تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی سبز بر مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد پایدار؛ تحلیل نقش بازارگرایی و گرایش به مدیریت دانش انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شهرداری مشهد با تعداد 480نفر می باشد. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 214 نفر محاسبه گردید و روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد حبیب (2020) با 33 سوال می باشد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی با تایید اساتید و افراد خبره و مطلع و روایی سازه ، همگرا و واگرا استفاده شد و جهت پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده که در نهایت روایی و پایایی تایید شد. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS و pls استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که گرایش به کارآفرینی سبز بر بازارگرایی، گرایش به مدیریت دانش و مدیریت زنجیره تامین سبز تاثیر معناداری دارد. همچنین تاثیر مدیریت زنجیره تامین سیز بر عملکرد اقتصادی و محیطی تاثیر معنادار داشته است. اثر میانجی بازارگرایی و گرایش به مدیریت دانش بین گرایش به کارآفرینی سبز و مدیریت زنجیره تامین سبز نیز تایید شد. در نهایت اثر گرایش به کارآفرینی سبز از طریق مدیریت زنجیره سبز بر عملکرد پایدار (اقتصادی و محیطی) تایید شد. را تایید نمود.
آذرکمند، سحر و شمس، نیلوفر (1398). بررسی مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت ذوب آهن اصفهان و تأثیر آن بر توسعه عملکرد سبز. دوماهنامه علمی-تخصصی مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 4(1). https://civilica.com/doc/946462
بیات، روح الله، و سپیده محمدنژاد مدردی (1395). بررسی تأثیر نوآوریهای سبز بر عملکرد زیست محیطی و مزیت رقابتی سازمان. کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم (پژوهش شرکت ایده بازار صنعت سبز). https://civilica.com/doc/524626
رجبی فرجاد، حانیه (1397). تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با ملاحظه نقش میانجی اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی. فصلنامهی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 10(3)، 214-191. https://dorl.net/dor/20.1001.1.82548002.1397.10.3.9.6
رییسی، عایشه و محمدقاسمی، محسن (1396). نقش مدیریت دانش در مدیریت زنجیره تأمین، کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، تهران، پژوهشکده مدیریت و توسعه پژوهشگاه فرهنگ و هنر. https://civilica.com/doc/707913
زارعی، عظیم اله و شعبانی، عاطفه (1395). تأثیر گرایش کارآفرینانه برعملکرد کسب و کار منتج از ظرفیت جذب و آشفتگی بازار. کاوشهای مدیریت بازرگانی، 8(15)، 131-109. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2645386.1395.8.15.6.3
سیف اللهی، ناصر و ابراهیمی خراجو، وحیده (1400). واکاوی نقش تعدیلگری مدیریت دانش در رابطه سرمایههای فکری و مزیت رقابتی برند: با تمرکز بر نقش میانجی ارزش برند (نمونه پژوهش: هتلهای اردبیل). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 4(15)، 182-151. https://www.sid.ir/fA/Journal/ViewPaper.aspx?id=589320
سیف اللهی، ناصر و حمیدزاده اربابی، علیرضا (1400). تحلیل اثر مدیریت دانش و جهتگیری بازار بر عملکرد بازار با نقش میانجی نوآوری باز (نمونه پژوهش: بانک تجارت). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 4(12)، 122-89. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454262.1400.4.13.3.4
عسگری، ناصر، انصاری، منوچهر، رشیدی، مجید و سورانی، علی (1399). ارتقای عملکرد نوآورانه و فروش از طریق مدیریت دانش مشتری. مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی، 3(3)، 96-75. https://www.sid.ir/paper/390960/fa
کریمی، محمدرضا و ایرانیان، سیدجواد (1395). بررسی و تحلیل رابطه زنجیره تأمین سبز با عملکرد سازمان، سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، باتومی، گرجستان. https://civilica.com/doc/549453
منصوری لگورج، نادر و منصوری سمایی، موسی (1398). بررسی راه حلهای مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد بازاریابی پایدار، پارس مدیر، 17. http://parsmodir.ir/pmq-981705-ckm/
میربرگکار، سید مظفر و ابراهیمی، پژمان (1395). نوآوری سبز و توسعه بنگاههای کوچک و متوسط: نقش کارآفرینی سبز در توسعه بنگاههای کوچک و متوسط در شرایط تلاطم بازار. اندیشه آماد، 15(59)، 31-1. https://www.magiran.com/paper/1647756/
Bishop, J., Bouchlaghem, D., Glass, J. & Matsumoto, I. (2018). Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises. Journal of Knowledge Management, 12 (4),16-29. http://dx.doi.org/10.1108/02635570510590101
Habib, A.; Bao, Y. & Ilmudeen, A. (2020). The Impact of Green Entrepreneurial Orientation, Market Orientation and Green Supply Chain Management Practices on Sustainable Firm Performance. Cogent Bus. Manag, 7, 1743616. http://dx.doi.org/10.1080/23311975.2020.1743616
Hui, Y; Haung Wen, J., Tsai Tien, M. (2009). Entrepreneurial Orientation and Firm Performance: The Role of Knowledge Creation Process. Journal of Industrial Marketing Management, (38), 440- 449. http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2008.02.004
Kainuma, Y., & Tawara, N. (2016). A multiple attribute utility theory approach to lean and green supply chain International Journal of Production Economics, 101, 99-108. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpe.2005.05.010
Kohli, A. K., & Jaworski, B. J. (1990). Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications. Journal of marketing, 54(2), 1-18. https://doi.org/10.2307/1251866
Kolin, J, S Seuring, & M Mesterharm. (2016). Incorporating sustainability into supply management in the automotive industry: The case of Volkswagen. Journal of Cleaner Production, 15, 1053-1062. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2006.05.024
Laari, S., Töyli, J., Solakivi, T., & Ojala, L. (2016). Firm performance and customer-driven green supply chain management. Journal of cleaner production, 112, 1960-1970. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.06.150
Mahmoud, Mahmoud Abdulai(2015), Market orientation, learning orientation and business performance The mediating role of innovation, International Journal of Bank Marketing,34(5), 623-648 http://dx.doi.org/10.1108/IJBM-04-2015-0057
Narver, J. C., & Slater, S. F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of marketing, 54(4), 20-35. https://doi.org/10.2307/1251757
Paech, N., & Pfriem, R. (2004). Konzepte der Nachhaltigkeit von Unternehmen. Theoretische Anforderungen und empirische Trends [Concepts of sustainability for companies. Theoretical demands and empirical trends]. Oldenburg, Germany: Oldenburg University.
