نوآوری های سازمانی بر فعالیت‌های بازاریابی با میانجیگری فرهنگ سازمانی در بازآفرینی فضاهای شهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی فردوس مشهد، مشهد، ایران

چکیده

تداوم حیات سازمان‌ها در گرو یافتن روش‌های جدید نوآوری، خلق محصولات و فرآیندها بوده و فعالیت‌های بازاریابی می‌تواند نوآوری ارزشی محسوب شود، زیرا می‌تواند یک بازار غیرقابل رقابت برای یک سرویس یا کالای توسعه یافته ایجاد کند. همچنین فرهنگ سازمانی اهمیت روز افزونی یافته و مبانی اصلی و کانونی مدیریت را تشکیل داده است. در مقاله حاضر که نوع آن کاربردی و روش انجام آن توصیفی پیمایشی است، جامعه آماری شامل کارکنان سازمان بازآفرینی فضاهای شهری مشهد بوده که از روش سرشماری جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. اعتبار و پایایی پرسشنامه مبتنی بر پرسش‌های تحقیق برابر 0.948 به‌دست آمده است. برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از نرم‌افزارهای SPSS و PLS و آزمون ضریب مسیر و آماره تی استفاده شد. نتیجه نشان داد، به‌ترتیب 41.7 و 44.4 درصد از میزان فعالیت‌های بازاریابی تحت‌تأثیر نوآوری‌های فردی و سازمانی است. 47.9 و 69.2 درصد از میزان فرهنگ سازمانی تحت‌تأثیر نوآوری‌های فردی و سازمانی قرار دارد. نوآوری سازمانی بر دو متغیر وابسته و میانجی تأثیر بیشتری دارد. همچنین 75.4 درصد از میزان فعالیت‌های بازاریابی تحت‌تأثیر فرهنگ سازمانی بوده است. از سوی دیگر، مشخص شد فرهنگ سازمانی نقش میانجی‌گری را ایفا نموده و با ورود آن ارتباط میان متغیرهای مستقل (نوآوری فردی و نوآوری سازمانی) و فعالیت‌های بازاریابی به‌ترتیب به میزان 0.450 و 0.435 افزایش یافت.

کلیدواژه‌ها


- ابوذر، پانته‌آ و زیاری، یوسفعلی. (1398). تبیین اثرات سیاست‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری (مورد پژوهی: منطقه 12 شهرداری تهران). نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 44 , 491-510. https://geography.garmsar.iau.ir
- اشجعی نیری، مهدی. (1392). پایان نامه کارشناسی‌ارشد تأثیر بازارگرایی بر نوآوری در کسب و کارهای کوچک و متوسط شهرستان اردبیل، مطالعه موردی شهرک صنعتی شماره 1. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
- حاجیعلی اکبری، فیروزه و نظری فرخی، حسین. (1398). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری در سازمان. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت حسابداری، 3(12), 15-31. https://majournal.ir
- حکیمی، ایمان. (1396). تأثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت‌های بازاریابی و عملکرد: تبیین نقش میانجی جهت گیری های استراتژیک برون‌گرا. مدیریت بازرگانی، 9(4), 739-762. https://jibm.ut.ac.ir
- رحیم نیا، فریبرز، هرندی، عطااله و فاطمی، سیده زهرا. (1391). تأثیر کیفیت رابطه با مشتری بر کیفیت ادراک شده و وفاداری مشتریان، مورد مطالعه: هتل‌های پنج ستاره کلان‌شهر مشهد. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 5(17), 83-101. https://profdoc.um.ac.ir
- رنگریز، حسین و بایرامی شهریور، زهرا. (1398). تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر وفاداری مشتریان با استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 7(72), 175-205. https://www.sid.ir/fa
- شورای نویسندگان. (1396, مرداد 20). بازیابی از شرکت بازآفرینی شهری ایران: http://udrc.ir
- صفایی‌پور، مسعود و دامن‌باغ، صفیه. (1398). تحلیل مولفه‌های بازآفرینی شهری در بافت فرسوده مرکزی شهر اهواز. برنامه ریزی توسعه کالبدی، 15, 103-122. https://www.sid.ir/fa
- فروزنده، بهمن. (1391). اصول بازاریابی. اصفهان: انتشارات آموخته.
