قابلیت‌های بازاریابی و مهارت های ارتباطی در عملکرد صادراتی صنایع سبز روستایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، دانشکده علوم انسانی، واحد بویین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بویین زهرا، ایران

چکیده

امروزه سازمانها ناگزیر هستند برای ماندن درصحنه رقابت و حفظ مزیت رقابتی خود در بین رقبا فراتر از مرزهای بازاریابی سنتی گام برداشته و برای بهبود عملکرد خود به دنبال کشف فرصتهای ایده آل، تولید محصولات جدید و شناسایی بازارهای فروش جدید باشند. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر قابلیت­های بازاریابی بر عملکرد صادراتی شرکت با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر مهارت­های ارتباطی در صنایع دستی روستایی پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف تحقیق، از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش مدیران و سرپرستان شرکتهای صادرکننده صنایع دستی به تعداد 300 نفر هستند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 209 نفر  بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها  از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار LISREL استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که توانایی اطلاعاتی بازار بر عملکردصادراتی، توانایی قیمت گذاری صادراتی برعملکردصادراتی، توانایی افزایش صادرات بر عملکرد صادراتی وتوانایی خدمات پس ازفروش بر عملکرد صادراتی تأثیرمثبت و معناداری دارد. همچنین قابلیتهای بازاریابی برعملکرد صادراتی، توانایی توسعه محصول برعملکرد صادراتی،توانایی توزیع صادرات بر عملکرد صادراتی تأثیر معناداری ندارد. نتایج پژوهش نشان داد که مهارتهای ارتباطی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی را تعدیل می کند.

