گسترش مسئولیت‌پذیری اجتماعی و زیست محیطی شرکت

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استاد گروه حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

2 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

چکیده

اگر در دنیای کنونی، تمرکز واحدهای تجاری فقط بر افزایش منافع تامین‌کنندگان سرمایه باشد و سودآوری به‌عنوان معیار موفقیت سازمان بدون در نظر گرفتن اثرات اجتماعی و زیست محیطی باشد، این دیدگاه تفسیری اشتباه از موفقیت است، در نتیجه واحدهای تجاری دارای مسئولیت‌هایی فراتر از نقش سنتی خود (سودآوری) هستند و باید درباره تاثیری که بر محیط زیست و جامعه خود می‌گذارند پاسخگو باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی گسترش مسئولیت اجتماعی، توجه بیشتر به موضوع مسئولیت‌ اجتماعی شرکت‌ها، گزارشگری پایداری و تحقیقات در این زمینه و تشویق محققین برای حرکت به سمت تحقیقات هیجان انگیز و چالش برانگیز حسابداری و حسابرسی اجتماعی و زیست محیطی است. به همین منظور روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه، مرور ادبیات پژوهش با هدف تحلیل انتقادی گزارشگری مالی سنتی، شناسایی موانع اهداف توسعه پایدار و ارائه رهنمودهایی برای محققان علاقه‌مند برای تحقیق در این حوزه است. روش‌های مورد استفاده برای جمع‌آوری اطلاعات شامل جستجوی کتب، اسناد، وب سایت‌ها و نشریات می‌باشد. در این مطالعه اهمیت موضوع مسئولیت‌ اجتماعی شرکت‌ها، حسابداری و حسابرسی اجتماعی و زیست محیطی و پایداری و تحقیق و پژوهش در این زمینه‌ها را آشکار می‌شود و از این رو مهم است که وضع‌کنندگان استاندارد در حرفه حسابداری، استانداردهایی را در مورد مسائل اجتماعی، زیست محیطی و پایداری تنظیم نمایند.

کلیدواژه‌ها