تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر عملکرد مالی پایدار با توجه به نقش میانجی نوآوری سازمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد بویین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بویین زهرا، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد بویین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بویین زهرا، ایران

چکیده

امروزه کسب و کارها با محیطی چالش برانگیز و همواره در حال تغییر روبه رو هستند که آنها را وادار به رقابت برای دستیابی به بهبود مستمر و نوع آوری کرده است. هدف از این مطالعه تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر عملکرد مالی و توسعه پایدار مخابرات است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش بکار گرفته شده در این تحقیق تحلیلی-پیمایشی می باشد. در این پژوهش جامعه مورد مطالعه شامل مدیران و کارشناسان سازمان مخابرات استان البرز به تعداد 240 نفر می باشند که با توجه به جدول مورگان 144 نفر بصورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه میان این افراد توزیع گردید. پس از بررسی پایایی و روایی پرسشنامه، نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنف بررسی می شود، سپس با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل به بررسی فرضیات پرداخته شد. بر اساس نتایج به دست آمده استفاده از کسب و کار الکترونیک بر هزینه های عملیاتی و نوآوری دارای تاثیر معنادار می باشد. همچنین نوآوری، تاثیر استفاده از کسب و کار الکترونیک بر هزینه های عملیاتی و بازده دارایی را تعدیل می کند. کسب و کار الکترونیکی تاثیر مستقیم بر بازده دارایی شرکت ندارد بلکه این تاثیر غیر مستقیم است.

کلیدواژه‌ها


ایمان خان، نیلوفر. (1397). کسب و کار الکترونیکی و عملکرد بنگاههای نوظهور. مدلسازی اقتصادی، 12(1)، 83-105. https://sanad.iau.ir/journal/eco/Article/612218?jid=612218
خوانین زاده، اکرم. (1396). کاربرد تجارت الکترونیک در کسب و کارهای کوچک و متوسط. کنفرانس بین المللی زنجیره تامین سبز،لاهیجان،https://civilica.com/doc/637269
صدیقی, یوسف، و صادقی، امیر. (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد مصرف کنندگان در تجارت الکترونیکی، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر اقتصاد مقاومتی، تهران. https://civilica.com/doc/694205
کاظمی، علی. (1394). بررسی موضوعی تجارت الکترونیک، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی،ساری،https://civilica.com/doc/445640
Andono, A., Dimitrov, G. P., & Totev, V. (2021). Impact of E-commerce on business performance. TEM Journal, 10(4), 1558-1564. https://doi.org/10.18421/TEM104-09
Del Giudice, M., Della Peruta, M.R., Maggioni, V. (2015). A model for the diffusion of knowledge sharing technologies inside private transport companies. Knowledge Management, 19(3), 611–625. http://dx.doi.org/10.1108/JKM-02-2015-0047
Jovanović, J. Š., Vujadinović, R., Mitreva, E., Fragassa, C., & Vujović, A. (2020). The relationship between E-commerce and firm performance: The mediating role of Internet sales channels. Sustainability, 12(17), 6993. https://doi.org/10.3390/su12176993
Lee, S., Xiang, J.Y., Kim, J.K. (2011). Information technology and productivity: empirical evidence from the Chinese electronics industry. Information and Management, 48 (2), 79–87. https://doi.org/10.1016/j.im.2011.01.003
Grant, R.M. (2002). The knowledge-based view of the firm. In: Choo, C.W., Bontis, N. (Eds), The Strategic Management of Intellectual Capital and Organizational Knowledge. Oxford University Press.
Hoopes, D.G., Madsen, T.L., Walker, G. (2003). Guest editors' introduction to the special
issue: why is there a resource-based view? Toward a theory of competitive heterogeneity. Strategic Management Journal, 24 (10), 889–902.  https://doi.org/10.1002/smj.356
Jardim-Goncalves, R., Popplewell, K., Grilo, A. (2012). Sustainable interoperability: the future of internet based industrial enterprises. Computers in Industry, 63 (8), 731–738. https://doi.org/10.1016/j.compind.2012.08.016
kessler, E.H. (2003). Leveraging e-R&D processes: a knowledge-based view. Technovation,
23 (12), 905–915. https://doi.org/10.1016/S0166-4972(03)00108-1
Lopez-Nicolas, C., Soto-Acosta, P. (2010). Analyzing ICT adoption and use effects on knowl-
edge creation: an empirical investigation in SMEs. International Journal of Information Management, 30 (6), 521–528. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2010.03.004
Porter, M.E. (2001). Strategy and the internet. Harv. Bus. Rev. 79 (3), 63–78. https://hbr.org/2001/03/strategy-and-the-internet
Santhanam, R., & Hartono, E. (2003). Issues in linking information technology capability to firm performance. MIS Quarterly, 27(1), 125-153. DOI:10.2307/30036521
Soto-Acosta, P., Meroño-Cerdan, A., (2009). Evaluating internet technologies business effectiveness. Telematics and Informatics. 26 (2), 211–221. Doi: 10.1016/j.tele.2008.01.004
Soto-Acosta, P., Colomo-Palacios, R., Popa, S. (2014). Web knowledge sharing and its effect
on innovation: an empirical investigation in SMEs. Knowledge Management Research & Practice, 12 (1), 103–113. DOI: 10.1057/kmrp.2013.31
Soto-Acosta, P., Popa, S., Palacios-Marques, D. (20116). E-business, Organizational Innova-
tion and Firm Performance in Manufacturing SMEs: An Empirical Study in Spain.
Technological and Economic Development of Economy, 22(6), 885–904. https://doi.org/10.3846/20294913.2015.1074126
Zhu, K. & Kraemer, K.L. (2005) post-adoption variations in usage and value of e-business by organizations: Cross-country evidence from the retail industry. Information Systems Research, 16(1), 61–84. https://doi.org/10.1287/isre.1050.0045
Wang, W. T., Wang, Y. S., & Liu, E. R. (2016). The stickiness intention of group-buying websites: The integration of the commitment–trust theory and e-commerce success model. Information & Management, 53(5), 625-642. https://doi.org/10.1016/j.im.2016.01.006
World Trade Organization. E-Commerce, Trade and the Covid-19 Pandemic. (2020). Available online: https://www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/ecommerce_report_e.pdf (accessed on 25 July 2020).
Wu, J, (2013), A randomized pricing decision support system in electronic commerce, Decision Support Systems, 58. https://doi.org/10.1016/j.dss.2013.01.015