- فریاد، لعیا؛ خوراکیان، علیرضا و ناظمی، شمس‌الدین. (1397). بررسی اثر توانمندسازی روانشناختی بر رفتار نوآورانه کارکنان با توجه به اشتیاق شغلی آنان. مدیریت توسعه و تحول، 25, 17-26. https://jdem.qazvin.iau.ir
- فیض، داوود و مؤتمنی، علیرضا. (1396). تأثیر نوآوری بازاریابی بر رقابت‌پذیری برند با تبیین نقش فرصت طلبی فناورانه. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 31, 13-29.https://www.sid.ir/fa
- که یاری حقیقت، امین و محمدی‌حسینی، سیداحمد. (1398). نوآوری بازاریابی و عملکرد برند شرکت‌های برتر داروسازی در سال 1396: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 18, 909-920. https://journal.rums.ac.ir
- مرادی، فاطمه، سادات، زهرا، زرآبادی، سعیده و ماجدی، حمید. (1398). واکاوی اصول بازآفرینی شهری فرهنگ- مبنا با رویکرد ارتقای رقابت‌پذیری. باغ نظر، 16(70), 5-16. https://www.bagh-sj.com
- منصوری مؤید، فرشته؛ گنجه، کاوه و بهزاد نژاد، کامبیز. (1398). بررسی قابلیت‌های مدیریتی، سازمانی، بازاریابی با در نظر گرفتن نقش نوآوری خدمات. علمی مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 7(9), 149-174. https://www.sid.ir
- نوریان، فرشاد و آریانا، اندیشه. (1391). تحلیل چگونگی حمایت قانون از مشارکت عمومی در بازآفرینی شهری (مطالعه موردی: میدان امام‌علی (عتیق) اصفهان). هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، 17(2), 15-28. https://jfaup.ut.ac.ir
- هاشم زاده قلعه جوق، فرشید، آبی زاده، سامان و صفرعلیزاده، اسماعیل. (1399). شناسایی و اولویت بندی مهمترین عوامل مؤثر در پیشبرد برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه بافت فرسوده (مطالعه موردی: شهر ماکو). پژوهش و برنامه ریزی شهری، 40 , 137-154. https://ensani.ir/fa
- یعقوبی، مهدی و شمس، مجید. (1398). بازآفرینی بافت فرسوده با رویکرد توسعه پایدار (مطالعه موردی: شهر ایلام). شهر پایدار، 2، (1), 63-77. https://www.jscity.ir
-American Marketing Association. (2013). Retrieved from American Marketing Association: https://www. ama. org/AboutAMA/Pages. Definition-of-Marketing. aspx. https://www.ama.org
-Afriyie, S., Du, J., & Ibn Musah, A. A. (2019). Innovation and marketing performance of SME in an emerging economy: the moderating effect of transformational leadership. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9, 1-25. https://link.springer.com
-Albert, N., & Merunka, D. (2013). The role of brand love in consumer‐brand relationships. Journal of consumer marketing, 30(3), 258-266. https://www.scirp.org
-Alegre H. (2006). Performance Indicators for Water Supply Services. Manual of Best Practices. London: IWA Publishing House. https://www.researchgate.net
-Alharbi, I. B. A., Jamil, R., Mahmood, N. H. N., & Shaharoun, A. M. (2019). Organizational innovation: A review paper. Open Journal of Business and Management, 7(3), 1196-1206. https://www.scirp.org
-Fernandes Rodrigues Alves, M., Vasconcelos Ribeiro Galina, S., & Dobelin, S. (2018). Literature on organizational innovation: past and future. Innovation & Management Review, 15(1), 2-19. https://www.emerald.com
-Chandra Voo I. (2019). Individual Characteristics Influencing Employee Innovative Behavior with Reward as Moderator in Universiti Teknologi Malaysia. International Conference on Industrial Engineering and Operations Management. Bangkok. http://eprints.utm
-Durand, R., Grant, R. M., & Madsen, T. L. (2017). The expanding domain of strategic management research and the quest for integration. Strategic Management Journal, 38(1), 4-16. https://www.jstor.org
-Dziallas, M., & Blind, K. (2019). Innovation indicators throughout the innovation process: An extensive literature analysis. Technovation, 80, 3-29. https://www.sciencedirect.com
-Francischeto L & Neiva E. (2019). Corporate innovation and corporate culture for innovation: A multifunctional study. Revista de Administração Mackenzie, 20(3), 1-37. https://www.redalyc.org
-Groysberg, B., Lee, J., Price, J., Cheng, J., & Groysberg, B. (2018). The culture factor. Harvard Business Review, 44. https://hbr.org
-Gumusluoglu, L., & Ilsev, A. (2009). Transformational leadership, creativity, and organizational innovation. Journal of business research, 62(4), 461-473. https://scirp.org
-Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. International Journal of production economics, 133(2), 662-676. https://econpapers.repec.org
-Haneda, S., & Ito, K. (2018). Organizational and human resource management and innovation: which management practices are linked to product and/or process innovation?. Research Policy, 47(1), 194-208. https://ideas.repec.org
-Huang, C. H. (2012). The impact of relationship quality on customer loyalty. Journal of contemporary Management, 1(1), 53-68. https://www.semanticscholar.org
