ارائه الگوی توسعه بازاریابی دیجیتال سبز در بخش تجارت –تجارت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

3 استادیار مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده

با وجود افزایش توجه به مسائل زیست‌محیطی در حوزه بازاریابی، تاکنون تحقیقات زیادی جهت ادغام مفاهیم سبز در بازاریابی دیجیتال بنگاه‌به‌بنگاه انجام نشده است. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه بازاریابی دیجیتال سبز در بخش تجارت –تجارت انجام شده‌است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع روش، و از لحاظ روش جمعآوری دادهها از نوع تحقیق کیفی اکتشافی میباشد، بر این اساس ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی ابعاد، مولفهها و شاخصهای عوامل دخیل در بازاریابی دیجیتال تجارتبهتجارت و تحلیل موانع و عوامل بازدارنده و مدل اولیه تحقیق طراحی شدهاست. سپس با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری نسبت به سطحبندی هر یک از مضامین اقدام شد. نمونه آماری شامل 15 نفر از خبرگان بوده که حجم نمونه بر اساس رسیدن به اشباع نظری تعیین شد. تحلیل داده‌ها در فاز کیفی با روش تحلیل مضمون و نرم‌افزار مکس کیودی‌ای ورژن 2012 و در بخش کمی با روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری و نرم‌افزار میک‌مک ورژن 3. 5 انجام شد. بر اساس نتایج به‌دست آمده در فاز کیفی، مضامین فراگیر شامل عوامل سازمانی، عوامل اجتماعی فرهنگی، عوامل قانونی و عوامل بازاریابی و عوامل مالی شناسایی شدند. بر اساس نتایج مدل‌سازی ساختاری تفسیری، مزیت رقابتی در سطح نخست، متغیرهای جذب سرمایه و عملکرد هزینه و درآمد در سطح دوم، متغیر مشتری‌مداری، در سطح سه، متغیرهای شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های دیجیتال در سطح چهار، قوانین و مقررات، فرهنگ سازمانی و آموزش و یادگیری در سطح پنج و در پایان جهت‌گیری سبز سازمان در سطح شش قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


باشکوه اجیرلو، محمد، و محمدخانی، رحیم. (1402). طراحی مدل پیاده‌سازی بازاریابی دیجیتال بنگاه‌به‌بنگاه با تأکید بر مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش‌مصنوعی. تحقیقات بازاریابی نوین، 13(3)، 133-158. 10.22108/NMRJ.2023.138898.2952
تهمتن، حمیدرضا، کهندل، مهدی، نوربخش، مهوش، و بهاری، محیی‌الدین. (1402). تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر ابعاد رفتاری ارزش ویژه برند سبز محصولات ورزشی. مطالعات بازاریابی ورزشی، 4(3)، 37-52.Dio: 10.22034/SMS.2023.62832
رجالی، سید محمد جواد، صنایعی، علی، و محمد شفیعی، مجید. (1400). پژوهشی آمیخته در زمینه روابط فروشنده-خریدار در بازارهای صنعتی (B2B) مورد مطالعه زنجیره تأمین صنعت نفت ایران. مدیریت بازرگانی، 13(1)، 273-303. 10.22059/JIBM.2020.293884.3722
رستم‌زاد، کاوه. (1400). مروری بر بازاریابی دیجیتال و ابعاد آن از دیروز تا امروز. نشریه نگرشهای نوین بازرگانی، 1، 62-81. https://www.jnabm.ir/article_247297.html
زمانی، حسین، نعامی، عبدالله، و حمدی، کریم. (1401). طراحی الگوی بازاریابی محتوایی برای افزایش قصد خرید در بازاریابی دیجیتال. مدیریت بازرگانی، 14(2)، 354-376. 10.22059/JIBM.2021.332652.4222
صفوی، سیمین، و طاهرزاده موسویان، سید فخرالدین. (1399). بررسی بازاریابی دیجیتال و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال در ایران، نشریه پژوهشهای نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسبوکار، 4 (2)، 1-15. https://civilica.com/doc/1272984/
قربانی دینانی، حسن، و معین الدینی چادگانی، سید یاسر. (1401). ارتباطات بازاریابی در بازارهای B2B. مطالعات بین رشتهای در مدیریت و مهندسی، 5(3)، 1364-1376. https://elmnet.ir/doc/21264732-51213
مسیبی عمید آبادی، بنیامین، کریمی، اوژن، و هاشم‌نیا، شهرام. (1401). طراحی مدل بازاریابی دیجیتال در راستای مدیریت تحول، نگرش و بینش سازمانی، آموزش مدیریت دولتی. ۴ (۱۴):۲۱-۸. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1991922/
نعامی، عبداله، یزدان فر، شیوا، و آزاد، ناصر. (1398). طراحی محتوای استراتژی بازاریابی دیجیتال حوزه خدمات، مدیریت بازرگانی، 37، 10.29252/JBMP.18.37.99
Al-dmour, H., Hadad, H., & Al-dmour, R. (2023). The impact of the adoption of green marketing on corporate performance of non-profitable organizations: empirical study. Social Responsibility Journal, 19(1), 1-19. DOI:10.1108/srj-03-2021-0114
Alkhatib, S., Kecskés, P., & Keller, V. (2023). Green marketing in the digital age: A systematic literature review. Sustainability, 15(16), 12369. https://doi.org/10.3390/su151612369
Alzghoul, A., Aboalganam, K. M., & Al-Kasasbeh, O. (2024). Nexus among green marketing practice, leadership commitment, environmental consciousness, and environmental performance in Jordanian pharmaceutical sector. Cogent Business & Management, 11(1), 2292308. DOI:10.1080/23311975.2023.2292308
