understanding of co-creation in branding. Journal of Business Research, 139, 543-563. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.09.051
 Schmeller, D., & Pirisi, G. (2023). Green capital East of the Leitha? The chances and disadvantages of major cities in the Pannonian Basin to win the European Green Capital Award. Hungarian Geographical Bulletin, 72(3), 287-309. DOI:10.15201/hungeobull.72.3.5
Singh, S. K., Mazzucchelli, A., Vessal, S. R., & Solidoro, A. (2021). Knowledge-based HRM practices and innovation performance: Role of social capital and knowledge sharing. Journal of International Management, 27(1), 100830. https://doi.org/10.1016/j.intman.2021.100830
Siswanti, Y., Salsabil, I., & Muafi, M. (2024). Organizational Culture and Its Consequences for Social Capital, Human Capital, and Innovative Behavior: Cross-Level Analysis. Review of Integrative Business and Economics Research, 13(2), 314-331. FINAL SUBMISSION FORMAT INSTRUCTIONS FOR PROCEEDINGS OF BUSINESS AND INFORMATION: PLEASE READ CAREFULLY (buscompress.com)
Sung, K. S. K., & Lee, S. (2023). Customer brand co-creation behavior and brand sincerity through CSR interactivity: The role of psychological implications in service-dominant logic. International Journal of Hospitality Management, 108, 103388. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103388
Susan, I., Gallardo Vázquez, D., & Hernández, R., (2020), Earnings management in private family versus non-family firms. The moderating effect of family business generation, Spanish Journal of Finance and Accounting / 49(2), 210-233. DOI:10.1080/02102412.2019.1616480
Tajvidi, M., Wang, Y., Hajli, N., & Love, P. E. (2021). Brand value Co-creation in social commerce: The role of interactivity, social support, and relationship quality. Computers in Human Behavior, 115, 105238. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.11.006
Temprano-García, V., Pérez-Fernández, H., Rodríguez-Pinto, J., Rodríguez-Escudero, A. I., & Barros-Contreras, I. (2023). How to build a brand-oriented family firm: The impact of socioemotional wealth (SEW) dimensions. Journal of Business Research, 163, 113929. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113929
Uford, I., & Duh, H. I. (2021). Measuring the Sources and Outcomes of Customer Based Brand Equity in a Service Industry. African Journal of Business & Economic Research, 16(2). DOI:10.31920/1750-4562/2021/v16n2a12