ارائه چارچوب مفهومی تاثیر بسته‌بندی سبز بر دلبستگی برند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

مطالعه حاضر با هدف تأثیر بسته‌بندی سبز بر دلبستگی برند انجام‌شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی است که از لحاظ روش اجرا در قالب یک پژوهش توصیفی-پیمایشی با رویکرد مقطعی انجام‌شده است. جامعه آماری شامل کلیه مصرف‌کنندگان مواد غذایی در شهر تهران می‌باشد. که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، نمونه‌ای متشکل از 384 نفر به‌صورت تصادفی در دسترس انتخاب شد. در این مطالعه برای جمع‌آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسشنامه‌ای شامل 7 بعد و 36 سؤال استفاده شده‌است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا و روایی همگرا و پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. برای آزمون فرضیات از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار Smart PLS استفاده شده‌است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های تحقیق نشان داد که بسته‌بندی سبز تأثیر مثبت و معناداری بر آگاهی برند، درگیری ذهنی و هویت برند دارد. همچنین مشخص شد که نگرش زیست‌محیطی مشتریان رابطه بین بسته‌بندی سبز با درگیری ذهنی، آگاهی برند و هویت برند را تعدیل می‌کند. همچنین مشخص شد که هویت برند، آگاهی برند و درگیری ذهنی مشتریان هر سه تأثیر مثبت و معناداری بر تصویر برند دارند. در نهایت مشخص شد که تصویر برند تأثیر معناداری بر دلبستگی برند دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


دارایی، ایوب، اکبری، مهسا و موسوی کاشی، زهره. (1400)، بررسی عوامل مؤثر بر ارتباط میان بسته‌بندی سبز با وابستگی برند سبز، تحقیقات بازاریابی نوین، 11(3)، 45-66. 10.22108/NMRJ.2021.124655.2218
تهمتن، حمید رضا، کهندل، مهدی، نوربخش، مهوش و بهاری، محی الدین. (1402)، تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر ابعاد رفتاری ارزش ویژه برند سبز محصولات ورزشی، مطالعات بازاریابی ورزشی، 4(3) .37-52. 10.22034/SMS.2023.62832
حسنقلی پور یاسوری، طهورث، مسیبی، علیرضا، نجفی سیاهرودی، مهدی و علوی، سید مسلم. (1393)، مطالعه‌ای با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز و قصد خرید آن‌ها، مدیریت برند، 1(1)، 218-224، 10.22051/BMR.2014.1214
حسینی، مریم. (1402). تبیین سبز سازی آمیخته بازاریابی صنعتی از منظر تئوری‌های رفتاری؛ مطالعه شرکت نفت تهران، مطالعات مدیریت توسعه سبز، 2(2)، 169-185، 10.22077/JGDMS.2024.7117.1061 Dio:
سروش‌نیا، حشمت‌اله، حقیقت منفرد، جلال و سالاری، آناهیتا. (1403). مدیریت سبز و عملکرد پایدار کسب‌وکارهای کوچک و متوسط صنعتی: نقش میانجی گری نوآوری سبز، مطالعات مدیریت توسعه سبز، 3(1)، 10.22077/JGDMS.2024.6954.1046 Dio:
فراهانی، طیبه و موسوی، سکینه. (1403)، تأثیر کسب‌وکار الکترونیکی بر عملکرد مالی پایدار با توجه به نقش میانجی نوآوری سازمان، مطالعات مدیریت توسعه سبز، 3(1). 10.22077/JGMD.2023.6388.1031 Dio:
نوروزی اجیرلو، رضا، حسینی، میرزا حسن، جمالی، احسان، عیدی، فاطمه. (1401)، مطالعه‌ای با عنوان شناسایی عوامل مؤثر بر برند سبز و تأثیر آن بر ترجیح و وفاداری برند سبز (مورد مطالعه: صنعت لبنیات)، انسان و محیطزیست، 20(4) https://sanad.iau.ir/en/Journal/he/Article/848100
Ahmed, R. R., Streimikiene, D., Qadir, H., & Streimikis, J. (2023). Effect of green marketing mix, green customer value, and attitude on green purchase intention: Evidence from the USA. Environmental Science and Pollution Research, 30(5), 11473-11495. doi: 10.1007/s11356-022-22944-7.
