کارآفرینی سبز بر مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد پایدار؛ تحلیلی از نقش بازارگرایی و گرایش به مدیریت دانش در شهرداری مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی سبز بر مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد پایدار؛ تحلیل نقش بازارگرایی و گرایش به مدیریت دانش انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شهرداری مشهد با تعداد 480نفر می باشد. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 214 نفر محاسبه گردید و روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد حبیب (2020) با 33 سوال می باشد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه‌‌، از روایی محتوایی با تایید اساتید و افراد خبره و مطلع و روایی سازه ، همگرا و واگرا استفاده شد و جهت پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده که در نهایت روایی و پایایی تایید شد. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS و pls استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که گرایش به کارآفرینی سبز بر بازارگرایی، گرایش به مدیریت دانش و مدیریت زنجیره تامین سبز تاثیر معناداری دارد. همچنین تاثیر مدیریت زنجیره تامین سیز بر عملکرد اقتصادی و محیطی تاثیر معنادار داشته است. اثر میانجی بازارگرایی و گرایش به مدیریت دانش بین گرایش به کارآفرینی سبز و مدیریت زنجیره تامین سبز نیز تایید شد. در نهایت اثر گرایش به کارآفرینی سبز از طریق مدیریت زنجیره سبز بر عملکرد پایدار (اقتصادی و محیطی) تایید شد. را تایید نمود.

کلیدواژه‌ها


  • آذرکمند، سحر و شمس، نیلوفر (1398). بررسی مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت ذوب آهن اصفهان و تأثیر آن بر توسعه عملکرد سبز. دوماهنامه علمی-تخصصی مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 4(1). https://civilica.com/doc/946462
  • بابایی میبدی، حمید و زهرا دلشاد (1396). ارائه مدل پویایی سیستمها برای ارزیابی عوامل مؤثر بر میزان سبز بودن مدیریت زنجیره تأمین. نشریه مدیریت زنجیره ارزش، 2(6)، 62-51. https://journals.iau.ir/article_659965_370e33776c015c9bff78d144ac864a2d.pdf
  • بیات، روح الله، و سپیده محمدنژاد مدردی (1395). بررسی تأثیر نوآوری‌های سبز بر عملکرد زیست محیطی و مزیت رقابتی سازمان. کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم (پژوهش شرکت ایده بازار صنعت سبز). https://civilica.com/doc/524626
  • رجبی فرجاد، حانیه (1397). تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با ملاحظه نقش میانجی اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی. فصلنامه‌ی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 10(3)، 214-191. https://dorl.net/dor/20.1001.1.82548002.1397.10.3.9.6
  • رییسی، عایشه و محمدقاسمی، محسن (1396). نقش مدیریت دانش در مدیریت زنجیره تأمین، کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، تهران، پژوهشکده مدیریت و توسعه پژوهشگاه فرهنگ و هنر. https://civilica.com/doc/707913
  • زارعی، عظیم اله و شعبانی، عاطفه (1395). تأثیر گرایش کارآفرینانه برعملکرد کسب و کار منتج از ظرفیت جذب و آشفتگی بازار. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 8(15)، 131-109. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2645386.1395.8.15.6.3
  • سیف اللهی، ناصر و ابراهیمی خراجو، وحیده (1400). واکاوی نقش تعدیل‌گری مدیریت دانش در رابطه سرمایه‌های فکری و مزیت رقابتی برند: با تمرکز بر نقش میانجی ارزش برند (نمونه پژوهش: هتل‌های اردبیل). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 4(15)، 182-151. https://www.sid.ir/fA/Journal/ViewPaper.aspx?id=589320
  • سیف اللهی، ناصر و حمیدزاده اربابی، علیرضا (1400). تحلیل اثر مدیریت دانش و جهت‌گیری بازار بر عملکرد بازار با نقش میانجی نوآوری باز (نمونه پژوهش: بانک تجارت). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 4(12)، 122-89. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454262.1400.4.13.3.4
  • شریف زاده، محمد شریف (1398). شناسایی و اولویت بندی زمینه‌های توسعه کسب وکارهای سبز در استان گلستان، توسعه کارآفرینی، 12(2)، 219-201. https://doi.org/10.22059/jed.2019.281260.653001
  • عسگری، ناصر، انصاری، منوچهر، رشیدی، مجید و سورانی، علی (1399). ارتقای عملکرد نوآورانه و فروش از طریق مدیریت دانش مشتری. مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی، 3(3)، 96-75. https://www.sid.ir/paper/390960/fa
  • کریمی، محمدرضا و ایرانیان، سیدجواد (1395). بررسی و تحلیل رابطه زنجیره تأمین سبز با عملکرد سازمان، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، باتومی، گرجستان. https://civilica.com/doc/549453
  • منصوری لگورج، نادر و منصوری سمایی، موسی (1398). بررسی راه حل‌های مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد بازاریابی پایدار، پارس مدیر، 17. http://parsmodir.ir/pmq-981705-ckm/
  • میربرگ‌کار، سید مظفر و ابراهیمی، پژمان (1395). نوآوری سبز و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط: نقش کارآفرینی سبز در توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در شرایط تلاطم بازار. اندیشه آماد، 15(59)، 31-1. https://www.magiran.com/paper/1647756/
  • Bansal, P., & DesJardine, M. R. (2014). Business sustainability: It is about Strategic Organization, 12(1),70-78. https://doi.org/10.1177/1476127013520265
  • Bishop, J., Bouchlaghem, D., Glass, J. & Matsumoto, I. (2018). Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises. Journal of Knowledge Management, 12 (4),16-29. http://dx.doi.org/10.1108/02635570510590101
  • Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-336. https://www.researchgate.net/publication/311766005_The_Partial_Least_Squares_Approach_to_Structural_Equation_Modeling