-Iglesias, O., Sauquet, A., & Montaña, J. (2011). The role of corporate culture in relationship marketing. european Journal of marketing, 45(4), 631-650. https://merit.url.edu
-Janssen, O. (2000). Job demands, perceptions of effort‐reward fairness and innovative work behaviour. Journal of Occupational and organizational psychology, 73(3), 287-302. https://www.researchgate
-Joseph, O. O., & Kibera, F. (2019). Organizational culture and performance: Evidence from microfinance institutions in Kenya. SAGE open, 9(1), 2158244019835934. https://journals.sagepub.com
-Kaura, V. (2012). A link for perceived price, price fairness and customer satisfaction. Pacific Business Review International, 5(6), 84-88. https://repository.up.ac.za/bitstream/handle
-Armstrong, G., Adam, S., Denize, S., & Kotler, P. (2014). Principles of marketing. Pearson Australia. http://library.wbi.ac.id/repository/212.pdf
-Lewandowski, M. (2015). Types of innovations in cultural organizations. International Journal of Contemporary Management, 14(1). https://www.ejournals.eu
-Lin, C. Y. (2007). Factors affecting innovation in logistics technologies for logistics service providers in China. Journal of technology management in china, 2(1), 22-37. https://www.econstor.eu/bitstream.
-Love, J. H., Roper, S., & Zhou, Y. (2016). Experience, age and exporting performance in UK SMEs. International Business Review, 25(4), 806-819. https://www.sciencedirect.com/science
-Monteiro, F., Mol, M., & Birkinshaw, J. (2017). Ready to be open? Explaining the firm level barriers to benefiting from openness to external knowledge. Long Range Planning, 50(2), 282-295. http://pure-oai.bham.ac.uk
-Morgan, N. A., & Vorhies, D. W. (2018). The business performance outcomes of market orientation culture and behaviors. In Innovation and strategy (pp. 255-282). Emerald Publishing Limited. https://www.semanticscholar.org.
-Mahamad, O., & Ramayah, T. (2010). Service quality, customer satisfaction and loyalty: A test of mediation. International business research, 3(4), 72. https://www.ccsenet.org/journal/index.
-Musyoka, R., Odhiambo, O. J., & Kibera, F. (2015). The influence of organizational culture and marketing capabilities on performance of microfinance institutions in Kenya. http://jmm-net.com
-Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55. https://www.academia.edu
-Ramirez, F. J., Parra-Requena, G., Ruiz-Ortega, M. J., & Garcia-Villaverde, P. M. (2018). From external information to marketing innovation: the mediating role of product and organizational innovation. Journal of Business & Industrial Marketing, 33(5), 693-705. https://www.researchgate.net
-Rezaei Dolatabadi, H., & Saneian, Z. A. (2013). The Analysis of Marketing Innovation Influence Pattern on Sustainable Competitive Advantage through Entrepreneurial Orientation (Case Study: Isfahan Carpet Industry). Journal of Entrepreneurship Development, 6(4), 113-129. https://jed.ut.ac.ir/article_50801.html?lang=en
-Samad, S., Alghafis, R., & Al-Zuman, A. (2018). Examining the effects of strategic management and organizational culture on organizational performance. Management Science Letters, 8(12), 1363-1374. https://www.researchgate.net
-Shao, Z. (2019). Interaction effect of strategic leadership behaviors and organizational culture on IS-Business strategic alignment and Enterprise Systems assimilation. International journal of information management, 44, 96-108. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0268401218305747
-Stock, R. M., Six, B., & Zacharias, N. A. (2013). Linking multiple layers of innovation-oriented corporate culture, product program innovativeness, and business performance: A contingency approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 41, 283-299. https://www.researchgate.net
-Taylor, A., Santiago, F., & Hynes, R. (2019). Relationships among leadership, organizational culture, and support for innovation. Effective and Creative Leadership in Diverse Workforces: Improving Organizational Performance and Culture in the Workplace, 11-42. https://ideas.repec.org/h/spr/sprchp/978-3-030-02348-5_2.html
-Wang, Z., & Wang, N. (2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance. Expert systems with applications, 39(10), 8899-8908. https://osf.io/p7cj4/download
-Yang, Y. I., & Jung, J. H. (2006). The Impact of Market Orientation on Marketing Capabilities and Performance in the Hotel Industry. Journal of Hospitality and Tourism Studies, 21(2), 44-56. http://www.mdpi.com/journal/sustainability