Behera, R. K., Bala, P. K., Rana, N. P., & Kizgin, H. (2022). Cognitive computing based ethical principles for improving organisational reputation: A B2B digital marketing perspective. Journal of business research, 141, 685-701. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.11.070
Cartwright, S., Liu, H., & Raddats, C. (2021). Strategic use of social media within business-to-business (B2B) marketing: A systematic literature review. Industrial Marketing Management, 97, 35-58. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2021.06.005
Chung, K. C. (2020). Green marketing orientation: Achieving sustainable development in green hotel management. Journal of Hospitality Marketing & Management, 29(6), 722-738. https://doi.org/10.1080/19368623.2020.1693471
Dunakhe, K., & Panse, C. (2022). Impact of digital marketing–a bibliometric review. International Journal of Innovation Science, 14(3/4), 506-518. https://doi.org/10.1108/IJIS-11-2020-0263
Fatima, R., & Mukhtar, Z. (2023). Marketing Sustainability: Investigating the Link Between Green Innovation and Performance in the Pharmaceutical Industry of Pakistan. Journal of Marketing Strategies, 5(1), 67-84.
Feliciano-Cestero, M. M., Ameen, N., Kotabe, M., Paul, J., & Signoret, M. (2023). Is digital transformation threatened? A systematic literature review of the factors influencing firms’ digital transformation and internationalization. Journal of Business Research, 157 (2), 113-126. DOI:10.1016/j.jbusres.2022.113546
Gharbi Dinani, H; & Moin al-Dini Chadgani, S. Y., (2022). Communication marketing sur les marchés B2B. Études interdisciplinaires en gestion et en ingénierie, 5(3), 1364-1376. https://elmnet.ir/doc/21264732-51213. (In Persian)
Hawaldar, I. T., Ullal, M. S., Sarea, A., Mathukutti, R. T., & Joseph, N. (2022). The study on digital marketing influences on sales for B2B start-ups in South Asia. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(1), 23-53. DOI:10.3390/joitmc8010023
Hien, N. N., & Nhu, T. N. H. (2022). The effect of digital marketing transformation trends on consumers’ purchase intention in B2B businesses: The moderating role of brand awareness. Cogent Business & Management, 9(1), 2105285. https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2105285
Ismail, I. J., Amani, D., & Changalima, I. A. (2023). Strategic green marketing orientation and environmental sustainability in sub-Saharan Africa: Does green absorptive capacity moderate? Evidence from Tanzania. Heliyon, 9(7). doi: 10.1016/j.heliyon. 2023.e18373
Jaas, A. (2022). E-Marketing and Its Strategies: Digital Opportunities and Challenges. Open Journal of Business and Management, 10(2), 822-845. DOI:10.4236/ojbm.2022.102046
Jones, A., Bhaumik, S., Morelli, G., Zhao, J., Hendry, M., Grummer-Strawn, L., & Chad, N. (2022). Digital marketing of breast-milk substitutes: a systematic scoping review. Current Nutrition Reports, 11(3), 416-430. doi: 10.1007/s13668-022-00414-3
Li, S., Shi, Y., Wang, L., & Xia, E. (2023). A Bibliometric Analysis of Brand Orientation Strategy in Digital Marketing: Determinants, Research Perspectives and Evolutions. Sustainability, 15(2), 1486. https://EconPapers.repec.org/RePEc:gam:jsusta:v:15:y:2023:i:2:p:1486-:d:1033690
Mesibi Omidabadi, B; Karimi, O., & Hashemnia, Sh (2022). Conception d'un modèle de marketing numérique en adéquation avec la gestion de la transformation, l'attitude et la vision organisationnelles, la formation en administration publique. 4 (14): 21-8. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1991922/ (In Persian)
Nasir, M., Asad, N., Hashmi, H. B. A., Fu, H., & Abbass, K. (2023). Analyzing the pro-environmental behavior of pharmaceutical employees through Green HRM practices: The mediating role of green commitment. Environmental Science and Pollution Research, 30(3), 7886-7903. DOI:10.1007/s11356-022-22672-y
Nasution, M. A., Tawil, M. R., Kushariyadi, K., Gumerung, J. W. L., & Lumentah, L. (2024). The Influence of Green Marketing Strategy on Purchasing Decisions with Emotional Desire as a Moderating Variable. International Journal of Economic Literature, 2(2), 386-394.
