بررسی تاثیر سرمایه فکری سبز بر استراتژی کسب و کار سبز با نقش ظرفیت جذب سبز و اخلاق محیطی سازمان در شرکت تولیدی لاستیک دنا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت کسب و کار، دانشگاه پیام نور، تهران

چکیده

 جهانی شدن بازارها، شرکت‌ها را مجبور به تلاش جهت افزایش  مزیت‌رقابتی از طریق دارایی‌های نامشهود که رقبا قادر به تقلید آن نیستند کرده است لذا هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه‌فکری سبز، ظرفیت جذب سبز و استراتژی کسب‌وکار سبز (مورد مطالعه: شرکت تولیدی لاستیک دنا) است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش پژوهش آن از نوع توصیفی پیمایشی می‌‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان سرپرست شاغل در شرکت تولیدی لاستیک دنا به تعداد 365 نفر بوده و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران به تعداد 187 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب می‌شوند. ابزار پرسشنامه استاندارد و روایی ابزار پژوهش از طریق روایی صوری و محتوا و پایایی آن به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای آزمون فرضیه‌ها از مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس نسخه3 و اس‌پی‌اس‌اس نسخه19 استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که سرمایه‌فکری سبز بر استراتژی کسب‌وکار سبز تاثیر مثبت و معناداری دارد. سرمایه‌فکری سبز بر ظرفیت جذب سبز تاثیر مثبت و معناداری دارد. ظرفیت جذب سبز بر استراتژی کسب‌وکار سبز تاثیر مثبت و معناداری دارد. ظرفیت جذب سبز بر رابطه بین سرمایه‌فکری سبز و استراتژی کسب‌وکار سبز، نقش میانجی دارد. اخلاق محیطی سازمان بر رابطه بین سرمایه‌فکری سبز و استراتژی کسب‌وکار سبز، نقش تعدیل گر ندارد. نتایج به دست آمده زیربنای نظری استراتژی کسب‌وکار محیطی را نشان داده و بینش عمیقی از منابع مبتنی بر دانش و مقررات زیست‌محیطی به‌عنوان پیشایندهای مهم استراتژی کسب‌وکار سبز در شرکت‌های تولیدی ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها