تأثیر نوآوری‌های محیط‌زیستی بر عملکرد تجاری پایدار، بررسی نقش تعدیل‌گری آشفتگی بازار؛ مطالعه شرکت کورک در اربیل عراق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مشهد، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران

چکیده

حوزه فناوری نسبت به سایر صنایع از دید سرمایه‌گذاری توسعه پیدا کرده است. بهره‌گیری از استراتژی‌های نوآوری پایدار موجب کسب مزیت رقابتی شده و عملکرد تجاری پایدار را بهبود بخشیده‌است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر نوآوری‌های محیط‌زیستی بر عملکرد تجاری پایدار با نقش تعدیلگر آشفتگی بازار بوده است. این پژوهش از دید هدف کاربردی و از دید روش اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه مدیران، معاونان و کارمندان شرکت کورک در اربیل عراق به تعداد 1600 نفر بوده است؛ بر اساس جدول مورگان، 310 نمونه به‌روش غیر تصادفی در دسترس در نظر گرفته شده‌است. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد چنگ و همکاران (2020) بوده‌است. جهت سنجش روایی صوری از نظر خبرگان و روایی همگرا و واگرا و تحلیل عاملی استفاده شده‌است. پایایی با به‌کارگیری آلفا کرونباخ و پایایی مرکب بررسی شد. مقدار آلفا کرونباخ کل پرسشنامه 941/0 برآورد گردید که در محدوده قابل پذیرش قرار دارد. تحلیل داده‌ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و با نرم‌افزار PLS .3 انجام شده‌است. نتایج نشان داد بهبود در نوآوری فرآیند، نوآوری محصول و نوآوری سازمانی محیط‌زیستی توانسته است عملکرد تجاری پایدار شرکت کورک را افزایش دهد. به‌علاوه هرچه آشفتگی در بازار بیشتر باشد، تأثیر نوآوری محصول و نوآوری سازمانی محیط‌زیستی بر عملکرد تجاری پایدار شرکت کورک افزایش بیشتری خواهد یافت.

کلیدواژه‌ها


-اکبری، محسن، هوشمند چایجانی، میلاد و حاتمی‌نژاد، محمد. (1400). اخلاق حرفه‌ای و عملکرد پایدار در صنعت مواد غذایی: پژوهشی با رویکرد آمیخته. پژوهشنامه بازرگانی، (98)، 25-1. 10.22034/IJTS.2021.245363
-اورک، فرزانه و بابایی، محمدعلی. (1394). ارزیابی ارتباط بین قابلیت‌های بازاریابی و عملکرد سازمان در شرکت‌های مواد غذایی تهران. مدیریت برند، 2(4)، 176-147. https://ensani.ir/file/download/article/20170503091612-10050-25.pdf
-بیات، روح‌الله و محمدنژاد، سپیده. (1395). بررسی تأثیر نوآوری‌های سبز بر عملکرد زیست‌محیطی و مزیت رقابتی سازمان، کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم، شیراز. https://civilica.com/doc/524626
-پیله‌وری، نازنین و تاریان، اعظم. (1395). بررسی رابطه ابعاد مختلف نوآوری‌های سبز در بهبود عملکرد سازمان در صنعت ساخت و ساز. کنفرانس بین‌المللی نخبگان، خردادماه، تهران، سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی. https://sid.ir/paper/864260/fa
-حبیبی، آرش و عدنور، مریم. (1396). مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
-داورپناه، دانیال. (1393). بهبود ساختار شبکه مخابرات سلولی بر مبنای تکنیک‌های پیش کدگذاری mimo در راستای مخابرات سلولی سبز. پایان نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه صنعتی شیراز. https://www.virascience.com/thesis/801633
-داوری، علی و رضازاده، آرش. (1393). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ دوم.
-رامین‌مهر، حمید و چارستاد، پروانه. (1395). روش تحقیق کمی با مدل‌سازی معادلات ساختاری (نرم‌افزار لیزرل). تهران: انتشارات ترمه.
-رجبی، علیرضا، اندر واژ، لیلا، کایدیان، آذین، مهتاری پیام، مهدی و بردستانی، محسن. (1399). رابطه اقدامات مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد محیطی هلال‌احمر با نقش میانجی‌گری عوامل توانمندساز فرهنگ سبز. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، 5(3)، 185-96. 10.18502/mshsj.v5i3.4903
-رحیمی، فرج‌الله، مهرابی، علی و اسکندری، یاسر. (1398). تأثیر تعهد زیست‌محیطی بر نوآوری سبز و عملکرد پایدار با نقش تعدیل‌کنندگی آموزش زیست‌محیطی در شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر. انسان و محیط‌زیست، (51)، 38-26. 20.1001.1.15625532.1398.17.4.3.7
-سید عباس‌زاده، میرمحمد، امانی‌ساری‌بگلو، جواد، خضری‌آذر، هیمن. (1393). مقدمه‌ای بر مدل‌یابی معادلات ساختاری به‌روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری با معرفی نرم‌افزارهای SmartPLS، VisualPLS، PLS-Graph. ارومیه، انتشارات دانشگاه ارومیه.
-طهماسبی، ندا، مروتی، علی، میر فخر الدینی، سید حیدر و میرغفوری، حبیب‌الله. (1398). از زنجیره تأمین پایدار تا پایداری شرکت و رضایت، وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان. بررسی‌های بازرگانی، (98)، 23-1. 20.1001.1.26767562.1398.17.98.1.3
-طیاران، شهرزاد، طوطیان، صدیقه و محمدی، آوا. (1399). تأثیر ابعاد نوآوری سبز و فرهنگ نوآوری بر عملکرد مالی سازمان با توجه به نقش عملکرد زیست‌محیطی. اندیشه آماد، 19(73)، 120-103. SID. https://sid.ir/paper/375725/fa
-عزیزمحمدلو، حمید، فضلی، صفر و محمدنژاد، سپیده. (1396). انتخاب فناوری پاک و نوآوری سبز، راهکاری برای بهبود عملکرد زیست محیط صنایع کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شهرک صنعتی اشتهارد). توسعه فناوری صنعتی، (30)، 12-5. 20.1001.1.26765403.1396.15.30.1.8
-غایبی، جلیل و ارکان، علی‌اکبر. (1397). بررسی تأثیر تلاطم بازار با بازار محوری و عملکرد محصول جدید، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم مدیریت و حسابداری ایران، تهران. https://civilica.com/doc/929148
-قادری، فرشاد و رحیم‌نیا، فریبرز. (1400). تناسب استراتژیکی نوآوری و عملکرد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان. رشد فناوری، (66)17، 31-21. 10.52547/jstpi.20928.17.66.21
-کریمی علویجه، محمدرضا و زهره‌وند، طاهره. (1394). تأثیر راهبردی آشفتگی بازار و فناوری بر ارتباطات تعاملات میان وظیفه‌ای و عملکرد صادرات. مطالعات مدیریت راهبردی، (22)، 152-131. SID. https://sid.ir/paper/181769/fa
-کمالی، بیتا، بامداد، جهانیار، الیاسی، مهدی و کزازی، ابوالفضل. (1401). ارائه چارچوبی پابرجا برای لایه‌های کسب‌وکار اپراتورهای تلفن همراه در حال گذار به‌سمت موبایل باند پهن: مورد مطالعه همراه اول. مدیریت نوآوری، 11(2)، 103-73. 20.1001.1.23225386.1401.11.2.4.8
-محمد اسماعیل، صدیقه و تهم، مرضیه. (1400). تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با اتخاذ نقش میانجی ارتباطات بازاریابی مورد مطالعه: شرکت فرودگاه‌های کشور. مدیریت بازاریابی، (52)، 83-67. 20.1001.1.1735949.1400.16.52.4.4
-محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم. (1396). معادلات ساختاری بر پایه رویکرد حداقل مربعات جزئی به‌کمک نرم‌افزار Smart-PLS. تهران: کتاب مهربان نشر.
-نمازی، محمد و خرم‌دل، زهرا. (1401). تأثیر نوآوری سبز و نقش میانجی حسابداری مدیریت زیست‌محیطی بر عملکرد مالی، زیست‌محیطی و اقتصادی شرکت. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 19(74)، 40-1.
