تحلیل عوامل وفاداری به مقصدهای سبز؛ مورد تفرجگاه اندبیل در شهرستان خلخال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ایران‌شناسی، دانشکده ایران‌شناسی، دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان، رفسنجان، ایران

2 استادیار گروه جغرافیا، دانشکده جغرافیا، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 کارشناس گردشگری و مدیرعامل شرکت گردشگری آنام خلخال، خلخال، ایران

چکیده

اکوتوریسم جز انواع گردشگری سبز محسوب می‌شود. توسعه اکوتوریسم منجر به رقابت شدید میان مقصدهای اکوتوریستی می‌شود. از طرفی جذب و حفظ مشتریان موجود، محور اصلی هر کسب و کار و مقصدی محسوب شده و عنصر کلیدی در بقای آنها است. ارزش‌ادارک‌شده، تجربه، دلسبتگی به مقصد و خاطره از مقصد از عوامل اصلی در رفتارهای آتی گردشگران هستند. لذا این پژوهش در پی بررسی این عوامل بر وفاداری گردشگران منطقه مورد مطالعه است. جامعه آماری گردشگران و اکوتوریست‌هایی هستند که از تفرجگاه اندبیل بازدید داشته‌اند. تحقیق حاضر جزو تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه است که شامل سازه‌های مختلفی از جمله ارزش ادراک‌شده، تجربه، دلبستگی به مقصد، وفاداری به مقصد و خاطره از مقصد می‌باشد. ابزار تحلیل داده‌ها نرم‌افزار معادلات ساختاری Smart-PLS است. پایایی سازه‌های با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب بررسی و مورد تایید قرار گرفت. تعداد 400 پرسش‌نامه به صورت الکترونیکی تکمیل شد. نتایج نشان می‌دهد که نقش دلبستگی به مقصد و تجربه، پر رنگ‌تر از ارزش ادراک شده است و دلیل آن نبود خدمات خاص برای ارائه به گردشگران در این منطقه است. در همین راستا فرضیه ارزش ادراک‌شده بر دلسبتگی به مقصد رد شد. در راستای نتایج، پژوهش پیشنهاد می‌شود که کیفیت خدمات ارائه شده در این تفرجگاه ارتقا یابد تا بر وفاداری گردشگران موثر گردد.

