اگر در دنیای کنونی، تمرکز واحدهای تجاری فقط بر افزایش منافع تامینکنندگان سرمایه باشد و سودآوری بهعنوان معیار موفقیت سازمان بدون در نظر گرفتن اثرات اجتماعی و زیست محیطی باشد، این دیدگاه تفسیری اشتباه از موفقیت است، در نتیجه واحدهای تجاری دارای مسئولیتهایی فراتر از نقش سنتی خود (سودآوری) هستند و باید درباره تاثیری که بر محیط زیست و جامعه خود میگذارند پاسخگو باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی گسترش مسئولیت اجتماعی، توجه بیشتر به موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها، گزارشگری پایداری و تحقیقات در این زمینه و تشویق محققین برای حرکت به سمت تحقیقات هیجان انگیز و چالش برانگیز حسابداری و حسابرسی اجتماعی و زیست محیطی است. به همین منظور روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه، مرور ادبیات پژوهش با هدف تحلیل انتقادی گزارشگری مالی سنتی، شناسایی موانع اهداف توسعه پایدار و ارائه رهنمودهایی برای محققان علاقهمند برای تحقیق در این حوزه است. روشهای مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات شامل جستجوی کتب، اسناد، وب سایتها و نشریات میباشد. در این مطالعه اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها، حسابداری و حسابرسی اجتماعی و زیست محیطی و پایداری و تحقیق و پژوهش در این زمینهها را آشکار میشود و از این رو مهم است که وضعکنندگان استاندارد در حرفه حسابداری، استانداردهایی را در مورد مسائل اجتماعی، زیست محیطی و پایداری تنظیم نمایند.
اخترشناس، داریوش.، خدامیپور، احمد و پورحیدری، امید. (1400). تدوین و ارزیابی مدل موانع اجرا، افشا و استانداردگذاری پایداری شرکتی در ایران. دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری، 6(11)، 217-249. http://dorl.net/dor/20.1001.1.24767166.1400.6.11.3.6
تقوی گودرزی، مصطفی و فضیلت، فرهاد. (1400). چالشهای گزارشگری پایداری و تغییرات زیست محیطی برای حسابداران بخش عمومی. حسابداری و بودجهریزی بخش عمومی، 2(3)، 65-71. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1828681/
حساس یگانه، یحیی و برزگر، قدرت اله. (1393). مبانی نظری مسئولیت اجتماعی شرکتها و پارادایم تحقیقاتی آن در حرفه حسابداری. حسابداری مدیریت، 7(3)، 109-133. https://jma.srbiau.ac.ir/article_3545.html
ستایش، محمد حسین و مهتری، زینب. (1397). چارچوبی برای کلیات مبانی نظری گزارشگری یکپارچه در ایران. پژوهشهای حسابداری مالی، 10(2)، 85-106. https://doi.org/10.22108/far.2018.111288.1272
عبدی، مصطفی.، کردستانی، غلامرضا و رضازاده، جواد. (1398). طراحی الگوی منسجم گزارشگری پایداری شرکتها. پژوهشهای حسابداری مالی، 11(4)، 23-44. https://doi.org/10.22108/far.2019.118585.1498
لاریمی، جعفر.، نوروزی، محمد و ایمانی خشخو، امید. (1396). افشای مسئولیت اجتماعی در عصر بحران مالی. نشریه مطالعات حسابداری و حسابرسی، 6(22)، 70-81. https://www.iaaaas.com/article_98681.html
Berger, L. (2019), “The importance of task complexity when rewarding nonfinancial performance”, Journal of Management Accounting Research, 31(2), 1-17. https://doi.org/10.2308/jmar-52220
Gao, S., & Zhang, J. (2006). “Stakeholdr engagement, social Auditing and corporate sustainability”. Bussiness Process Management Journal, 12(6), 722-740. http://dx.doi.org/10.1108/14637150610710891
Gray, R. (1992). “Accounting and environmentalism: an exploration of the challenge of gently accounting for accountability, transparency and sustainability”. Accounting, Organizations and Society, 17(5), 399–426. https://doi.org/10.1016/0361-3682(92)90038-T
Ives, Ch., Abson, D., von Wehrden, H., Dorninger, Ch., Klaniecki, K., Fischer, J. (2018). “Reconnecting with nature for sustainability”. Sustainability Science. https://doi.org/10.1007%2Fs11625-018-0542-9
Koestner, R., Zuckerman, M. and Koestner, J. (1987), “Praise, involvement, and intrinsic motivation”, Journal of Personality and Social Psychology, 53(2), 383-390. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.53.2.383
Natale, M., & Ford, J. (1994). “The social Audit and Ethics”, Managerial Auditing Journal, 9(1), 29-33.
Purvis, B., Mao, Y., Robinson, D. (2018). “Three pillars of sustainability: in search of conceptual origins”. Sustainability Science. https://doi.org/10.1007/s11625-018-0627-5
Sanchez, V M., Sanchez, F J., Martínez, G L., Moreno, V M. (2021). “Corporate Social Responsibility and Sustainability. A Bibliometric Analysis of Their Interrelations”. Sustainability. https://doi.org/10.3390/su13041636
Thompson, PB. (2017). “The spirit of the soil: agriculture and environmental ethics”, 2nd edn. Routledge, New York. https://doi.org/10.4324/9781315559971
Wang, H., Tong, L., Takeuchi, R., George, G. (2016). Corporate social responsibility: An overview and new research directions. Acad. Manag. J. 534–544. http://dx.doi.org/10.5465/amj.2016.5001
Zhang, J. (2017). “Users perceptions of the drivers for corporate sustainability disclosures made by Chinese listed companies”. Theses: Doctorates and Masters, Edith Cowan University. https://ro.ecu.edu.au/theses/1952/
خدامی پور, احمد و جعفری, محبوبه . (1402). گسترش مسئولیتپذیری اجتماعی و زیست محیطی شرکت. مطالعات مدیریت توسعه سبز, 2(1), 101-111. doi: 10.22077/jgmd.2023.6444.1032
MLA
خدامی پور, احمد , و جعفری, محبوبه . "گسترش مسئولیتپذیری اجتماعی و زیست محیطی شرکت", مطالعات مدیریت توسعه سبز, 2, 1, 1402, 101-111. doi: 10.22077/jgmd.2023.6444.1032
HARVARD
خدامی پور, احمد, جعفری, محبوبه. (1402). 'گسترش مسئولیتپذیری اجتماعی و زیست محیطی شرکت', مطالعات مدیریت توسعه سبز, 2(1), pp. 101-111. doi: 10.22077/jgmd.2023.6444.1032
CHICAGO
احمد خدامی پور و محبوبه جعفری, "گسترش مسئولیتپذیری اجتماعی و زیست محیطی شرکت," مطالعات مدیریت توسعه سبز, 2 1 (1402): 101-111, doi: 10.22077/jgmd.2023.6444.1032
VANCOUVER
خدامی پور, احمد, جعفری, محبوبه. گسترش مسئولیتپذیری اجتماعی و زیست محیطی شرکت. مطالعات مدیریت توسعه سبز, 1402; 2(1): 101-111. doi: 10.22077/jgmd.2023.6444.1032