Noami, A; Yazdanfar, Sh.; & Azad, N. (2018), concevoir le contenu de la stratégie de marketing numérique dans le domaine des services, Business Management Quarterly, n 37, printemps 2018. 10.29252/JBMP.18.37.99 (In Persian)
Pandey, N.Nayal, P. and Rathore, A.S. (2020), "Digital marketing for B2B organizations: structured literature review and future research directions", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 35 No. 7, pp. 1191-1204. https://doi.org/10.1108/JBIM-06-2019-0283
Qodriah, S. L. (2022). Digital marketing strategy: priority and barriers for small and medium industries. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 6(3), 2019-2028. https://jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/IJEBAR
Ray, A., Sachdeva, I., Rana, N. P., Nunkoo, R., & She, L. (2024). Is the information on green hotel websites aligned with the drivers affecting customers’ intention to visit green hotels? A mixed-methods approach. Journal of Hospitality Marketing & Management, 33(1), 1-32. 10.1080/19368623.2023.2235335
Rejali, S. M. J; Sanyaei, A; & Mohammad Shafiei, M. (2021). A mixed research in the field of seller-buyer relations in industrial markets (B2B) studied in the supply chain of Iran's oil industry. Business Management, 13(1), 273-303. 10.22059/JIBM.2020.293884.3722. (In Persian)
Ricardianto, P., Kholdun, A., Fachrey, K., Nofrisel, N., Agusinta, L., Setiawan, E.,... & Endri, E. (2022). Building green supply chain management in pharmaceutical companies in Indonesia. Uncertain Supply Chain Management, 10(2), 453-462. DOI:10.5267/j.uscm.2021.12.006
Rostamzad, K. (1400). Un aperçu du marketing numérique et de ses dimensions d’hier à aujourd’hui. Journal des nouvelles attitudes commerciales, 1, 62-81. https://www.jnabm.ir/article_247297.html. (In Persian)
Rüth, R., & Netzer, T. (2020). The key elements of cultural intelligence as a driver for digital leadership success. Leadership, Education, Personality: An Interdisciplinary Journal, 1-6. https://doi.org/10.1365/s42681-019-00005-x
Safavi, S; & Taherzadeh Mousavian, S. F., (2019), Enquête sur le marketing numérique et les stratégies de marketing numérique en Iran, Journal of New Researches in Entrepreneurship Management and Business Development, 4 (2), 1-15. https://civilica.com/doc/1272984/ (In Persian)
Saura, J. R., Ribeiro-Soriano, D., & Palacios-Marqués, D. (2021). Setting B2B digital marketing in artificial intelligence-based CRMs: A review and directions for future research. Industrial Marketing Management, 98, 161-178. DOI:10.1016/J.INDMARMAN.2021.08.006
Setkute, J., & Dibb, S. (2022). “Old boys' club”: Barriers to digital marketing in small B2B firms. Industrial Marketing Management, 102, 266-279. DOI:10.1016/j.indmarman.2022.01.022
Shankar, V., Grewal, D., Sunder, S., Fossen, B., Peters, K., & Agarwal, A. (2022). Digital marketing communication in global marketplaces: A review of extant research, future directions, and potential approaches. International Journal of research in Marketing, 39(2), 541-565. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2021.09.005
Shaukat, F., & Ming, J. (2022). Green marketing orientation impact on business performance: Case of pharmaceutical industry of Pakistan. Frontiers in psychology, 13, 940278. doi: 10.3389/fpsyg.2022.940278
Srivastava, G., & Gupta, D. (2022). Barriers to Digital Marketing in Rural India. In Recent Trends in Industrial and Production Engineering: Select Proceedings of ICCEMME 2021 (pp. 127-133). Springer Singapore. DOI:10.1007/978-981-16-3330-0_11
Tehamtan, H; Kohandel, M; Nourbakhsh, M; & Bahari, M. (2023). The effect of green marketing mix on the behavioral dimensions of green brand equity of sports products. Sports Marketing Studies, 4(3), 37-52. Dio: 10.22034/SMS.2023.62832. (In Persian)
Zamani, H; Noami, A; & Hamdi, K. (2022). Concevoir un modèle de marketing de contenu pour augmenter l'intention d'achat dans le marketing numérique. Gestion d'entreprise, 14(2), 354-376. 10.22059/JIBM.2021.332652.4222. (In Persian)
Varshney, D. (2020). Digital Transformation and Creation of an Agile Workforce: Exploring Company Initiatives and Employee Attitudes. In Contemporary Global Issues in Human Resource Management. Emerald Publishing Limited. Emerald Publishing Limited, Leeds, pp. 89-105. https://doi.org/10.1108/978-1-80043-392-220201009
Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The journal of strategic information systems, 28(2), 118-144. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2019.01.003
Voola, R., Bandyopadhyay, C., Voola, A., Ray, S., & Carlson, J. (2022). B2B marketing scholarship and the UN sustainable development goals (SDGs): A systematic literature review. Industrial Marketing Management, 101, 12-32. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2021.11.013
Wright, L. T., Robin, R., Stone, M., & Aravopoulou, D. E. (2019). Adoption of big data technology for innovation in B2B marketing. Journal of Business-to-Business Marketing, 26(3-4), 281-293. DOI:10.1080/1051712X.2019.1611082