Alvarado-Karste, D., & Guzmán, F. (2020). The effect of brand identity-cognitive style fit and social influence on consumer-based brand equity. Journal of Product & Brand Management, 29(7), 971-984. DOI: 10.1108/jpbm-06-2019-2419
Atanga, B. A., Xue, X., & Mattila, A. S. (2022). The impact of Corporate Sociopolitical Activism (CSA) on brand attitude. International Journal of Hospitality Management, 107, 103290. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103290
Becerra, E. P., Carrete, L., & Arroyo, P. (2023). A study of the antecedents and effects of green self-identity on green behavioral intentions of young adults. Journal of Business Research, 155, 113380. DOI:10.1016/j.jbusres.2022.113380
Bradu, P., Biswas, A., Nair, C., Sreevalsakumar, S., Patil, M., Kannampuzha, S.,... & Gopalakrishnan, A. V. (2022). Recent advances in green technology and Industrial Revolution 4.0 for a sustainable future. Environmental Science and Pollution Research, 1-32. DOI:10.1007/s11356-022-20024-4
Braimah, M. (2015). Green brand awareness and customer purchase intention. Management Science Letters, 5(10), 895-902. DOI:10.5267/j.msl.2015.8.007
Chen, A., Wulandari, N. D., Oliviana, R. V., Arafah, W., & Arafah, W. (2024). Pengaruh Green Brand Equity terhadap Green Word of Mouth: Peran Mediasi dari Dua Green Factors pada Peralatan Rumah Tangga Hemat Energi di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai8(1), 3990–3998. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.13007
Chen, Y. S., Hung, S. T., Wang, T. Y., Huang, A. F., & Liao, Y. W. (2017). The influence of excessive product packaging on green brand attachment: The mediation roles of green brand attitude and green brand image. Sustainability, 9(4), 654. https://doi.org/10.3390/su9040654
Daraei, A., Akbari, M., & Mousavi Kashi, Z. (2021), investigating factors affecting the relationship between green packaging and green brand affiliation, Modern Marketing Research, 11, 3 – (42), 2021, Pages 45-66. 10.22108/NMRJ.2021.124655.2218. (In Persian)
Davis, S. V., & Dacin, P. A. (2022). This brand is who I am… or is it? Examining changes in motivation to maintain brand attachment. Journal of Product & Brand Management, 31(7), 1125-1139. DOI:10.1108/JPBM-02-2020-2745
Deng, Y., Yang, Y, (2024). Impact of green packaging design on green purchase intention. Social Behavior and Personality: an international journal, Volume 52, Number 4, 2024, pp. 1-13(13). DOI: https://doi.org/10.2224/sbp.12893
Farahani, T., Mousavi, S. (2024), The Effect of E-Business on Stable Financial Performance and Sustainable Development with Regard to the Mediating Role of Organizational Innovation. Journal of Green Development Management Studies, 3 (1), 5. Spring & Summer April 2024. Dio: 10.22077/JGMD.2023.6388.1031. (In Persian)
Fatima, S., Alqahtani, H., Naim, A., & Alma'alwi, F. (2022). E-CRM Through Social Media Marketing Activities for Brand Awareness, Brand Image, and Brand Loyalty. In Building a Brand Image Through Electronic Customer Relationship Management (pp. 109-138). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-6684-5386-5.ch006
Haq, M. R. I., Nurhaliza, D. V., Rahmat, L. N., & Ruchiat, R. N. A. (2024). The influence of environmentally friendly packaging on consumer interest in implementing zero waste in the food industry to meet sustainable development goals (SDGs) needs. ASEAN Journal of Economic and Economic Education, 3(2), 111-116.
Hasangholipoor Yasvari, T., Mosayebi, A. R., Najafi Siahroudi, M., & Alavi, S. M., (2013).Investigating the Factors Influencing Customer's Attitude to Green Packaging and their Purchasing Intention. Scientific Quarterly of Brand Management. 1, 1 – (1), April 2013, Page 218-224. 10.22051/BMR.2014.1214. (In Persian)
Hemsley‐Brown, J. (2023). Antecedents and consequences of brand attachment: A literature review and research agenda. International Journal of Consumer Studies, 47(2), 611-628. https://doi.org/10.1111/ijcs.12853
Hosseini, M., (2024), Explaining the greening of industrial marketing mix from the perspective of behavioral theories (case study of Tehran Oil Company), Journal of Green Development Management Studies, 2 (2), 4. Autumn & Winter February 2024. P, 169-185. Dio: 10.22077/JGDMS.2024.7117.1061. (In Persian)
Khan, S.A.R.; Sheikh, A.A.; Ashraf, M.; Yu, Z. (2022). Improving Consumer-Based Green Brand Equity: The Role of Healthy Green Practices, Green Brand Attachment, and Green Skepticism. Sustainability14, 11829. https://doi.org/10.3390/su141911829
Kingston, A., & Paulraj, G. (2024). Purchasing practice of young consumers towards green packaging: influence of value system with the mediating effect of attitude. Sustainability, Agri, Food and Environmental Research, 12. 132-151. DOI: https://doi.org/10.7770/safer-V12N1-art2622
Li, J., Hu, L., & Basheer, M. F. (2023). Linking green perceived value and green brand loyalty: a mediated moderation analysis of green brand attachment, green self-image congruity, and green conspicuous consumption. Environment, Development and Sustainability, 1-19. DOI:10.1007/s10668-023-03696-x
Machi, L., Nemavhidi, P., Chuchu, T., Nyagadza, B., & de Villiers, M. V. (2022). Exploring the impact of brand awareness, brand loyalty and brand attitude on purchase intention in online shopping. International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478), 11(5), 176-187. DOI:10.20525/ijrbs.vUi5.1841
Mahmoud, M. A., Tsetse, E. K. K., Tulasi, E. E., & Muddey, D. K. (2022). Green Packaging, Environmental Awareness, Willingness to Pay and Consumers’ Purchase Decisions. Sustainability, 14(23), 16091. DOI:10.3390 /su142316091
Majeed, M. U., Aslam, S., Murtaza, S. A., Attila, S., & Molnár, E. (2022). Green Marketing Approaches and Their Impact on Green Purchase Intentions: Mediating Role of Green Brand Image and Consumer Beliefs towards the Environment. Sustainability, 14(18), 11703. https://doi.org/10.3390/su141811703.