کلیدواژه‌ها


  • Aerabi M, Hamid rafiee MA, Asrari Ershad B (Translators). ]Fundamentals of Management]. Robbins SP, DeCenzo DA (Authors). Tehran: Cultural Research Bureau. 2011. [Persian]
  • Beleska, Elena. Spasova, Keith, W.Glaister, Chris Stride. (2012)."Resource determinants of strategy and performance: The case of British exporters", Journal of World Business, Vol47, pp 635–647. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2011.09.001
  • Nathaniel. Ogechi Adeolab, Albert Dansoc, Shahin Assadiniad. (2017)." The effect of export marketing capabilities on export performance: Moderating role of dysfunctional competition", Industrial Marketing Management (2017),. http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.09.006
  • Day, George S. (2002); “Managing the Market Learning Process”, Journal of Business and Industrial Marketing, no.17 (4), pp.240-52. https://doi.org/10.1108/08858620210431651
  • DeSarbo, W., Di Benedetto, C.A., & Song, M. (2007), A heterogeneous resource based view for exploring relationships between firm performance and capabilities, Journal of Modeling in Management, 2(2), 103–130. http://dx.doi.org/10.1108/17465660710763407
  • Ethiraj S, Kale P, Krishnan M, Singh J. (2005); “Where Do Capabilities Come From and How Do They Matter? A Study in the Software Services Industry”, Strategic Management Journal, no.26 (1), pp.25-45. https://doi.org/10.1002/smj.433
  • Gao, G.Y., Zhou, K.Z., & Yim, C.K. (2007), On what should firms focus in transitional economies?A study of the contingent value of strategic orientations in China, International Journal of Research in Marketing, 24(1), 3–15. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2006.09.004
  • Ghobadi M. [Maharathaye ertebati]. Quarterly of Bank Meli Iran. 2009; (150): 16-9. [Persian]
  • Grandinetti, R., & Mason, M.C. (2012). Internationalization modes other than exporting: The missing determinant of export performance. European Business Review, 21 (3): 236-254. https://doi.org/10.1108/09555341211222495
  • Hanh Pham, Thi Song. Lien Le Monkhouse, Bradley R. Barnes, (2017) "The influence of relational capability and marketing capabilities on the export performance of emerging market firms", International Marketing Review, 34(5), pp.606 628, https://doi.org/10.1108/IMR-07-2014-0235
  • Kamboj, S., Goyal, P., and Rahman, Z. 2015. A resource-based view on marketing capability, operations capability and financial performance: An empirical examination of mediating role. Procardia- Social and Behavioral Sciences, 189: 406- 415. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.201
  • Katsikeas C. S., Leonidou L. C., Morgan N. A. (2000); “Firm-Level Export Performance Assessment: Review, Evaluation, and Development”, Journal of the Academy of Marketing Science, no.28 (4), pp.493–511. http://dx.doi.org/10.1177/0092070300284003
  • Katsikeas, C.S., Piercy, N.F. and Ionnidis, C. (1996). Determinants of export performance in a European context. European Journal of Marketing, 30(6), 6-35. https://doi.org/10.1108/03090569610121656
  • Khodadadi S, Ebrahimi H, Moghaddasian S, Babapour J. 2013.The effect of communication skills training on quality of care, self-efficacy, job satisfaction and communication skills rate of nurses in hospitals of Tabriz, Iran. Journal of Caring Sciences. 2(1): 27-37. [Persian]. https://doi.org/10.5681/jcs.2013.004
  • Lewandowska, Małgorzata Stefania.Szymura-Tyc, Maja.Gołębiowski, Tomasz. (2016)." Innovation complementarity, cooperation partners, and new product export: Evidence from Poland", http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.03.028.
  • Mengli, Nasreen. Rezaei, Ruholah. Safa, Leila. (2015) "Investigating the effect of marketing capabilities on the performance of small and medium-sized businesses" Journal of Entrepreneurship in Agriculture, 3(4) , Winter 2015. pp. 1-16
  • Martin, S.L., and Javalgi, R. 2015. Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: The moderating role of competitive intensity on Latin American international new ventures. Journal of Business Research, 15: pp; 1-12. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.149
  • Morgan N A, Kaleka A, Katsikeas C. S. (2004); “Antecedents of Export Venture Performance: A Theoretical Model and Empirical Assessment”, Journal of Marketing, no.68, pp.90–108. http://dx.doi.org/10.1509/jmkg.68.1.90.24028
  • Morgan N. A., Slotegraaf R. J., Vorhies D. W. (2009); “Linking Marketing Capabilities with Profit Growth”, International Journal of Research in Marketing, no.26, pp.284–293. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijresmar.2009.06.005
  • Morgan, N.A., Katsikeas, C.S. and Vorhies, D.W. (2012), “Export marketing strategy implementation, export marketing capabilities, and export venture performance”, Journal of the Academy of Marketing Science, 40(2), pp. 271-289. http://dx.doi.org/10.1007/s11747-011-0275-0
  • Morgan, N.A., Vorhies, D.W., & Mason, C.H. (2009), Market orientation, marketing capabilities and firm performance, Strategic Management Journal, 30(8), 909–920. https://doi.org/10.1002/smj.764
  • Narver J. C., Slater S. F. (1990) The Effect of a Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing 1990; Vol.54: 20-35. https://psycnet.apa.org/doi/10.2307/1251757
  • Navarro, A., Losada, F., Ruzo, E., & Diez, J. A. (2010). Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitmenton export performance. Journal of World Business, 45 (1): 49–58. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2009.04.004
  • Navarro-García, A., Arenas-Gaitán, J., Javier Rondán-Cataluña, F., Rey-Moreno, M., Rondán-Cataluña, F. J., & Rey-Moreno, M. (2016). Global model of export performance: Moderator role of export department. Journal of Business Research, 69(5), 1880–1886. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.073
  • Nowrozi, Hossein. Darvish, Fatima. Nasri, Reza (2018). Researching the effect of marketing capabilities in the field of export and innovation on the dimensions of export performance with the moderation of inefficient competition (case study: handicraft and artistic companies), Journal of International Business Management, Faculty of Economics, Management and Marketing, Tabriz University, second year, number 4, pp. 119-97.
  • Takata, H. 2016. Effects of industry forces, market orientation, and marketing capabilities on business performance: an empirical analysis of Japanese manufacturers from 2009 to 2011. Journal of Business Research, 17: 1-9. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.03.068