ارائه الگوی بازاریابی سبز در راستای افزایش فروش محصولات دارویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

چکیده

با توجه به افزایش دغدغه‌های زیست‌محیطی و تمایل مشتریان به محصولات دوستدار محیط‌زیست، بازاریابی سبز به‌عنوان یک پارادایم جدید در مدیریت کسب‌وکار تبدیل شده‌است. با این وجود، بازاریابی سبز در حوزه داروسازی کمتر از سایر عرصه‌های کسب‌وکار مورد بررسی قرار گرفته است. با این توضیحات، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی بازاریابی سبز در راستای افزایش فروش محصولات دارویی انجام شده‌است. این مطالعه با رویکرد آمیخته صورت گرفته است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش شامل 25 نفر از خبرگان اعم از اساتید دانشگاه و مدیران و کارشناسان ارشد شرکت‌های دارویی بودند که به‌صورت هدفمند غیر تصادفی و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از مصاحبه (بخش کیفی) و پرسش‌نامه خبره (بخش کمی) استفاده شده‌است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شد و با این روش مقوله‌های اصلی و فرعی ارائه الگوی بازاریابی سبز در راستای افزایش فروش محصولات دارویی شناسایی شد. در بخش کمی نیز از فرایند تحلیل سلسله مراتبی جهت تعیین اولویت هر یک از مولفه‌های ارائه بازاریابی سبز در صنعت داروسازی استفاده گردید. بر اساس نتایج به‌دست آمده پنج مولفه اصلی به‌عنوان ابعاد بازاریابی سبز در صنعت داروسازی شناسایی شد. نتایج حاصل از اولویت‌بندی مولفه‌ها نشان داد که معیار جهت‌گیری سبز شرکت با وزن نرمال شده 339/0 از بیشترین اولویت برخوردار است و مولفه‌های ملاحظات اکولوژیک، توجه به ذی‌نفعان، مدیریت سبز زنجیره تأمین و برندسازی سبز به‌ترتیب در رده‌های بعدی اهمیت قرار می‌گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات