ارائه الگوی توسعه نوآوری پایدار در استارتاپ‌های فناوری اطلاعات برمبنای رویکرد داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیرت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه نوآوری پایدار در استارتاپ‌های فناوری اطلاعات برمبنای رویکرد داده‌بنیاد انجام شده‌است. روش استفاده شده در پژوهش، کیفی و بر پایه راهبرد نظریه داده‌بنیاد است. برای گردآوری داده‌ها از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده‌است. جامعه هدف مدیران و کارشناسان ارشد استارتاپ‌هایی بوده‌اند که در فرایند و تصمیمات نوآوری پایدار استارتاپ‌های فناوری اطلاعات مشارکت داشتند، با به‌کارگیری نمونه گیری هدفمند پس از 11 مصاحبه عمیق، اشباع نظری حاصل شد. در رویکرد داده‌بنیاد در این پژوهش طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بیانگر 24 مقوله کلی در قالب پارادیمی شامل شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، مقوله‌های محوری، راهبردها و پیامدها بوده است. نتایج نشان داد که توسعه نوآوری پایدار در استارتاپ‌های فناوری اطلاعات توسط شرایط علی (ریسک‌پذیری، تحلیل وضعیت کسب‌وکار قابلیت‌های نوآورانه استارتاپی و ظرفیت جذب فناوری)، زمینه‌ای (ساختار سازمانی استارتاپ‌ها، بازارگرایی و آمادگی سازمانی)، مداخله‌گر (زیرساخت‌های قانونی، عوامل مدیریتی، الگوهای رفتاری، عوامل محیطی و بی‌ثباتی اقتصادی)، مقوله‌های محوری (نوآوری پایدار باز، قابلیت‌های فناورانه و بهینه سازی فرایندهای نوآوری)، راهبردها (توسعه فناوری‌های دیجیتال، برنامه ریزی راهبردی برای استارتاپ‌ها ارزش آفرینی استارتاپ‌ها و هم آفرینی) و پیامدهای (مزیت رقابتی، هوشمندی راهبردی، بهبود مدل کسب‌وکار، تحول دیجیتال و اثربخشی سازمانی) تحقق می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


  • جعفری، محمد، توکلی، غلامرضا و بوشهری، علیرضا (1402). بررسی فرصت‌های خلق مشترک در کاشت و برداشت نوآوری پایدار بنگاه‌های نوظهور، توسعه تکنولوژی صنعتی. 21 (53)، 19-28. https://doi.org /10.22034/jtd.2023.704021
  • طباطبایی اصل، سید مسعود (1402). خلق نوآوری پایدار خدمات و محصولات در شرکت‌های استارتاپ، ماهنامه علمی تخصصی برند آفرین، 4 (39). https://www.brandafarin.org.ir/article_171788.html
  • فخاریان، میثم، حسین‌زاده، علی و بستام، هادی (1402) .طراحی مدل نوآوری پایدار خدمات مبتنی بر ارزش آفرینی مشتری، مدیریت بازرگانی، 15(2) ، 338-350. https://doi.org/10.22059/jibm.2022.344604.4393
  • ملایی، نجمه و طاهری، سعید (1397). توسعه کسب و کار الکترونیک با مدل نوآوری پایدار در داده، داده باز دولتی و نوآوری پایدار باز. رهیافت،28(69)، 41-52https://dorl.net/dor/20.1.10272690.1397.28.69.4.7
  • Bhatti, S. H., Santoro, G., Khan, J., & Rizzato, F. (2021). Antecedents and consequences of business model innovation in the IT industry. Journal of Business Research, 123)12(,389-400 https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.10.003
  • Creswell, J. & Creswell, J. (2018). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches.Thousand Oaks, California: Sage Publications, Inc. https://us.sagepub.com/en-us/nam/research-design/book270550#description
  • Faria, V. F. d., Santos, V. P., & Zaidan, F. H. (2021). The Business Model Innovation and Lean Startup Process Supporting Startup Sustainability. Procedia Computer Science, 181(9), 93-101. https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.01.106
  • Ismail, N., Mohed nor, M., & Sidek, S. (2019), A framework for a successful research products commercialization: A case of Malaysian academic researchers, Procedia - Social and Behavioral Sciences 195,283 – 292. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
  • Jesemann, I.(2020)Support of startup innovation towards development of new industries, 13th CIRP Conference on Intelligent Computation in Manufacturing Engineering,88,3-8. https://doi.org/10.1016/j.procir.2020.05.001
  • Kim, H. J., San Kim, T., & Sohn, S. Y. (2020). Recommendation of startups as technology cooperation candidates from the perspectives of similarity and potential: A deep learning approach. Decision support systems, 130(12), 113-129. https://doi.org/10.1016/j.dss.2019.113229
  • Liu, C., Gao, X., Ma, W., & Chen, X. (2019). Research on Regional Differences and Influencing Factors of Green Technology Innovation Efficiency of China's High-tech Industry. Journal ofComputational and Applied Mathematics, 2,(369). https://doi.org/10.1016/j.cam.2019.112597