Malär, L., Krohmer, H., Hoyer, W. D., & Nyffenegger, B. (2011). Emotional brand attachment and brand personality: The relative importance of the actual and the ideal self. Journal of marketing, 75(4), 35-52. https://doi.org/10.1509/jmkg.75.4.35.
Manisa Khoirala, C., & Alfansi, L. (2024). Green Euphoria: Unraveling the Power of Sustainable Brands -Examining the Nexus of Green Brand Image, Authenticity, and Emotional Well-being with the Mediating Force of Green Brand Attachment. Journal of Entrepreneurship and Business5(1), 28 - 42. https://doi.org/10.24123/jeb.v5i1.6069
Manzoor, A., Khan, S., Dar, A. H., Pandey, V. K., Shams, R., Ahmad, S.,... & Pandiselvam, R. (2023). Recent insights into green antimicrobial packaging towards food safety reinforcement: A review. Journal of Food Safety, e13046. DOI:10.1111/jfs.13046
Mehraj, D., & Qureshi, I. H. (2022). Does green brand positioning translate into green purchase intention?: A mediation–moderation model. Business Strategy and the Environment, 31(7), 3166-3181. https://doi.org/10.1002/bse.3069
Nguyen-Viet, B. (2023). The impact of green marketing mix elements on green customer based brand equity in an emerging market. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 15(1), 96-116. https://doi.org/10.1108/APJBA-08-2021-0398.
Nowrozi Ajirloo, R.; Hoseini, M. H.; Jamali, A; & Eidi, F. (2022), Identifying Factors Affecting Green Brand and Its Impact on Green Brand Preference and Loyalty (Case Study: Dairy Industry). Journal of Man and Environment, Volume: 20, Number: 4. https://sanad.iau.ir/Journal/he/Article/848100. Dio: 10.22111/JMR.2021.38257.5458 (In Persian)
Pancić, M., Serdarušić, H., & Ćućić, D. (2023). Green Marketing and Repurchase Intention: Stewardship of Green Advertisement, Brand Awareness, Brand Equity, Green Innovativeness, and Brand Innovativeness. Sustainability, 15(16), 12534. DOI:10.3390/su151612534
Salehzadeh, R., Sayedan, M., Mirmehdi, S. M., & Heidari Aqagoli, P. (2023). Elucidating green branding among Muslim consumers: the nexus of green brand love, image, trust and attitude. Journal of Islamic Marketing, 14(1), 250-272. https://doi.org/10.1108/JIMA-08-2019-0169
Shimul, A. S. (2022). Brand attachment: a review and future research. Journal of Brand Management, 29(4), 400-419. DOI:10.1057/s41262-022-00279-5
Soroushnia, H., Haghighatmonfared, J., Salari, A., (2024). Green Management and Sustainable Performance of Small and Medium Industrial Businesses: The Mediating Role of Green Innovation. Journal of Green Development Management Studies, 3 (1), 5. Spring & Summer April 2024. Dio: 10.22077/JGDMS.2024.6954.1046. (In Persian)
Tehmtan, H, R., Kahandel, M., Nourbakhsh, M., Behari, M., (2023). the mixed effect of green marketing on the behavioral dimensions of the special value of the green brand of sports products, Sports marketing studies. Volume 4, Number 3, November 1402, page 37-52. Dio: 10.22034/SMS.2023.62832. (In Persian)
Tiwari, P., & Pal, SH., (2024). Exploring green brand equity for millennials: an SEM-ANN analysis of green brand knowledge, environmental attitude, and green brand image. International Journal of Technology, Policy and ManagementVol. 24, No. 1. pp 93-122. https://doi.org/10.1504/IJTPM.2024.135978
Wandosell, G., Parra-Meroño, M. C., Alcayde, A., & Baños, R. (2021). Green packaging from consumer and business perspectives. Sustainability, 13(3), 1356. DOI:10.3390/su13031356
Wang, Y. M., Zaman, H. M. F., & Alvi, A. K. (2022). Linkage of green brand positioning and green customer value with green purchase intention: the mediating and moderating role of attitude toward green brand and green trust. Sage Open, 12(2), 21582440221102441. https://doi.org/10.1177/21582440221102441
Yang, Y. C., & Zhao, X. (2019). Exploring the relationship of green packaging design with consumers' green trust, and green brand attachment. Social Behavior and Personality: an international journal, 47(8), 1-10. DOI:10.2224/sbp.8181
Yuanita, A. D., & Marsasi, E. G. (2022). The Effect Of Brand Attachment, Brand Experience, And Self-Image Congruence On The Purchase Intention Of Luxury Brand. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Kewirausahaan (JEBIK), 11(3), 292-310. OI: http://dx.doi.org/10.26418/jebik.v11i3.57542