کلیدواژه‌ها


جعفرنژاد، وحید. (1395). طراحی معماری سلامتکده طب سنتی در تفرجگاه اندبیل شهرستان خلخال بر مبنای دیدگاه‌های روان‌شناسی محیطی، پایان‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال.
حجت‌شمامی، سیروس، جوان، فرهاد. (1401). اکوتوریسم و پایداری محیط زیست روستایی در شهرستان رودبار، مطالعات مدیریت توسعه سبز، 1(2)، 72-59. DOI: 10.22077/jgmd.2023.6082.1018
صادقی، حجت‌الله، کوراوند، حسین. (1401). تحلیل وضعیت شاخص‌های گردشگری سبز در منطقه کوهرنگ، مطالعات مدیریت توسعه سبز، 1(1)، 46-33. DOI: 10.22077/jgmd.2022.5653.1004
فال‌سلیمان، محمود، میکانیکی، جواد، نیک‌شعار، مرجان. (1401). اکوتوریسم کویری و توسعه پایدار روستایی استان خراسان جنوبی، مطالعات مدیریت توسعه سبز، 1(1)، 132-117. DOI: 10.22077/jgmd.2022.2284
فریدی فشتمی، عالیه، سالاری‌پور، علی‌اکبر، و حسام، مهدی. (1399). تبیین عوامل موثر بر دلبستگی و وفاداری گردشگران به مقاصد گردشگری مطالعه موردی: شهر رشت. هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی، 25(4)، 71-83. Doi: 10.22059/jfaup.2021.328339.672665
Ahn, J., and Kwon, J. (2020). Green hotel brands in Malaysia: perceived value, cost, anticipated emotion, and revisit intention. Curr. Issues Tourism 23, 1559–1574. Doi: 10.1080/13683500.2019.1646715.
Ajzen, I. (2005). Attitude, personality, and behavior (2 ed.). Berkshire: Open University Press.
Almeida-Santana, A., & Moreno-Gil, S. (2018). Understanding tourism loyalty: Horizontal vs. Destination loyalty. Tourism Management, 65, 245–255. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.10.011.
Chan, J. K. L., and Baum, T. (2009). Ecotourists’ perception of ecotourism experience in Lower Kinabatangan, Sabah, Malaysia. J. Sustain. Tourism 15,574–590. Doi: 10.2167/jost679.0.
Chang, C.-H., Shu, S., and King, B. (2014). Novelty in theme park physical surroundings: an application of the stimulus-organism-response paradigm. Asia Pac. J. Tourism Res. 19, 680–699. Doi: 10.1080/10941665.2013.779589.
Chang, W. J. (2021). Experiential marketing, brand image and brand loyalty: a case study of Starbucks. Br. Food J. 123, 209–223. Doi: 10.1108/BFJ-01-2020-0014.
Chubchuwong, M., & Speece, M. W. (2016). The “people” aspect of destination attachment in international tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(3), 348–361.
Chubchuwong, M., Beise-Zee, R., & Speece, M. W. (2015). The effect of nature-based tourism, destination attachment and property ownership on environmental- friendliness of visitors: A study in Thailand. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 20(6), 656–679.
Cifci, I. (2021). Testing self-congruity theory in Bektashi faith destinations: the roles of memorable tourism experience and destination attachment. J. Vacation Mark. 28, 3–19. doi:10.1177/13567667211011758.
Clawson, M., and Knetsch, J. L. (1966). Economics of outdoor recreation. Nat. Resour. J. 8, 738–743. Available online at: https://digitalrepository.unm.edu/cgi/ viewcontent.cgi?article=3647&context=nrj.
Cong, L. C. (2016). A formative model of the relationship between destination quality, tourist satisfaction and intentional loyalty: An empirical test in Vietnam. Journal of Hospitality and Tourism Management, 26, 50–62. Doi: 10.1016/j.jhtm. 2015.12.002.
Dodds, W. B., and Monroe, K. B. (1985). The effect of brand and price information on subjective product evaluations, ACR. Adv. Consum. Res. 12,85–90. https://www.acrwebsite.org/volumes/6364/volumes/v12/.
El Haj, M., and Miller, R. (2017). Destination memory: the relationship between memory and social cognition. Psychol. Res. 82, 1027–1038. Doi: 10.1007/s00426-017-0891-5.
Falsoliman, M., Mekaniki, J., Nikshahr, M. (2022). Desert ecotourism and sustainable rural development in South Khorasan Province. Green Development Management Studies, 1(1), 117-132. https://doi.org/10.22077/jgmd.2022.2284 [In Persian]
Faridi Fashtami, A., Salari Pour, A. A., & Hesam, M. (2020). Explaining the factors influencing tourists' attachment and loyalty to tourism destinations: A case study of Rasht city. Fine Arts: Architecture and Urbanism, 25(4), 71-83. https://doi.org/10.22059/jfaup.2021.328339.672665 [In Persian]
Funk, D. C., and James, J. (2008). The psychological continuum model: a conceptual framework for understanding an individual’s psychological connection to sport. Sport Manag. Rev. 4, 119–150. doi:10.1016/S1441-3523(01)70072-1.
Gursoy, D., Chen, J. S., & Chi, C. G. (2014). Theoretical examination of destination loyalty formation. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(5), 809–827. doi:10.1108/IJCHM-12-2013-0539.
Hojjatshamami, S., Javan, F. (2022). Ecotourism and rural environmental sustainability in Rudbar County. Green Development Management Studies, 1(2), 59-72. https://doi.org/10.22077/jgmd.2023.6082.1018 [In Persian]