  • Choi, Y.S. (2017). An Empirical Study of Factors Affecting Successful Implementation of Knowledge Management. University of Nebraska: Ph.D. Thesis. https://www.researchgate.net/publication/280150287_An_empirical_study_of_factors_affecting_successful_implementation_of_knowledge_management
  • Habib, A.; Bao, Y. & Ilmudeen, A. (2020). The Impact of Green Entrepreneurial Orientation, Market Orientation and Green Supply Chain Management Practices on Sustainable Firm Performance. Cogent Bus. Manag, 7, 1743616. http://dx.doi.org/10.1080/23311975.2020.1743616
  • Hui, Y; Haung Wen, J., Tsai Tien, M. (2009). Entrepreneurial Orientation and Firm Performance: The Role of Knowledge Creation Process. Journal of Industrial Marketing Management, (38), 440- 449. http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2008.02.004
  • Kainuma, Y., & Tawara, N. (2016). A multiple attribute utility theory approach to lean and green supply chain International Journal of Production Economics, 101, 99-108. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpe.2005.05.010
  • Kohli, A. K., & Jaworski, B. J. (1990). Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications. Journal of marketing, 54(2), 1-18. https://doi.org/10.2307/1251866
  • Kolin, J, S Seuring, & M Mesterharm. (2016). Incorporating sustainability into supply management in the automotive industry: The case of Volkswagen. Journal of Cleaner Production, 15, 1053-1062. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2006.05.024
  • Laari, S., Töyli, J., Solakivi, T., & Ojala, L. (2016). Firm performance and customer-driven green supply chain management. Journal of cleaner production, 112, 1960-1970. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.06.150
  • Mahmoud, Mahmoud Abdulai(2015), Market orientation, learning orientation and business performance The mediating role of innovation, International Journal of Bank Marketing,34(5), 623-648 http://dx.doi.org/10.1108/IJBM-04-2015-0057
  • Narver, J. C., & Slater, S. F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of marketing, 54(4), 20-35. https://doi.org/10.2307/1251757
  • Paech, N., & Pfriem, R. (2004). Konzepte der Nachhaltigkeit von Unternehmen. Theoretische Anforderungen und empirische Trends [Concepts of sustainability for companies. Theoretical demands and empirical trends]. Oldenburg, Germany: Oldenburg University.
  • Pratono, A. H., Darmasetiawan, N. K., Yudiarso, A., & Jeong, B. G. (2019). Achieving sustainable competitive advantage through green entrepreneurial orientation and market orientation. The Bottom Line, 32(1), 2-15. https://doi.org/10.1108/BL-10-2018-0045
  • Sarsah, S. A., Tian, H., Dogbe, C. S. K., Bamfo, B. A., & Pomegbe, W. W. K. (2020). Effect of entrepreneurial orientation on radical innovation performance among manufacturing SMEs: the mediating role of absorptive capacity. Journal of Strategy and Management, 13(4), 551-570. http://dx.doi.org/10.1108/JSMA-03-2020-0053
  • Rua, O. L., & Santos, C. (2022). Linking brand and competitive advantage: The mediating effect of positioning and market orientation. European Research on Management and Business Economics, 28(2), 100194. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2021.100194
  • Schulze, A., Townsend, J. D., & Talay, M. B. (2022). Completing the market orientation matrix: The impact of proactive competitor orientation on innovation and firm performance. Industrial Marketing Management, 103, 198-214. http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.03.013
  • Taylor, Paul. (2013). The effect of entrepreneurial orientation on the internationalization of SMEs in developing countries. African Journal of Business Management, 7 (19), 1927- 1937. https://academicjournals.org/journal/AJBM/article-full-text-pdf/AD057D515397
  • Theodosiou M., kehagias J., & Katsikea E. (2012). strategic orientations, Marketing capabilities and firm performance. Journal of Industrial Marketing Management,1-13 http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.01.001
  • Goyal, P., Rahman, Z., & Kazmi, A. A. (2013). Corporate sustainability performance and firm performance research: literature review and future research Agenda. Management Decision, 51(2), 361-379 https://doi.org/10.1108/00251741311301867
  • Tseng, M., chiang, J., & Lan, L. (2019). Selection of optimal supplier in chain management strategy with analytic network process and choquet integral. computers and industrial engineering, 57, 330-340 http://dx.doi.org/10.1016/j.cie.2008.12.001
  • Wallenberg, P. (2012). Barriers and Triggers to Green Entrepreneurship: An Exploratory Study, Thesis to obtain the degree of Master of Science in Economics and Business Economics, specialisation Entrepreneurship and Strategy Economics, Erasmus University Rotterdam Erasmus School of Economics. https://thesis.eur.nl/pub/11617
  • Wolf, J. (2014). The Relationship between Sustainable Supply Chain Management, Stakeholder Pressure and Corporate Sustainability Performance. Business Ethics Journal, 119, 317– https://doi.org/10.1007/s10551-012-1603-0