Pratono, A. H., Darmasetiawan, N. K., Yudiarso, A., & Jeong, B. G. (2019). Achieving sustainable competitive advantage through green entrepreneurial orientation and market orientation. The Bottom Line, 32(1), 2-15. https://doi.org/10.1108/BL-10-2018-0045
Sarsah, S. A., Tian, H., Dogbe, C. S. K., Bamfo, B. A., & Pomegbe, W. W. K. (2020). Effect of entrepreneurial orientation on radical innovation performance among manufacturing SMEs: the mediating role of absorptive capacity. Journal of Strategy and Management, 13(4), 551-570. http://dx.doi.org/10.1108/JSMA-03-2020-0053
Rua, O. L., & Santos, C. (2022). Linking brand and competitive advantage: The mediating effect of positioning and market orientation. European Research on Management and Business Economics, 28(2), 100194. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2021.100194
Schulze, A., Townsend, J. D., & Talay, M. B. (2022). Completing the market orientation matrix: The impact of proactive competitor orientation on innovation and firm performance. Industrial Marketing Management, 103, 198-214. http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.03.013
Theodosiou M., kehagias J., & Katsikea E. (2012). strategic orientations, Marketing capabilities and firm performance. Journal of Industrial Marketing Management,1-13 http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.01.001
Goyal, P., Rahman, Z., & Kazmi, A. A. (2013). Corporate sustainability performance and firm performance research: literature review and future research Agenda. Management Decision, 51(2), 361-379 https://doi.org/10.1108/00251741311301867
Tseng, M., chiang, J., & Lan, L. (2019). Selection of optimal supplier in chain management strategy with analytic network process and choquet integral. computers and industrial engineering, 57, 330-340 http://dx.doi.org/10.1016/j.cie.2008.12.001
Wallenberg, P. (2012). Barriers and Triggers to Green Entrepreneurship: An Exploratory Study, Thesis to obtain the degree of Master of Science in Economics and Business Economics, specialisation Entrepreneurship and Strategy Economics, Erasmus University Rotterdam Erasmus School of Economics. https://thesis.eur.nl/pub/11617
Wolf, J. (2014). The Relationship between Sustainable Supply Chain Management, Stakeholder Pressure and Corporate Sustainability Performance. Business Ethics Journal, 119, 317– https://doi.org/10.1007/s10551-012-1603-0
پاک فطرت, هادی, & بهبودی, امید. (1402). کارآفرینی سبز بر مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد پایدار؛ تحلیلی از نقش بازارگرایی و گرایش به مدیریت دانش در شهرداری مشهد. مطالعات مدیریت توسعه سبز, 2(1), 139-157. doi: 10.22077/jgmd.2023.6647.1037
MLA
هادی پاک فطرت; امید بهبودی. "کارآفرینی سبز بر مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد پایدار؛ تحلیلی از نقش بازارگرایی و گرایش به مدیریت دانش در شهرداری مشهد". مطالعات مدیریت توسعه سبز, 2, 1, 1402, 139-157. doi: 10.22077/jgmd.2023.6647.1037
HARVARD
پاک فطرت, هادی, بهبودی, امید. (1402). 'کارآفرینی سبز بر مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد پایدار؛ تحلیلی از نقش بازارگرایی و گرایش به مدیریت دانش در شهرداری مشهد', مطالعات مدیریت توسعه سبز, 2(1), pp. 139-157. doi: 10.22077/jgmd.2023.6647.1037
VANCOUVER
پاک فطرت, هادی, بهبودی, امید. کارآفرینی سبز بر مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد پایدار؛ تحلیلی از نقش بازارگرایی و گرایش به مدیریت دانش در شهرداری مشهد. مطالعات مدیریت توسعه سبز, 1402; 2(1): 139-157. doi: 10.22077/jgmd.2023.6647.1037