Jafarnejad, V. (2016). Designing a health center for traditional medicine in the Andabil recreation area of Khalkhal County based on environmental psychology perspectives. Master's thesis, Islamic Azad University, Khalkhal Branch. [In Persian]
Joseph, B., and Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the Experience Economy Harvard Business Review. Harvard Business Review.
Joseph, B., and Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the Experience Economy Harvard Business Review. Harvard Business Review.
 Karst, H. E., and Nepal, S. K. (2021). Social-ecological wellbeing of communities engaged in ecotourism: perspectives from Sakteng Wildlife Sanctuary, Bhutan. J. Sustain. Tourism. 30, 1177–1199. doi:10.1080/09669582.2021.1913500.
Keller, K., and Kotler, P. (2015). Does the Marketing Need Reform? Fresh Perspectives on the Future. (1st Edn. Vol. 1).
Khanra, S., Dhir, A., Kaur, P., Mäntymäki, M. (2021). Bibliometric analysis and literature review of ecotourism: Toward sustainable development, Tourism Management Perspectives 37 (2021) 100777.
Lee, C. C. (2001). Predicting tourist attachment to destinations. Annals of Tourism Research, 28(1), 229–232.
Lee, S. W., and Xue, K. (2020). A model of destination loyalty: integrating destination image and sustainable tourism. Asia Pac. J. Tourism Res. 25, 393–408. Doi: 10.1080/10941665.2020.1713185.
Lee, T. H., & Jan, F. H. (2019). Can community-based tourism contribute to sustainable development? Evidence from residents’ perceptions of the sustainability. Tourism Management, 70, 368–380.
Li, Y. (2000). Geographical consciousness and tourism experience. Ann. Tour. Res, 27, 863–883. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00112-7.
Mirzaalian, F., and Halpenny, E. (2021). Exploring destination loyalty: application of social media analytics in a nature-based tourism setting. J. Destination Mark. Manag. 20:100598. doi: 10.1016/j.jdmm.2021.100598.
O’Dell, T. (2007). Tourist Experiences and Academic Junctures. Scand. J. Hosp. Tour. 2007, 7, 34–45. https://doi.org/10.1080/15022250701224001.
plantain, M., Platania, S., and Santisi, G. (2016). Entertainment marketing, experiential consumption and consumer behavior: the determinant of choice of wine in the store. Wine Econ. Policy 5, 87–95. Doi: 10.1016/j.wep.2016.10.001.
Ren, C., Pritchard, A., and Morgan, N. (2010). Constructing tourism research: a critical inquiry. Ann. Tourism Res. 37, 885–904. Doi: 10.1016/j.annals.2009.11.006.
Sadeghi, H., Kouravand, H. (2022). Analysis of green tourism indicators in the Kouhrang region. Green Development Management Studies, 1(1), 33-46. https://doi.org/10.22077/jgmd.2022.5653.1004 [In Persian]
Schenk, M. F., Fischer, A. R. H., Frewer, L. J., Gilissen, L. J. W. J., Jacobsen, E., and Smulders, M. J. M. (2008). The influence of perceived benefits on acceptance of GM applications for allergy prevention. Health Risk Soc. 10, 263–282. Doi: 10.1080/13698570802160947.
Schmitt, B. (1999). Experiential marketing: a new framework for design and communications. Des. Manag. J. 10, 10–16. Doi: 10.1111/j.1948-7169. 1999.tb00247. x.
Schmitt, B. (1999). Experiential marketing: a new framework for design and communications. Des. Manag. J. 10, 10–16. Doi: 10.1111/j.1948-7169. 1999.tb00247. x.
Selstad, L. (2007). The Social Anthropology of the Tourist Experience. Exploring the ‘Middle Role. Scand. J. Hosp. Tour, 7, 19–33. https://doi.org/10.1080/15022250701256771.
Spry, A., Pappu, R., and Cornwell, T. B. (2011). Celebrity endorsement, brand credibility and brand equity. Eur. J. Mark. 45, 882–909. Doi: 10.1108/03090561111119958.
Suhartanto, D. (2018). Tourist satisfaction with souvenir shopping: Evidence from Indonesian domestic tourists. Current Issues in Tourism, 21(6), 663–679. doi:10.1080/13683500.2016.1265487.
Trauer, B.; Ryan, C. (2005). Destination image, romance and place experience—An application of intimacy theory in tourism. Tour. Manag, 26, 481–491. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.02.014.
Wang, W., Chen, J. S., Fan, L., and Lu, J. (2012). Tourist experience and Wetland parks: a case of Zhejiang, China. Ann. Tourism Res. 39, 1763–1778. Doi: 10.1016/j.annals.2012.05.029.
Woodruff, R. B. (1997). Customer value: the next source for competitive advantage. J. Acad. Mark. Sci. 25, 139–153. Doi: 10.1007/BF02894350.
Woodside, A. G., and Dubelaar, C. (2002). A general theory of tourism consumption systems: a conceptual framework and an empirical exploration. J. Travel Res. 41, 120–132. Doi: 10.1177/004728702237412.
Yoon, Y., & Uysal, M. (2005). An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: A structural model. Tourism Management, 26, 45–56.