-Chen, I. J., Kitss, A. M. (2017). A research framework of sustainable supply chain manahement: the role of relational capabilities in driving performance. Logistics management, Vol. 28, 1454-1478. https://doi.org/10.1108/IJLM-11-2016-0265
-Ch’ng, P. Ch., Cheah, J., & Amran, A. (2020). Eco-innovation practices and sustainable business performance: The moderating effect of market turbulence in the Malaysian technology industry. Journal of Cleaner Production, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124556
-Fadhilah, M., & Andriyansah, A. (2017). Strategic Implementation of Environmentally Friendly Innovation of SMEs in Indonesia. European Research Studies, Vol 2. No. 4, 134-148. 10.35808/ersj/880
-Fernando, Y., Chiappetta, C.J., Wah, W.X. )2019(. Pursuing green growth in
technology firms through the connections between environmental innovation
and sustainable business performance: does service capability matter?. Resour.
Conserv. Recycl. Vol. 141, 8-20. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2018.09.031
-Grant, R. M. (2016). Contemporary strategy analysis: Text and cases edition. John Wiley & Sons.
-Huiping, D., Hua, H., & Ou, T. (2018). Sustainable supply chain collaboration with outsourcing pollutant duction service in power industry. Journal of Cleaner production. 10.1016/j.jclepro.2018.03.039
-Kakatkar, C., Bilgram, V., & Füller, J. (2017). Innovation analytics: Leveraging artificial intelligence in the innovation process. Business Horizons. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2019.10.006
-Kivimaa, P., & Kautto, P. (2010). Making or breaking environmental innovation? Technological change and innovation markets in the pulp and paper industry. Management Research Review, Vol. 33, No. 4, 289–305. https://doi.org/10.1108/01409171011030426
-Larbi-siaw, O., Xuhua, H., Owusu, E., Owusu-Agyeman, A., Fulgence, B. E., & Frimpong, S. A. (2022). Eco-innovation, sustainable business performance and market turbulence moderation in emerging economies. Technology in Society, Vol. 68. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.101899
-Li, H., Li, Y., Sarfaraz, M., & Ozturk, I. (2022). Enhancing firms’green innovation and sustainableperformance through the mediating role of greenproduct innovation and moderating role of employees’green behavior. Routledge, 1-22. https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2142263
-Liao, Z. )2018(. Corporate culture, environmental innovation and financial performance. Bus. Strat. Environ. Vol. 27, No. 8, 1368-1375. https://doi.org/10.1002/bse.2186
-Madhavan, M., Sharafuddin, M.A., & Chaichana, T. (2022). Impact of Business Model Innovation on Sustainable Performance of Processed Marine Food Product SMEs in Thailand—A PLS-SEM Approach. Sustainability, Vol. 14, 9673, 1-33. https://www.mdpi.com/2071-1050/14/15/9673
-Maldonado-Guzmán, G., & Pinzón-Castro. (2021). Financial resources, eco-innovation and sustainability performance in automotive industry. TEC Empresarial, Vol. 16, No. 2, 34-54. http://dx.doi.org/10.18845/te.v16i2.6169 
-Ruggiero, J. (2004). Performance Evaluation When Non-Discretionary Factors Correlate with Technical Efficiency. EJOR, Vol. 159, No. 1, 250-257. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(03)00403-X
-Tseng, M.L., Wang, R., Chiu, A., Geng, Y., & Lin, Y. (2013).Improving performance of green innovation practices under uncertainty. Journal of cleaner production, Vol. 40, 71-82. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2011.10.009
-Zhu, Q., & Sarkis, J. (2010). A portfolio-based analysis for green supplier management using the analytical network process. Supply Chain Management, Vol. 15, No. 4, 306-319. https://doi.org/10.1108/13598541011054670
-Zulkiffli, S.N.A., Zaidi, N.F.Z., Padlee, S.F., & Sukri, N.K.A. (2022). Eco-Innovation Capabilities and Sustainable Business Performance during the COVID-19 Pandemic. Sustainability, Vol. 14, 7525. https://doi.org/10.3390/su14137525