  • Mirghaderi, S. A., & Aboumasoudi, A. S., & Amindoust, A. (2023). Developing an open innovation model in the startup ecosystem industries based on the attitude of organizational resilience and blue ocean strategy. Computers & Industrial Engineering Journal,181,109-301. https://doi.org/10.1016/j.cie.2023.109301
  • Müller, J. M. (2019). Business model innovation in small- and medium-sized enterprises: Strategies for industry 4.0 providers and users. Journal of Manufacturing Technology Management,30(8). https://doi.org/10.1108/JMTM-01-2018-0008
  • Neyens, I., Faems, D., & Sels, L. (2021). The Impact of Continuous and Discontinuous Alliance Strategies on Start-Up Innovation Performance. Int. J. Technology Management,52(3/4). https://doi.org/10.1504/IJTM.2010.035982
  • Phangestu, J., Kountur, R., & Prameswari, D. A. (2020). The Moderating Effect of Entrepreneurial Leadership and Competitive Advantage on the Relationship Between Business Model Innovation and Startup Performance. Journal of Business and Retail Management Research, 14(3), 9. https://doi.org/10.24052/JBRMR/V14IS03/ART-06
  • Prijadi, R., Santoso, A., S, Balqiah, T., E, Jung, h, Desiana, P., M, Wulandari, P, (2022). Does effectuation make innovative digital multi-sided platform startups? An investigation of entrepreneurial behavior in platform-based open innovation. Benchmarking: An International Journal.ISSN: 1463-5771. https://doi.org/10.1108/BIJ-02-2021-0078
  • Reischauer, G. (2018). Industry 4.0 as policy-driven discourse to institutionalize innovation systems in manufacturing. Technological Forecasting & Social Change,16(132),26-33. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.02.012
  • Rocha, C. F., Mamédio, D. F., & Quandt, C. O. (2019). Startups and the innovation ecosystem in Industry 4.0. Technology Analysis & Strategic Management, 15, 21(12). https://doi.org/10.1080/09537325.2019.1628938
  • Salunke, S., Weerawardena, J., & McColl-Kennedy, J. R. (2019). The central role of knowledge integration capability in service innovation-based competitive strategy. Industrial Marketing Management, 76, 144-156. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.07.004
  • Santos, , V, Beuren, I., M, Cristina-Bernd, C., Fey, N.,(2022). Use of management controls and product innovation in startups: intervention of knowledge sharing and technological turbulence. Journal of Knowledge Management Journal.27( 2). https://doi.org/10.1108/JKM-08-2021-0629
  • Strauss, A. L. & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory: Procedures and technique. (2nd Edition). Sage, Newbury Park, London. https://us.sagepub.com/en-us/nam/basics-of-qualitative-research/book235578
  • Szutowski, D. (2019). Innovation source, advancement stage and company stock returns. The Service Industries Journal, 39(13-14), 925-942. https://doi.org/10.1080/02642069.2018.1450869
  • Torres, A., and Jasso, J., (2022). Capabilities, Innovation, and Entrepreneurship: Startups in Latin America. https://doi.org/10.1108/978-1-80071-955-220221012. ISBN: 978-1-80071-955-2.
  • Wadho, W., & Chaudhry, A. (2018). Innovation and firm performance in developing countries: The case of Pakistani textile and apparel manufacturers. Research Policy, 47(7), 1283–1294. https://doi.org/10.1016/j.respol.2018.04.007
  • Winden, W. v., & Carvalho, L. (2019). Intermediation in public procurement of innovation: How Amsterdam’s startup-in-residence programme connects startups to urban challenges. Research Policy, 48,(9) 103789. https://doi.org/10.1016/j.respol.2019.04.013
  • Wolnika, Radoslow (2023). Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and managmentseries 169,726-740. http://dx.doi.org/10.29119/1641-3466.2023.169.43
  • YuSheng, K., & Ibrahim, M. (2019). Service innovation, service delivery and customer satisfaction and loyalty in the banking sector of Ghana. International Journal of Bank Marketing, 37(5), 1215-1233. https://doi.org/10.1108/IJBM-06-2018-0142